Storlek på DVD omslagen?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Vad är det för storlek på omslagen för standard DVD fodral?

Skulle behöva måtten i pixlar :)

UrbanTiger skrev:
Beror väl på vad det är för upplösning på bilden (pixlar/cm)

Njae, inte riktigt det måttet utan mer likt 1300*700 mått och sådant men för dvd case :)

UrbanTiger skrev:
Tyvärr är det så att storleken på den utprintade bilden beror på antalet pixlar dividerat med upplösningen.

Hmmm. :5sure

Måtten i cm då ? =)

Om du jobbar i photoshop så redovisas bildstorleken både med cm och pixlar, dock bör man ju kolla upp hur hög upplösning man vill ha. Skall du göra ett eget nytt eller skall du scanna in?

Om du skall göra eget så rekommenderar jag att be ngn som kan jobba med vektorbaserad grafik att göra ett fodral, t.ex. MIG! :tummenupp

Har för mig att det är 18,2 och 28,2 cm :) Bara skriv in dessa värden (om det nu är dessa) i programmet, tex photoshop så skriver den ut i den storleken.

Höjd 18,52cm, bredd 27,41 kör jag med, har ett praktiskt litet worddokument där man lätt ändrar storlek på. kan maila över det till dig om du vill ha. :)

Jag brukar köra med 18,3*27,3cm & då passar dom kanon i classes dvd-fodral
:tummenupp

cRoC skrev:
Har för mig att det är 18,2 och 28,2 cm :) Bara skriv in dessa värden (om det nu är dessa) i programmet, tex photoshop så skriver den ut i den storleken.

Trodde jag med ,men inte fan blev det rätt storlek.
Man måste ha allting rätt inställt oxå(det vet inte jag hur man gör)..

Ska du göra egen dvd cover så finns det en färdig mall i nero som man kan gå efter..

Eller så kan du ladda hem coverXP och bara öppna bilden så sköter programmet resten beroende på vad du vill ha den till. Själv kör jag 27,4/18,3 då överskottsbolagets fodral inte är helt hundra alltjämt.

Bättre att ha coversen lite större än fodralet, så klipper man lite innanför linjerna. Inte så snyggt med ett svart cover med vita klipplinjer. Annars gör som jag gjorde, sälj alla jäffla fodral och köp ett dvd-case, rymmer 400st och kostade bara 179:-. Löste iaf platsproblemet.

Bifogat

• IMG_15401.jpg
    IMG_15401.jpg
    67.5 KB · Visningar: 143
nero cover designer, eller cover xp... finfina proggs för o skriva ut dvd omslag,, då får bilden va i vilken upplösning som helst för det är en mall du anpassar bilden efter. Lätt som en plätt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT