strul med växel!

FernetBranca

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
Honda CRF 450R-08 supermoto
Var ute och rastade min gsxr 750-98 igår. Drog ur henne riktigt ordentligt på ettan och vid 9000-10000r/min då allt pulver kommer hoppar växeln ur. Provade en gång till med samma fenomen som resultat. Vet vad detta innebär och har sökt på lite liknande trådar men hittat få. Tänkte bara höra om det är fler som haft samma problem eller är jag ensam? Tänkte riva motorn i alla fall som vinterprojekt, men funderar om jag vågar köra säsongen ut om jag skiter i att grisa ur hojen på ettan?
Nån som känner igen fenomenet (har för mig att det är vanligt på cbr att tvåan hoppar ur när lådan är slut). För övrigt funkar växellådan som en klocka

Nu har jag inte råkat ut för det själv, men vad jag förstår är det vanligt på många olika hojmodeller. Det har väl oftast att göra med att man har växlat brutalt så att klackarna på drevet/dreven har blivit rundade. Ett eller ett par nya drev kommer du troligtvis att behöva, men om hojen är körbar så tror jag nog att du kan köra vidare utan större fara. Nu är jag långt ifrån säker på min sak, så ta detta med en nypa salt så får vi se vad andra har att säga. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT