Straff för bakhjulsåka???

MartinMotard

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
KTM 525 SMR -06
Hallå¨hallå.

Tänkte bara kolla om det är någon som har koll på vad man får för straff för att åka på bakhjulet :confused: . Är det vaierande beroende på omständigheter kanske? Jag har hört att det räknas som "Vårdslöshet i trafik" och indraget körkort på stört,eller åtal. :huvet

Någon som vet mer, kanske av egna erfarenheter!!!

Tack MVH Trofast

Det beror på vem som stoppar dig, själv vart jag stoppad på gotland på lelleveckan iår med en hastighets överträdelse på 40km/h på 50väg :brinnerup med ett hjul i luften. Det kostade 1400kr och ett par nya kallingar :tungan. Men det skulle nog ha kostat både körkort och lite mer i böter om det ville sig illa, men ibland har man tur i oturen...

Skager skrev:
2266169 Det beror på vem som stoppar dig, själv vart jag stoppad på gotland på lelleveckan iår med en hastighets överträdelse på 40km/h på 50väg :brinnerup med ett hjul i luften. Det kostade 1400kr och ett par nya kallingar :tungan. Men det skulle nog ha kostat både körkort och lite mer i böter om det ville sig illa, men ibland har man tur i oturen...

Haha du ska fan köpa en trisslott och det omgående! :7peta

MartinMotard skrev:
2266056 Hallå¨hallå.

Tänkte bara kolla om det är någon som har koll på vad man får för straff för att åka på bakhjulet :confused: . Är det vaierande beroende på omständigheter kanske? Jag har hört att det räknas som "Vårdslöshet i trafik" och indraget körkort på stört,eller åtal. :huvet

Tack MVH Trofast

Har läst några domar om detta. I samtliga fall har den tilltalade inte tidigare varit dömd för trafikbrott.

I de fall en förare anses skyldig till att avsiktligt ha framfört en MC på bakhjulet döms denna normalt för vårdlösthet i trafik. Om personen gjort det i tät trafik, mycket hög hastighet, mot rött ljus etc etc kan det även bli GROV vårdlösthet i trafik.

För vårdlösthet i trafik blir straffpåföljden dagsböter, inte sällan kring 20-30 dagsböter. Något jag tror brukar hamna mellan 15 000-30 000 kr i böter för en normal inkomsttagare.

För grov vårdlösthet i trafik blir straffsatsen för dagsböterna högre och i vissa fall kan det också bli fråga om 1-2 månaders fängelse.

I alla fall återkallas körkortet av länsstyrelsen (och alltså inte av dömstolen). De gör sedan en egen bedömning av hur länge de anser att körkortet skall vara indraget, delvis baserat på domen från rätten. 4-6 månaders indraget körkort för vårdlösthet i trafik är inte ovanligt. För grov vårdlöshet kan det röra sig om 6-12 mån.

/Olzki

Olzki skrev:
2266646 Har läst några domar om detta. I samtliga fall har den tilltalade inte tidigare varit dömd för trafikbrott.

I de fall en förare anses skyldig till att avsiktligt ha framfört en MC på bakhjulet döms denna normalt för vårdlösthet i trafik. Om personen gjort det i tät trafik, mycket hög hastighet, mot rött ljus etc etc kan det även bli GROV vårdlösthet i trafik.

För vårdlösthet i trafik blir straffpåföljden dagsböter, inte sällan kring 20-30 dagsböter. Något jag tror brukar hamna mellan 15 000-30 000 kr i böter för en normal inkomsttagare.

För grov vårdlösthet i trafik blir straffsatsen för dagsböterna högre och i vissa fall kan det också bli fråga om 1-2 månaders fängelse.

I alla fall återkallas körkortet av länsstyrelsen (och alltså inte av dömstolen). De gör sedan en egen bedömning av hur länge de anser att körkortet skall vara indraget, delvis baserat på domen från rätten. 4-6 månaders indraget körkort för vårdlösthet i trafik är inte ovanligt. För grov vårdlöshet kan det röra sig om 6-12 mån.

/Olzki

Sitta i fängelse för att ha slangat :) lite koolt är det ju faktiskt

men en aning överdrivet kanske. Men vi lever ju i kommunistsverige så det är väl normalt. Alla straff ska ju vara lika. Mord, forkörning osv....

MartinMotard skrev:
2266056 Hallå¨hallå.

Tack MVH Trofast
Av erfarenhet så klassas det som vårdslöshet i trafik och kostar fett med dagsböter, har du tur så klarar du kortet.

Allt beror på omständigheterna. :fakta

Det finns folk som wheelat förbi (trafik)polisbilar som inte rört ett finger. (jag undrar vem...;) )

Det finns folks som wheelat förbi poliser blivigt stoppade bötfälda och sedan friade i rätten. (ganska känt fall här på SH)

Och så finns det den stora gruppen av folk som wheelat och fått allt från böter till indraget kort.

Wheelar du i stan kan du räkna med att du kommer att addera statistik till den stora gruppen...

Wheelar du på ett övergiver industriområde utan att störa omkringliggande bostäder så är du rätt "home free". I alla fall om du har koll på läget. Vingel vingel så blir nog farbror blå lite orolig och stoppar dig.

Det är INTE olagligt att wheela. Men din förmåga att anpassa dig till omkringliggande trafik är kraftigt nersatt och därigenom gör du dig skyldig till medveten vårdslöshet i trafiken. Finns det ingen trafik finns inget problem. ;)

Vill du inte ta ett eventuellt straff, wheela inte.
Enkel matematik.

:hej

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna