Ström från hojen - till datorn

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Just det. Behöver kunna ladda datorn när jag beger mig till Frankrike om några dagar. Kommer inte bo på hotell hela tiden (knappt alls faktiskt) och behöver därför kunna ladda datorn från hojen. Trodde att jag hade löst detta med en växelriktare från Kjell & Co som har cigarettändarkontakt i ena änden och två hål för vanlig stickkontakt i den andra. Beskrivs såhär:

”Växelriktare med modifierad sinusvåg avsedd för bil-, båt- och husvagnsbruk, etc. Denna växelriktare är enklare att framställa. Fungerar utmärkt till elektronik som inte störs av den mer fyrkantspulslika spänningen. Används mest till verktyg, belysning, pumpar, äldre TV, mm. Kan fungera sämre till apparater med s.k. switchade nätaggregat. Switchade nätaggregat används till bl.a. bärbara datorer, mobil- och kameraladdare m.m.

Omvandlar 12 VDC till 230VAC. Drivspänning: 11-15 V. Utspänning 230V 50 Hz ±1%. Skyddad mot överbelastning och för hög temperatur. Slår av automatiskt vid för låg batterispänning. Mått: 150x92x58 mm. Sekundäranslutning: envägs jordat uttag.”

När jag kopplar ihop den med datorns laddare är det tyvärr något som inte stämmer. Datorn får ström, men batteriet verkar inte laddas. Den grönlysande dioden på laddaren blinkar dessutom; lyser annars med fast sken.

Till min fråga:

Borde det fungera att köpa den simpla bifogade adaptern från Kjell & Co, klippa av sladden till en Apple MagSafe-kontakt (se bild), skarva ihop dessa två och få det att fungera? Originaladaptern från Apple har följande specifikation:

60W MagSafe Power Adapter
Input: AC 100-240 V, 50-60 Hz, 1,5 A
Output: 16,5 V 3,65 A

Apple
16,5 V 3,65 A

Kjell & Co
16 V 3,5 A

Kommer inte att funka?

:va

Bifogat

• magsafe.jpg
    magsafe.jpg
    106.7 KB · Visningar: 53
  • screenshot_07.jpg
    screenshot_07.jpg
    124.6 KB · Visningar: 58
Last edited:
Med reservation för att den inte lämmnar 16.5V utan 16V eller 18V så borde det funka, din dator behöver prick 60W. (det kan kanske gå att skruva upp någon trimpot inuti för att höja spänningen till 16.5V)

Nu klarar en del datorer lite svaj på inspänningen, men min laptops batteri dog av att jag använde en underdimensionerad laddare som inte orkade ge rätt utspänning (V) vid höga stöm (A) uttag, den var helt enkelt på för liten effekt (W)...

Har inte Mac någon egen 12V laddare?

Anledningarna till att växelriktargrejen inte funkar kan vara många, men mest troligt är det för att den lämmnar en modifierad sinusvåg, en taggig våg, som inte Macens nätagg klarar av.

En sinusvågomformare är tre gånger så stor/dyr/ineffektiv så det kan du nog glömma.

Last edited:
Har inte Mac någon egen 12V laddare?

Jo men i sann Apple-anda kostar den 1895+moms eller något ditåt.....

Jag är mer orolig för att den där magsafe kontakten innehåller feedback-info för laddningstyrning då den har mer än de vanliga 2 polerna. Googla fram pinout och kolla så där inte är en massa andra signaler den behöver för att acceptera ström in....

Jag är mer orolig för att den där magsafe kontakten innehåller feedback-info för laddningstyrning då den har mer än de vanliga 2 polerna. Googla fram pinout och kolla så där inte är en massa andra signaler den behöver för att acceptera ström in....

Ahh, jag bommade att det var en sån, kontaktlös kontakt, då funkar det inte alls.

Alltså om det är induktiv laddning, då förser mackens nätagg kontaktens spole med en växelström som induktivt kopplas till en likadan spole i datorn och omvandlas där någonstans till slät och fin likström.

Laddstyrningen sköts nog dock inuti datorn så det är nog ingen dubbelriktad trafik i kabeln ;)

EDIT: Jag förstorade bilden och läste texten, det verkar inte vara fråga om induktiv laddning, utan en magnet som håller fast kontakten bara...
Nu inser jag att jag vet för lite om Mac för att svara på frågorna.

Last edited:
Ahh, jag bommade att det var en sån, kontaktlös kontakt, då funkar det inte alls.

Alltså om det är induktiv laddning, då förser mackens nätagg kontaktens spole med en växelström som induktivt kopplas till en likadan spole i datorn och omvandlas där någonstans till slät och fin likström.

