Storlek på hojar?

dontask2

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2015
Ort
Åkersberga
Hoj
har inte bestämt mig innu!
hoj alla bikers!
har lite funderingar ang storlekar på olika märken.
själv är jag 199cm och lite svårt att hitta en hoj som jag får plats på.
är lite inne på en gixxer 1000 hur är suzuki storleksmässigt?
är där några märken som är generellt högre större, yamaha, kawasaki, suzuki, mm?
 
Hej
Alla sporthojar är i princip byggda för 180 cm jättar... även vi får vika ihop oss ganska rejält:D Det är klart du kan åka sporthoj med men räkna med att du får veckla ihop dig, Jag tänker spontant på sk. äventyrshojar (jävla namn förresten) g
år att åka rejält fort med ska du veta. Typ GS 1200 el. Ducce multstrada mfl.
 
Honda CBR929RR är det många längre personer som förespråkat.
Dock kanske du vill ha något modernare?
 
Tror nyare R1 och ZX10R är lite högre än både Honda och Suzuki, men de senare har lite rätare sittställning.
Annars är väl Ducati's Panigale och BMW S1000RR lite högre. När vi pratar rena sporthojar.
Ska dock säga att jag inte är alls lika lång som du, är själv strax under 190.
Men allt är lite luddigt, inget kommer i närheten av att sitta och prova alla olika, i och med att benlängd och rörlighet etc. är så individuellt.
Om du inte letar efter en ren sporthoj finns det säkert andra här som är mycket bättre lämpade än jag att svara.
 
Tycker inte den sidan stämmer så bra, de verkar inte ta hänsyn till hur bred kutsen är bla.
Jag hade ex svårare att nå marken på en liten rfv400 än på en daytona 675 som är hur hög som helst men som pga sin smala "cykelsadel" så plattfotade jag ner till marken. dock är jag ju en kortist med mina 172 cm så sådant är la inte så viktigt för en runt 190 å över. Dock verkar japanska hojar ha jäkligt högt placerade fotpinnar jämfört med de europeiska trots att sadelhöjden är lägre på dem i många fall vilket gör det jäkligt knepigt även för en kortis som mig.

R1an å gamla ducatis har långt till styret, samt bmwn, medans hojar som d675 å panigale så sitter man jäkligt nära styret. Gixxern har jag för mig är ganska typisk när det gäller sittställningen, man sitter "i" hojen med höga fotpinnar och man behöver inte sträcka sig för långt till styret men inte häller som på en daytona/panigale när man typ sitter näst intill på framhjulet :P Tror gixxern kan passa herrn rätt bra men r1an kanske är bättre då man sitter skit högt "på" den å man får ha rätt långa armar för att nå styret.
 
Last edited:
Har också hört från flera håll att KTM RC8 är en bra hoj för långa personer, men har aldrig provat eller ens suttit på en själv, så ta det med en nypa salt.
ktm-1190-rc8-r-14_800x0w.jpg



EDIT:
Men vore såklart bra att veta om du letar ren sporthoj? P? nakna hojar blir det ju inte alls lika "trångt", i och med en mycket mer upprätt sittställning.
 
Last edited:
Hej
Alla sporthojar är i princip byggda för 180 cm jättar... även vi får vika ihop oss ganska rejält:D Det är klart du kan åka sporthoj med men räkna med att du får veckla ihop dig, Jag tänker spontant på sk. äventyrshojar (jävla namn förresten) g
år att åka rejält fort med ska du veta. Typ GS 1200 el. Ducce multstrada mfl.
För bövelen! Alla är låga, jag med mina 204cm känner mig som en jätte på min 1190. Jag har köpt mig en sadelstomme bara för att kunna bygga mig en extra hög sadel och jag måste flytta bak och ner fotpinnarna är knänas skull. Touringrutan som skulle ge lägre turbulens ger mer turbulens då hjälmen är ovanför. Å andra sidan kanske dessa modifikationer är lättare att göra på en Adventure, om man har CNC-fräs vill säga, tur att jag har det :brynad

Planerar att höja styret 75mm också. 30mm och högt styre har jag nu, alldeles för låg. Jag kan inte stå upp och köra original utan att böja knäna/ryggen, mycket obekvämt. nu kan jag stå men bara i högre farten när kroppen tryck lite bakåt.

Skärmklipp.JPG

Som ni ser är mina knän en bit ovanför där de egentligen ska vara, men flyttar jag bak fotpinnarna 20-30mm och ner 10mm samt höjer sadeln 10cm så borde jag få ner knäna. Helst hade jag också velat höja markfrigången med andra stötdämpare så jag kan sänka fotpinnarna mer.

Edit: Min ska toppa 270 men då får man nog dreva om den lite, 0-200 sker ju på nolltid och jag har toppat 242 fullt upprätt sittandes.
 
Last edited:
Motarder brukar vara rätt ok för längre personer.

Vill du ha något lite sportigt som du får plats på så funkar BMW S1000XR rätt bra. Lite per plats för det mesta.

Japanerna kör på "snittperson" när de bygger maskiner tyvär. Så vi stylta-j'vlar får hitta annat eller lida :D
 
BMW brukar generellt passa bra för långa förare. S1000rr är dock mer lik övriga marknadens motsvarande hojar.
Ska du ha en literklubba får du räkna med att minst byta fotpinnar för att sitta bra.
 
Är 193, trivs som fisken i vattnet på min RSV4!
 
Vad som kan göras för långa är gjort av Thorped i #9, BRA ! :tummenupp
-flytta bakåt och nedåt fotpinnarna
-höja sadeln
-flytta framåt och uppåt styret (kan bli mycket jobb med en hoj med kåpa för kåpan är ivägen)

Så kallade "glidare" från HD och kopior kanske är gjorda för just detta.
Fotpinnarna kan flyttas långt, långt fram.
Styret går att variera i det oändliga.
Tyvärr är det ingen bra sittställning när man inte kan stå på fotpinnarna.
Så man kan avlasta ryggen genom att stå upp vid gupp och gropig väg.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top