STR:s byxor

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Har kolla lite på Lindstrands offroad byxor STR. Någon som har några och kan referera dom. Först och främst tänkt använda dom till vanlig körning.

För resp nackdelar? Hur är dom att vurpa med (givetvis med skydd i), för det kommer man väl att göra?

// tobbe

TTR skrev:
Har kolla lite på Lindstrands offroad byxor STR. Någon som har några och kan referera dom. Först och främst tänkt använda dom till vanlig körning.

För resp nackdelar? Hur är dom att vurpa med (givetvis med skydd i), för det kommer man väl att göra?

// tobbe

Har nyligen gjort lite grundforskning gällande just dom brallorna och kan, precis som finns skrivet i flera andra trådar här på forumet, meddela att..... tänk om, köp läder. STRerna är kanoooon till offroad/enduro o.dyl. men asfalt... noop !

Eftersom jag nyligen praktiserade lite asfaltglidning och såg hur mitt skinnställ såg ut efteråt..... Hade jag haft någonting annat än skinn på mig så hade jag varit en enda stor sårskorpa. Jag kommer aldrig åka i något annat än skinn annat än i undantagsfall.

Spider skrev:
Har nyligen gjort lite grundforskning gällande just dom brallorna och kan, precis som finns skrivet i flera andra trådar här på forumet, meddela att..... tänk om, köp läder. STRerna är kanoooon till offroad/enduro o.dyl. men asfalt... noop !

Eftersom jag nyligen praktiserade lite asfaltglidning och såg hur mitt skinnställ såg ut efteråt..... Hade jag haft någonting annat än skinn på mig så hade jag varit en enda stor sårskorpa. Jag kommer aldrig åka i något annat än skinn annat än i undantagsfall.

Hej!

Det kan du nog ha rätt i. Säkerheten går i första hand. Hade du skydd under byxorna? Eller det hjälper inte?

Då får man nog skaffa ett skinnställ el liknande... Får forska vidare lite.

Men ett par andra Gor-tex byxor borde väl vara tåligare kanske? Är det just STR byxor som är kassa/mindre bra till asfalt?

// tobbe

TTR skrev:
Hej!
Det kan du nog ha rätt i. Säkerheten går i första hand. Hade du skydd under byxorna? Eller det hjälper inte?

Jag har delat Daineseställ eftersom jag inte har några tävlingsambitioner och dessutom är lite bekväm av mig (se bara till att blixlåset är schysst, helst av metall). Det har har knäskydd och puckar på brallrona och axel- och arbågsskydd i jackan. Sen är brallorna vadderade runt höfterna åxå (inga hårda skydd där alltså). Förutom det så är en separat ryggplatta ett måste, d.v.s. inte en sån som är insydd/inbyggd i stället.

Puckarna kanske inte ser helt rätt ut på en motard men dj-la var glad jag är att dom fanns där då jag asfaltsurfade. Dom tog en hel del stryk som knät annars fått ta.

Sen är det ju skillnad på skinn och skinn åxå. Det finns ställ som har lite tunnare skinn och som är bekvämare från dag ett och sen finns det ställ gjorda av grövre skinn som är ett h-e att ha på sig till dess dom är 'inkörda'. Jag tror/gissar att om jag haft ett tunnt skinnställ så hade jag nog inte skrivit det här.

TTR skrev:
Men ett par andra Gor-tex byxor borde väl vara tåligare kanske? Är det just STR byxor som är kassa/mindre bra till asfalt?

STR/GoreTex är tyg alltihopa d.v.s. ingen skillnad vid marksyning. Köp ett skinnställ, glöm allt annat.

TTR skrev:
Då får man nog skaffa ett skinnställ el liknande... Får forska vidare lite.

Det finns en del skrivet om detta med ställ och skydd här på forumet så.... den som söker skall finna.

Sen så är det ju alltid bra att gå till affärer man litar på och prova/fråga/diskutera. Om du inte har nån du litar på nere i Skåne så finns det säkert någon annan här på forumet som kan tipsa dig.

Spider skrev:
STR/GoreTex är tyg alltihopa d.v.s. ingen skillnad vid marksyning. Köp ett skinnställ, glöm allt annat.
Det är ju inte direkt bomullstyg i allvädersställen, som du får det att låta som. Visst är det allra bäst slitstyrka i skinn mot asfalt, men nog fan klarar sig ett par moderna GoreTex-brallor ganska bra vid marksyning.

sgtpepper skrev:
Det är ju inte direkt bomullstyg i allvädersställen, som du får det att låta som. Visst är det allra bäst slitstyrka i skinn mot asfalt, men nog fan klarar sig ett par moderna GoreTex-brallor ganska bra vid marksyning.

Visst är det så att allvädersställen är bättre än en Nikeoverall men.....

Jag håller alltså inte med och vet bara att ett allväderställ i mitt fall hade varit förödande, det hade varit trasor. Skall man köpa ett och endast ett ställ och måste välja så.... Skinn !!!

Visst vore väl det har forumet/siten en ganska trist plats om alla tyckte lika. :)

sgtpepper skrev:

Inget går upp mot ett skinnställ med rätt passform (tight!!) om man råkar
provligga asfalten. Så är det.
Men visst kan ett tygställ skydda bra det också, men man får räkna med
att tygstället sedan är förstört och i princip bör kasseras. Engångsgrejer, typ.
Ett skinnställ kan man ju oftast vurpa i flera gånger, och går någon söm så
kan det sys ihop och behålla full säkerhet.