Laddstyrningen sköts nog dock inuti datorn så det är nog ingen dubbelriktad trafik i kabeln ;)

Nja....

Jag tror det är vanlig ledning och wiki svarar detta http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Frågan är om man bara kan koppla förbi mittenpinnen utan att elda batteriet....

Jag skulle inte mecka egen strömförsörjning till en Mac, det verkar osäkert.

En sinusvågomformare är tre gånger så stor/dyr/ineffektiv så det kan du nog glömma.

Det finns ingen.

Jag har pratat med Apple och läst en hel del av vad som går att googla fram på temat 12v och MacBook. Det enda officiella alternativet är en Kensington-grej som driver datorn, men inte laddar batteriet. Värdelöst!

Frågan är om denna, med ren sinusvåg, från Kjell & Co skulle lösa det hela? Enda sättet att få veta är kanske att köpa och testa. Tycker det vore märkligt om en så enkel sak som att ladda datorns batteri i bilen inte skulle gå att lösa...

Bifogat

• 44032_kjellco.jpg
    44032_kjellco.jpg
    179.2 KB · Visningar: 59
Frågan är om denna, med ren sinusvåg, från Kjell & Co skulle lösa det hela? Enda sättet att få veta är kanske att köpa och testa. Tycker det vore märkligt om en så enkel sak som att ladda datorns batteri i bilen inte skulle gå att lösa...

Förmodligen, men ta den på öppet köp.

Jävligt svagt av Mac att skapa egna standarder, patentera kontaktdon och sedan inte tillhandahålla en så pass naturlig grej?

Använd standardkontaktdon och standardspänningar och låt eftermarknaden själva komma med dom tillbehör som efterfrågas, eller se för fan till själva att dom finns på marknaden

Jag vill minnas från din förra tråd att du hade goda skäl att krama din Mac, men jag skulle ha ritualslaktat den för en sån här sak och köpt en netbook med Linux istället.

Till dom kostar 12V nätagg 149:-

Ja det är dyrt, men då får du säkert en laddare som ser klockren ut mot inredningen i bilen, kan döda alla mygg inom tio hektars radie och dessutom fungerar som tolk i svåra lägen. Mac är ju så djäääävulskt mycket bättre än pc. :rolleyes:

Förmodligen, men ta den på öppet köp.

Jävligt svagt av Mac att skapa egna standarder, patentera kontaktdon och sedan inte tillhandahålla en så pass naturlig grej?

Använd standardkontaktdon och standardspänningar och låt eftermarknaden själva komma med dom tillbehör som efterfrågas, eller se för fan till själva att dom finns på marknaden

Jag vill minnas från din förra tråd att du hade goda skäl att krama din Mac, men jag skulle ha ritualslaktat den för en sån här sak och köpt en netbook med Linux istället.

Till dom kostar 12V nätagg 149:-
Jag håller med helt och fullt. Det är förjävligt av Apple att inte tillhandahålla en så enkel sak som en 12V-laddare. Men att åka till återvinningen med min Mac av den anledningen vore som att göra slut med sin flickvän för att hon har köpt en tröja som jag inte gillar.

Faktum är att jag har sneglat på en ”minidator” och utesluter inte att jag skaffar en att använda som skrivmaskin.

Förslag? Så enkelt, litet och billigt som möjligt. Plug and play. Och 12V-ladda.

Jag håller med helt och fullt. Det är förjävligt av Apple att inte tillhandahålla en så enkel sak som en 12V-laddare. Men att åka till återvinningen med min Mac av den anledningen vore som att göra slut med sin flickvän för att hon har köpt en tröja som jag inte gillar.

Faktum är att jag har sneglat på en ”minidator” och utesluter inte att jag skaffar en att använda som skrivmaskin.

Förslag? Så enkelt, litet och billigt som möjligt. Plug and play. Och 12V-ladda.

Nja, lite värre problem än en ful tröja är det nog allt...

Eeeeeepc finns ju i varierande pris/prestanda klasser, det finns 12V laddare till dom.

Nu senast läste jag om en modell med 11 timmars drift på batterier, till det ett operativ som bootar på 20sek så att man verkligen stänger av istället för att låta den somna.

Nu kommer det ju snart en ny generation netbooks som baseras på mobiltelefonprocessorer, visst, lite slöare blir dom, men driftstiden kommer att räknas i dagar.

Ja det är dyrt, men då får du säkert en laddare som ser klockren ut mot inredningen i bilen, kan döda alla mygg inom tio hektars radie och dessutom fungerar som tolk i svåra lägen. Mac är ju så djäääävulskt mycket bättre än pc. :rolleyes:

:rofl

Underbar enhet btw...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP