Straff för oreggad körning

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Tjena!
Har precis köpt en hoj från italien och har inte registrerat hojen ännu. Jag undrar om någon vet vad det blir för straff om jag blir stoppad av polisen med en oregistrerad hoj i sverige?

Du får köra med den en viss tid dock glömt hur länge, annars ansök på tillfällig registrering kostar någon hundring så missar du inget ;) Fick för det för något år sen oreggat fordon på allmän väg fick dock typ 7 punkter så minns inte men blev iaf 3000 i böter sammanlagt och indraget körkorts lämp

Du kan ansöka om tillfällig registrering och teckna en tillfällig trafikförsäkring. Då slipper du köra olagligt och har försäkringar som täcker om du råkar orsaka en skada. Jag fick en gratis (!) trafikförsäkring via IF när jag importerade en Monster från UK.

Straffet från polisen är inte så mkt att bry sig om, straffet om du klotar o skadar dig eller nån annan är dessto värre.

Straffet är i normalfallet böter. Tristare är väl att köra oförsäkrat om du skulle skada någon annan.

Jag blev stannad av snuten i GBG med oreggat fordon på UK plåtar. Blev hålt på plats i flera timmar men efter jag löste tillfällig registrering och försäkring över telefon via chassienr så slapp jag böter osv. Dock gäller det enbart 7 dager efter införsel av fordan. Detta var i 08/09.

Som sagt, skaffa tillfällig registrering så slipper du åka olagligt. Vet inte hur det är med hojar men när jag tog hem en bil från england så kostade det 1000 spänn för en importförsäkring och 400 kr för tillf registrering i 3 månader. Eftersom IF bjussade på trafikförsäkring under tiden den var tillfälligt reggad så åkte jag skattat och försäkrat för 1400 kr i 3 månader - förmånligt!

Kraschar du utan trafikförs. och bryter nacken som mig, är det bara att ge sig ut på stan och tigga ihop till hyran.
Tråkigt men sant.

(Men vafan, bara en liten sväng vore ju kul..!)

Nej jag säger såhär... ni har fått mig att bli riktigt osugen på att köra innan reggning. Tillfällig registrering kräver ändå att jag har gjort ursprungskontrollen, som inte är gjord ännu... men jag hoppas verkligen att allt är klart till nästa vecka... vi får se!!

TFF täcker väl som en vanlig trafikförsäkring vid ev olyckor? (iaf kroppsliga?)

Går väl likaså att trafikförsäkra ej inreggad fordon? Borde ju vara samma som trafikförsäkra ej besiktigat/skattat vilket har gått förut iaf. Om den nu skulle täcka vid ev olycka låter jag vara osagt då man kört olagligt, skulle inte förvårna mej om dom friskrivit sej för sådant.

Alla som tipsar om hur man kör oförsäkrat och ev. låter några kostnader föras vidare vid krasch till TFF säger egentligen det är ok att du höjer min premie hos mitt försäkringsbolag.

så alla ni som ens funderar på att ge tips om hur man smiter undan att köra oförsäkrat tänk efter det drabbar er själva och alla oss andra....
Håll dig i skinnet och gör rätt så ger du fan i att höja min premie....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti