Strömbrytare istället för tändningslås

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Hejsan!
Har en Bashan 250 som funkar kanon efter lite ombyggnad. Dock så är det glapp i tändningslåset så den tänder inte varje gång man vrider om nyckeln. Trodde batteriet var paj först men det visade sig vara tändningslåset. Och istället för att köpa ett nytt tändningslås som det bara är att stoppa en skruvmejsel i, funderar jag på att gömma en strömbrytare istället. Tändningslåset får sitta kvar. Nu är frågan, hur kopplar man denna? Och vilken är att rekommendera? Lite osäker i skrivande stund hur många kablar som ansluter, men det är endast 2 lägen. Tänkte i alla fall ha strömbrytare ett tag tills ekonomin tillåter ett riktigt tändningslås och inget kinakrafs.

Mvh

Tändningslås kan var lite knepiga. Så du får ju luska ut vilka två/tre kablar det blir dålig kontakt mellan när tändningslåset är till. Och koppla in en eller två strömbrytare på sladdarna så när du slår till tändningslåset så svarar strömbrytarna för att det inte är glapp.
Exempel Sprint RS
Till tändningslåset går 7 sladdar jag kallar dom 1,2,3,4,5,6,7
Ingen sladd är ihopkoppad med en annan vid avslagen tändning.
Vid tillslagen tändning är följande ihopkopplade
1 och 2
3 och 4
5 och 6 och 7
För att ersätta tändningslåset på Sprint RS hade det alltså gått åt tex 4 st enpoliga slutande strömbrytare.
Eller en tvåpolig slutande och en tvåpolig växlande strömbrytare.

Så du måste ta reda på hur många sladdar som går till tändningslåset på din badboy.
Hur sladdarna kopplas ihop vid tillslagen tändning
Sedan hade jag kopplat in strömbrytare mellan de sladdar där det är glapp, behållet tändningslåset.

Last edited:
Tack för svar! Inte helt säker just nu men tror det är 5 kablar. Jag tror ju att det är glapp någonstans inne i tändningslåset. Ser ut som att någon försökt med en skruvmejsel någon gång. Så tändningslåset ska ju vara kvar. Tänkte om man kunde klippa kablarna en bit bort från täändningslåset där det inte syns och sätta en brytare. Är ju som sagt endast 2 lägen. Av och På så en brytare borde väl räcka.
Ska ta en titt senare hur kablarna ser ut.

Om du väl gör en dold strömbrytare så behåll den du. Jag skulle nog vilja säga att det är betydligt säkrare tjuvhinder än ett tändningslås som tjuven bryter plättlätt med en skruvmejsel.

Att hitta din strömbrytare tar nog längre tid om dom ens fattar att du har en sån och kommer på iden att söka.

Röd, grön, svart och svartvit var de kablarna som går in i tändningslåset. Alltså 4 kablar. Ideér på hur man kopplar?

Röd, grön, svart och svartvit var de kablarna som går in i tändningslåset. Alltså 4 kablar. Ideér på hur man kopplar?

Inte en susning :)

Men jag hade gjort så här.

Tryckt knappnålar genom alla 4 kablarna.

Mätt spänningen mot "jord" = batteriets minuspol på samtliga med frånslaget tändningslås. Sedan med tillslaget tändningslås.
Så du gör en tabell
Frånslaget tändningslås Tillslaget tändningslås
Röd_______________Volt_____________________Volt
Grön______________Volt_____________________Volt
Svart______________Volt_____________________Volt
Svartvit___________Volt_____________________Volt
När du gjort den tabellen så kan du / vi på SH börja gissa..

En annan möjlighet är att du kopplar bort batteriet, lossar ena batteripolen räcker.
Och mäter motståndet mellan knappnålarna med multimeter
Med Frånslaget Tändningslås Tillslaget tändningslås
Röd till Grön_ ________ Ohm___________________Ohm
Röd till Svart_________ Ohm___________________Ohm
Röd till Svartvit _______ Ohm___________________Ohm
Grön till Svart_________Ohm___________________Ohm
Grön till Svartvit_______Ohm___________________Ohm
Svart till Svartvit_______Ohm___________________Ohm
När du gjort den tabellen så kan du / vi på SH börja gissa..

Last edited:
Tusen tack för svar!
Ska försöka komma ihåg att ta med mig multimetern från jobbet imorn. För en vanlig spänningsprovare räcker inte antar jag då den bara visar om det är ström eller inte?

Okej, men då blir det väl bara som en extra dödarknapp? Alltså att man fortfarande måste vrida om nyckeln?

Töms gör det väl inte. Men är det bara jorden som bryts i tändningslåset? Eftersom jag inte vet vad som glappar i tändningslåset. Skulle helst vilja koppla bort tändningslåset helt men att det ändå får sitta kvar. Så jag inte ens behöver använda nyckeln.

Vad styrs av tändlåset förutom tändningen? Slås lysen, kontrollampor eller nåt annat på av det? Kan nog mycket väl vara så att batteriet om sådant finns laddas ur.

Då du säger att det bara finns fyra kablar till tändlåset så skulle man kunna tänka sig att två kablar går åt till till dödarfunktionen, en kabel går till jord och den andra till tändspolen. Dom andra två kan då vara en strömmatningen med en kabel från batteriet och den andra kabeln går till förbrukarna. Detta är bara en vild chansning från min sida

Mät på det sätt som Comeback sagt och återkom sen så ska det nog inte vara nåt större problem att lösa.

Även om du har två lägen på tändlåset så behövs väl inte det? Jag hade en Opel där mekanismen till tändlåset som hängde ihop med rattlåset gick sönder och då byttes det hela ut så jag hade en vippa till tändningen och en separat startknapp, kändes väldigt race på en Opel Astra kombi :D

Glömde multimetern... Bra teori bosse! Med två lägen menar jag bara av och på. Allt slås på när jag vrider på tändningen. Förutom själva motorn då som startas genom elstarten. Men som sagt så tar jag en kik och återkommer. Kanske kan se vart kablarna går någonstans lättvindigt. Hade helt glömt bort att dödarknappen förmodligen har en kabel eller två som går till tändningslåset :)

Skulle tro att det kan finnas stor chans att du bara behöver en tvåpolig on-on brytare för att få det att funka om det nu är som jag tror, i "avläget" har ena polen kontakt mellan jord och tändspole och den andra polen är bruten i "påläge" bryts kontakten mellan jord och tändspole medans den andra polen ger då kontakt mellan pulsmatning från batteriet och förbrukarna ut i maskinen.

Ta och mät så får vi kolla vidare hur det går, jag bara chansar nu.

Hoppas det är så enkelt som det låter ;) ska försöka komma ihåg att ta med mig multimetern från jobbet imorn.
Men om det är som du tror bosse, borde det inte vara jävligt lätt att tjuvkoppla maskinen? I så fall är anledningen att skaffa en strömbrytare som bryter kablarna längre ned än tändningslåset ännu mer frestande.

Hej igen! Inte tagit tag i strömbrytaren än. Dock måste jag ha nya munstycken, framförallt, större huvudmunstycke. 100 är org. Och 20 på lågfart Förgasaren är en mikuni t/a 30, men finner inga munstycken som ser exakt lika ut... Vad passar som det ska? Och ungefär hur stort bör jag ha?
DSC_0463.JPG

Last edited:
Kolla här http://www.braigasen.se/jetting_parts/mikuni/main_mikuni/ Maila och fråga om han har munstycken som passar och om vilken storlek som du ska ha efter dina förutsättningar. I mitt fall fick jag rätt munstycken på en gång efter att ha bytt avgassystem på lill Hondan.

Annars sök på mikuni main jet på eBay, där verkar det finnas en hel del.

Skickade ett mail till honom så inväntar svar. Har inte förgasaren framför mig nu, och jag är van och skruva med den förra förgasaren. På huvudmunstycket är ju en sexkant men även spår på ovandelen där storleken står. Jag har för mig att när jag rensade förgasaren sist så följde både sexkanten och den övre delen med. Men jag misstänker att dessa går att dela på? För i så fall så har jag nog koll på vilket munstycke som passar. Är i behov att ha munstyckena på fredag så därför har jag lite bråttom med beställningen :)

Edit: Fick svar av honom tidigare idag. Han hade inga uppgifter om den förgasaren. Hinner inte särskilt mycket jag heller. Det är denna: http://www.atvdack.se/sv/hem/632-forgasare-mikuni-t-a-30mm.html

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back