Men sen är tygställen lite bekvämare och ledigare, jag kör STR:s CC pants
och capricornjacka som vardagsställ till o från jobbet, och har skinn när jag
kör bana. Har för övrigt bara gott att säga om STR kläderna, sköna, ser bra
ut, bra säkerhet, bra ventilation, löstagbart värmefoder och regndel, och de
funkar mkt bra i regn (vilket är skinnställets enda nackdel, därav är det
praktiskt för mig att ha goretexkläder som vardagsställ. Härliga Sverige...!)

Så köp du ett tygställ, se till att få rätt storlek och knäpp ihop stället så det
sitter tight över armbågsskydden så du minimerar risken att de vrider sig vid
en marksyning (så slipper du få hål i armbågen... :) )

Nightwish skrev:
Inget går upp mot ett skinnställ med rätt passform (tight!!) om man råkar
provligga asfalten. Så är det.
Men visst kan ett tygställ skydda bra det också, men man får räkna med
att tygstället sedan är förstört och i princip bör kasseras. Engångsgrejer, typ.
Ett skinnställ kan man ju oftast vurpa i flera gånger, och går någon söm så
kan det sys ihop och behålla full säkerhet.

Så köp du ett tygställ, se till att få rätt storlek och knäpp ihop stället så det

enda är byxorna om man köper ett par lite kraftigare. jackan kvittar i princip då jag ska ha en skyddsväst under med ryggskydd, axel och armbågsskydd. får väl flukta lite i affärerna =)

tack för infon

// tobbe

Jag kör med lindstrands byxa rambo. Kamouflagefärgad för att undvika att bli upptackt av bilisterna. Funkar bra och har hängslen men är inte vattentäta (inte goretex). Hårda höftskydd är bra, men knäskydden är totalt värdelösa eftersom dom kommer sitta i knävecken då man klotar. Jag kör med rejäla cross-knäskydd och cross-stövlar.

Att man blir en dålig förare eftersom skinnstället är blött/kallt/klämmer på pungen är ett faktum. Köp bra goretex-grejer istället. SÄkra goretex-ställ kostar minst lika mycket som skinnställ.

Nightwish skrev:

hej.. ja, dom cc pants verkar rätt sjyssta.. lägger gärna någon extra 1000-lapp på bra grejor. får sticka till mc huset och kolla min storlek och klämma och känna lite.

// tobbe

Kollade på RUKKA´s olika ställ och dom har ett ställ som är lika riv säkert som skinn, på AVA mc har dom det nu till ex pris jacka och byxa 8000 spänn istället för 12 000 tror jag det va.

Jag har hör att STR ställen är gjorda av nylon, medans Dainese och dom flesta andra är av cordura. Tydligen så smälter nylon väldigt lätt om man glider på asfalt, medans cordura inte smälter så värst lätt.

Har vurpat och glidit en del på asfalt med mitt dainese goretex ställ och det har klarat sig bra. Men då snackar vi om låga hastigheter. Sen vid något tillfälle så vurpade jag och hamnade på knäna, och då gick det hål direkt. Troligen för att det är hårda skydd vid knäna och att det blir ett jäkla tryck just på den punkten.

Vill oxå köpa ett STR ställ då jag tycker dom är snygga och att priset är rätt, men om det där med nylon stämmer så vet jag inte om jag törs.

Mattan skrev:
Jag har hör att STR ställen är gjorda av nylon, medans Dainese och dom flesta andra är av cordura. Tydligen så smälter nylon väldigt lätt om man glider på asfalt, medans cordura inte smälter så värst lätt.

Har vurpat och glidit en del på asfalt med mitt dainese goretex ställ och det har klarat sig bra. Men då snackar vi om låga hastigheter. Sen vid något tillfälle så vurpade jag och hamnade på knäna, och då gick det hål direkt. Troligen för att det är hårda skydd vid knäna och att det blir ett jäkla tryck just på den punkten.

Vill oxå köpa ett STR ställ då jag tycker dom är snygga och att priset är rätt, men om det där med nylon stämmer så vet jag inte om jag törs.

Saxat från Jofamas hemsida:

Capricorn

Det är detaljerna som gör det! Studera jackan Capricorn noga, och byxan CC Pants som passar till, och du skall finna oöverträffad funktion, komfort och säkerhet. Yttertextilen är smidig och slitstark Airguard®.

Innanför ligger ett funktionsmembran, Dryway®, som är vatten- och vindtätt med andasegenskaper. Därefter följer ett temperaturreglerande och svettreducerande foder, Outlast®. Både membran och foder är urtagbara. Tre jackor i en, för alla typer av väder, med andra ord. Det kallar vi komfort och flexibilitet!

De CE-godkända skydden är justerbara för att passa exakt för dig. Jackan kan även kompletteras med Back Converter, CE-godkänt ryggskydd. Vidden i ärmar och runt kroppen är reglerbar. Bekvämt utan fladder eller att det stramar. Ventilationsöppningar finns i ärmar, axlar, sidorna samt ryggen. Dessutom är jackan anpassad för vattenbehållare.

Nu återstår bara att prova den hos handlaren! Varför inte tillsammans med CC Pants?

Storlek S-2XL
500700 10
Offwhite/grå, 50 Blå/Grå

Ca pris 3 195:-

Jag kan inte tänka mig att deras yttertyg som de kallar "Airguard" är ett dåligt
material. De har ju sina egna namn på materialen, som "dryway" = deras
goretexfoder med goretexegenskaperna, men annat namn.

Och som vi sagt tidigare, ett tygställ går sönder när man vurpar, ett skinnställ
blir oftast bara skrapat.

vad det ska vara svårt att bestämma sig för vad man ska köpa.. egentligen borde man ha både skinnställ (för gatkörning) och allväder för pendling till jobb... beslutsångest..

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back