Strul på låga varv

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Ciao,

Då jag själv är helt handikappad av allt som inte drivs av el vänder jag till expertpanelen på SH med följande problem:

Min FZ 750 har dom senaste 2 dagarna börjat svara dåligt vid ett snabbt gaspådrag från tomgång. Den liksom bludrar innan den efter typ 0,5 sek varvar på som vanligt, vid 2000 rpm eller mer så funkar det skitbra. M A O, om jag står på tomgång och ger ett snabbt gaspådrag och går tillbaka direkt igen så varvar den inte upp utan bara bluddrar till och går på tomgång igen. Någon som kan ha någon ide om vad detta kan vara? Kör på 95 oktanig bensin och varavde ut den ordentligt först igår. Upplevs som det kom efter detta... H I L F E !

Om den bluddar när den är kall är det helt i sin ordning. Däremot ska den inte bluddra efter att du har kört hojen riktigt varm, dvs minst 20 minuter. Hur en kall motor går är inte det minsta intressant, det är därför det finns choke.

Akn78 skrev:
Ciao,

Då jag själv är helt handikappad av allt som inte drivs av el vänder jag till expertpanelen på SH med följande problem:

Min FZ 750 har dom senaste 2 dagarna börjat svara dåligt vid ett snabbt gaspådrag från tomgång. Den liksom bludrar innan den efter typ 0,5 sek varvar på som vanligt, vid 2000 rpm eller mer så funkar det skitbra. M A O, om jag står på tomgång och ger ett snabbt gaspådrag och går tillbaka direkt igen så varvar den inte upp utan bara bluddrar till och går på tomgång igen. Någon som kan ha någon ide om vad detta kan vara? Kör på 95 oktanig bensin och varavde ut den ordentligt först igår. Upplevs som det kom efter detta... H I L F E !

andersbrink skrev:
Om den bluddar när den är kall är det helt i sin ordning. Däremot ska den inte bluddra efter att du har kört hojen riktigt varm, dvs minst 20 minuter. Hur en kall motor går är inte det minsta intressant, det är därför det finns choke.

Den är varm och fin, den beter sig så hela tiden oavsett temp... :(

Om det är oberoende av motortemp är det inte bränslerelaterat. Fast beskrivning du gör - säger att det är bränslerelaterat eftersom det är ett problem som normalt orsakas av en av förgasarkretsarna. Någon måste lyssna och känna på din hoj "in real life" för att kunna göra vad som knasar.

Innan du kallar in "det stora gardet", häll i en HEL flaska K-sprit (tanka en liter E85 t.ex.) och kör två mil så här efter vintern för att få bort eventuellt kondensvatten i soppan.

Ditt problem är inte tändingsrelaterat.

jag vill ta å hissa en varnings flagg för ventilspelet... det kan va värt att kontrolera detta.

Okej, skall testa K-spriten efter uppkörningen idag. Några fler ideér på vad det kan vara?

Har kört i 98 oktanig bensin idag och den är något bättre. Men den svarar fortfarande lite segt vid en snabb gas med lika snabb tillbaka gång. Den blir lite bluddrig då... hmmm...

Min ZXR gör också lite sådär, bluddrar vid lite snabb gas från tomgång. Sist jag synkade fuggarna och ställde in blandskruvarna blev det bra, men sen dess har jag fipplat en del med bestyckningen och så, så nu måste jag göra om det igen.

Att problemet har dykt upp plötsligt låter ju lite skumt faktiskt. Kan osynkade fuggar framkalla såna problem kanske, att en eller flera burkar inte "vill lika mycket" så att motorn tvekar från tomgång...?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back