Storlekar ryggskydd - Alpinestars Bionic

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag var och kollade på nytt ryggskydd idag. Fastnat för Alpinestars Bionic, och de hade fått hem ett i storlek L. Borde fungera, tyckte jag. 184 cm lång.

Men i helsike heller. När jag hade det någorlunda ner till svanskotan slutade det mellan skulderbladen. Detta var dessutom stående rakt upp och inte nerhukad på en hoj. Öh va? :va Skall jag ha XL? Vad i hela friden gör då de som är 190+?

Råkar någon ha ett Alpinestars Bionic storlek XL liggande? Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få ett mått på hur långt det är så jag kan jämföra med mitt nuvarande ryggskydd som känns lagom långt!

Hört lite rykten om att XL och L skulle ha samma platta men olika remmar. Vet dock inte om det är någon sanning i det.

Jävligt skönt annars, så det var bra surt.

Vad långt var det då?

Mitt har storlek L på midjan och 500mm lång platta,funkar perfekt på mig som är 184.

Har normallång rygg/ben,inte kort eller lång överkropp.
Du kanske har lång överkropp?
Eller var det midja L och en kortare platta på den du testade?

Annars,vilket jag skulle valt om jag läst biketestet innan jag handlade,är halvardssons track bättre ur skyddssynpunkt.

Sitter väldigt skönt och andas bra iaf. så på det sättet kan jag rekommendera det,blev varmt i 30+ och 30mil men inte så det inte torkade upp och svalnade på ett 30min stopp iaf.

Henrik

Annars,vilket jag skulle valt om jag läst biketestet innan jag handlade,är halvardssons track bättre ur skyddssynpunkt.

Jag vet vilket jag troligen skulle ha valt :tummenupp
01 - 6,2 - Halvarsson Track - 1295
02 - 6,5 - Rukka Outlast - 895
03 - 7,0 - B-Square Backprotector( Lidl ) - 379
04 - 7,9 - BMW Back protector 2 - 1495
05 - 9,3 - Spidi Back warrior - 1595
06 - 9,8 - Knox Contour - 1840
07 - 10 - Alpinestars Bionic - 1295

jag har hela bionic västen i small, sitter riktigt tight o bra, är 178cm 70kg. ryggskyddet går ju att ta loss o användas separat men man fick ju inge "axelband" till, utan bara njurbältet, fästen för dem finns, någon som vet vart jag kan få tag i sånna??

Jag vet vilket jag troligen skulle ha valt :tummenupp
01 - 6,2 - Halvarsson Track - 1295
02 - 6,5 - Rukka Outlast - 895
03 - 7,0 - B-Square Backprotector( Lidl ) - 379
04 - 7,9 - BMW Back protector 2 - 1495
05 - 9,3 - Spidi Back warrior - 1595
06 - 9,8 - Knox Contour - 1840
07 - 10 - Alpinestars Bionic - 1295

Yeah yeah,har kollat efter det men det verkar tagit slut,tjejen ska ha ett nytt istället för sitt ufo.

Klart,med det priset och resultatet så...

Henrik

När du sitter på hojen ska ryggskyddet vara så långt att det nästan tar i sadeln när du sitter rakt upp (90 grader) för det gör du sällan på en sporthoj och då har du mest skydd över hela ryggen utan att det blir obekvämt och tar i nånstans när du åker.

Testa innan du köper.

Last edited:
Det skydd jag har idag (UFO) som är lagom är 60 cm långt. Om inte XL-varianten av Bionic är 10 cm längre utan att bli apstort i midjebältet går det m a o bort rätt så ordentligt.

Testerna de körde tror jag vad jag vill på. De mäter, vad jag förstår utan att ha lyckats hitta standarden, överförd kraft till ett städ utan att ta hänsyn till hur stor yta kraften distribueras över. Rätt test vore att mäta maxkraften på en större yta då vikten faller. Det är det som avgör hur skadad man blir.

Mäter man bara kraftöverföring vinner mjuka skydd lätt. Ett hårt skal gör ingen nytta i ett sådant test. Utan det kan tillverkaren använda mer dämpmaterial utan att skyddet blir för otympligt, ergo överförs mindre kraft - i testet.

I verkligheten blir det inte lika bra. Jämför med att ha en kudde eller en spånskiva på ryggen när någon slår dig med en hammare. Mäter man bara överförd kraft i en punkt så vinner kudden, men man får garanterat mindre ont med spånskivan...

Rukka och Halvarsson går alltså också bort. Om någon vet att testerna görs annorlunda blir jag gärna korrigerad. Har någon teststandarden tillgänglig för läsning blir jag lycklig.

B-Square går vad jag vet inte att få tag på förrns till vårens Lidl-rea. De var väl dessutom rätt så små och korta vill jag minnas?

BMW har jag kollat på, satt lite sådär på mig. Kanade upp och hade sig.

Hittade jag en affär i Östergötland med omnejd som sålde Knox skulle jag titta på dem, ser solida ut. Någon sådan har jag dock inte hittat - tips? Samma för Spidi, för den delen...

Clover från Handelsboden klarade sig med OK resultat i SVMC:s test. Skall nog ta en titt till på dem, satt rätt bra vid ett snabbt test vill jag minnas...

*/ ?>
Back