Strul med KTM:S Speedometer

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
ktm 950 sm
Har lite bekymmer ang min Speedometer på min ktm 525 exc 2005.

När jag slår igång mätaren så funkar och allt visas som det skall alltså hastighet 0 och timmräknaren visar på 96 timmar, men jag har inte något ljus i mätaren och hastighetsmätaren funkar ej heller när jag kör och inte heller funkar timmätaren utan den står på sina 96 timmar fast jag kanske kört i 1 timma

Provat att byta magneten för att prova ifall hastighetsmätaren hoppar igång, men icke!

Kollat kontakterna vid styret/bakom lyset, men icke något fel där.

Någon som har någon idé vad problemet kan vara??

Sitter det någon säkring?
Låter som fler insignaler förloras (hastighet + signal för om motorn är igång). Mät resistansen över spolen som tar hastighet. Vet ej hur den andra insignalen fungerar.
Brukar dock stå rätt bra beskrivet hur felsökning ska gå till så kolla i verkstadshandboken.
Har du några andra funktioner på mätarn som kräver insignaler (varvräknare, motortemp etc)? Funkar de?

Var sitter säkringen för speedometern??

Har inga andra funktioner än hastighet och timmräknare

Dum fråga kanske, men hur mäter jag resistansen över spolen ??

Tack för svaren

Njae, det är väl bara magnet, kabel och mätare inblandade väl?
Jag tror mätaren går på batteri på min exc450 -03. Typ cykeldator alltså.

När jag snurrar på mitt hjul i garaget så tänds mätaren och börjar visa hastighet.
Med lite tur är givarkabeln kass men jag har inte en aning om hur man mäter upp den.
Rent utseendemässigt borde den vara billig nog för ett chansköp.

Har oxå provat att snurra på hjulet, men utan resultat på hastighetsmätaren.

Ang själva kabeln mellan magnet och speedometer är den rätt dyr 500:- så jag vill ju gärna prova OM man kan mäta kabeln som sitter på hojen om den är ok eller ej innan jag köper en ny.

Skall prova att byta det interna batteriet för jag vet ej hur länge det suttit där för det kanske är gammalt och ej har styrka nog.

Finns det något kopplingschema för mätaren tro någonstans på nätet??

Hur bär jag mig åt för att mäta kabeln??

Last edited:
Njae, det är väl bara magnet, kabel och mätare inblandade väl?
Jag tror mätaren går på batteri på min exc450 -03. Typ cykeldator alltså.

När jag snurrar på mitt hjul i garaget så tänds mätaren och börjar visa hastighet.
Med lite tur är givarkabeln kass men jag har inte en aning om hur man mäter upp den.
Rent utseendemässigt borde den vara billig nog för ett chansköp.

Jo, men givaren fungerar lite som en elmotor(ish). Magneten passerar en spole som alstrar en liten snutt ström som går upp till en dator (nåja), dvs mätaren, som räknar antal snuttar ström/tidsenhet vilket med en känd storlek på hjulet blir till en hastighet.

Du har två sladdar som går ner till givaren, mät resistansen över dessa sladdar. Har ingen aning om vad resistansen ska vara, så googla lite eller kolla i verkstadshandboken.

Kom tänka på att mätaren är inställd på 21" fram, men jag har motardhjul på nu som är 17" kan det ha någon inverkan??

Tyvärr har jag ej någon verkstadshandbok och har sökt, men ej hittat vad resistansen skall vara i kabeln.

Skall prova med att åka iväg och byta ut batteriet och kolla över kabeln om den visar något resistans över huvudtaget.

Återkommer ikväll igen när jag provat och tack för svaren så länge grabbar

Jo, men givaren fungerar lite som en elmotor(ish). Magneten passerar en spole som alstrar en liten snutt ström som går upp till en dator (nåja), dvs mätaren, som räknar antal snuttar ström/tidsenhet vilket med en känd storlek på hjulet blir till en hastighet.

Du har två sladdar som går ner till givaren, mät resistansen över dessa sladdar. Har ingen aning om vad resistansen ska vara, så googla lite eller kolla i verkstadshandboken.

Måste fråga om jag fattar dig rätt nu.
Går oxå timmräknaren på denna sladd?
Om den gör det så måste det ju vara sladden eftersom vare sig hastighet funkar eller timmräknaren..

Last edited:
Kom tänka på att mätaren är inställd på 21" fram, men jag har motardhjul på nu som är 17" kan det ha någon inverkan??

Tyvärr har jag ej någon verkstadshandbok och har sökt, men ej hittat vad resistansen skall vara i kabeln.

Skall prova med att åka iväg och byta ut batteriet och kolla över kabeln om den visar något resistans över huvudtaget.

Återkommer ikväll igen när jag provat och tack för svaren så länge grabbar

Måste fråga om jag fattar dig rätt nu.
Går oxå timmräknaren på denna sladd?
Om den gör det så måste det ju vara sladden eftersom vare sig hastighet funkar eller timmräknaren..

Jag skulle gissa att den inte gör det, men jag vågar inte svara på det. (du vill helst att cykeln ska räkna timmar även fast den inte rullar utan står stilla). Skulle gissa att den signalen kommer från tändningen. Vad har du för ingångar till mätaren?

Dom kablar jag sett från mätaren är 3 st och jag tror dom är kopplade så här.

1 till 12 volt. och vad jag läst är denna inkopplad till 12 volt just för ljuset i mätaren inget annat.
Mätarens funktioner tar det interna batteriet hand om vad jag läst, om detta nu stämmer :)

1 till mätare till hjulmagneten

1 till om man vill ha en omkopplare på styret (ej inkopplad)

Men då borde ju timmräknaren gå via den kabeln iaf för så fort hjulet börjar snurra skall väl timmarna börja räknas och i själva kabeln går det 2 kablar..

Jag måste kolla bättre ikväll, men vad jag minns är det bara ovan 3 kablar jag såg igår när jag tittade

Last edited:
Har du knappsatskabeln?
Kan du pipa upp den åt mig i så fall?

Jag skiftar också mellan 17 och 21 tum och har googlat upp hur man kan ställa om diametern med t.ex ett gem. Skulle vara kul att få facit.

Ehhh va menar du??

Du skrev "omkopplare på styret, ej inkopplad".

Jag tolkade det som att du har den kabeln?
Via den kan man ändra hjuldiameterinställningen.

Jag bara undrade om du kunde mäta upp vilken knapp som gick till vilket stift i kontakten bara.

Men jag vill inte vara besvärlig, jag tror jag har korn på det och tänkte ställa om min med ett gem eller nåt.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back