Streetfighter bygge i vinter

Kaffesvett

Ordning på torpet!
Gick med
31 Jul 2009
Hoj
93 Honda CBR600f
Min Honda CBR 600F årsm 93 ska bli en fighter.

Jag har sätt en del byggen, men nu ska jag också bygga själv.:rolleyes:

Tips och länkar till bra grejer att köpa vore kanon. Gärna tips på saker som man kan börja med utan att köpa något. :va

Ska börja nu i veckan. Kan försöka lägga upp någon bild på hur hon ser ut i dagsläget också. Vet inte ens vad jag ska göra?! Hjälp på alla sätt och vis!:näsblod

Men som sagt, seriösa svar och Stay on topic.:tummenupp

Börja med att riva alla kåpor, plocka bort alla fästen och gå igenom vad du behöver ha kvar av elen, hur långt räcker bromslang, gasvire osv. sen köper du risers och fatbar på Biltema och en R6 röv och en Ufo lykta och Vala! Du har en Svennefighter! :död

Med lite fantasi, en såg, fogskum, polyester och tid så kan du göra underverk! :tummenupp

Börja med att riva alla kåpor, plocka bort alla fästen och gå igenom vad du behöver ha kvar av elen, hur långt räcker bromslang, gasvire osv. sen köper du risers och fatbar på Biltema och en R6 röv och en Ufo lykta och Vala! Du har en Svennefighter! :död

Med lite fantasi, en såg, fogskum, polyester och tid så kan du göra underverk! :tummenupp

Ju färre svennefighters vi har desto bättre. Acerbislysen får mig att kräkas. :zpy

Det finns egentligen ingen mall för en fighter. Tyskarna har sitt stuk med 300mm bakdäck, spikar, konstiga lysen, osv. Engelsmännen har sitt stuk med Spondon, GIA och Harris ramar, blankpolerad aluminium och gärna byggd kring gamla GSXR motorer.

I sverige är vi dock rätt fantasilösa (med vissa undantag tål att tilläggas). Här är ett fatbarstyre på en R1 utan kåpor en fighter, något som förmodligen våra europeiska vänner skulle skratta åt.

Jag tycker du ska köpa lite skönlitteratur (typ Streetfighters eller liknande hojtidning) för att få lite inspiration, sen är det bara att bygga efter eget tycke och egen plånbok.

Tips på bra grejer beror helt på vad du vill ha. Finns hundratals sidor i Tyskland och England som tillhandahåller allt från specialfrästa aluminiumdetaljer till plast och kåpor.

Jag tycker du ska sätta dig ner och fundera på vad du vill göra med hojen (vilket stuk du vill ha) och sedan utgå ifrån det. Finns gott om hojbyggare här på SH så det är inte direkt någon brist på kunskap. :)

Jag tycker du ska sätta dig ner och fundera på vad du vill göra med hojen (vilket stuk du vill ha) och sedan utgå ifrån det. Finns gott om hojbyggare här på SH så det är inte direkt någon brist på kunskap. :)

Jag får nog sätta mig ner och skriva ner punkter, vilka saker som jag vill göra.
Har inte gått in på detaljer än. Tack för tipsen alla fall.:)

Är det någon som vet vart man kan få tag i mätare av olika slag??
"Instrument" Hastighet,varvtal Osv. Eventuellt om det finns någon combo där flera grejer finns med i samma mätare te.x om den vore digital.:)

Last edited:
Acewell mätare!

Tjenare tänkte ge förslag på mätare!
Jag köpte en Acewell mätare till mitt bygge dom har bra mätare med flera funktioner i samma!
www.acewell.se
Lycka till med bygget!
Mvh Tobbe:tummenupp

Tja!
Du kan ju alltid kolla på www.louis.de en riktigt stor mc-kedja i Tyskland. De har en del skojiga saker. Sedan är det ett säkert ställe att handla på över nätet. Rikligt utbud!
Tyskarna är ju fighter fantaster så du har bra förutsättningar i deras utbud. Lycka till med din fighter!
Frakt går snabbt och enkelt.

Tips:

När många bygger om gör dom ungefär såhär:

Tar bort, rensar "det ska bli så fint bla bla bla".

Ja nu har dom rensat klart. Nästan allting som jag också hade rensat (jag hade kanske fortsatt lite till).

Sen börjar dom köpa en massa crap och hänga dit. Lite som nämnt ovan.

På en streetfighter behöver du INGENTING. Möjligtvis en liten cykeldator till besiktningen (på sin höjd).

Cykeln blir cleanare, lättare att bygga. Men först och främst känns det som en crosscykel på steroider.

Mina cent iaf!

Och som nämnt ovan. Bygg egen bakdel. Har du svårt att göra helt från scratch. Köp något färdigt, kapa isär, plasta om, bygg om. Egen design!

Svennefighter...nej tack!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...