Storlek originalstrålkastare Yamaha VMax 1200 -83 och framåt?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har försökt hitta info på nätet utan framgång. Ingen på det dedikerade VMax-forumet som finns tycks heller vara speciellt intresserade av att svara (trots att det gått flera dagar och forumet är väldigt aktivt).

Tanken jag har är att byta lampa fram på min Yamaha MT-01 och då har jag hittat en schysst liten kåpa som egentligen hör till en VMax. Problemet är att jag inte har nån aning om hur stor original lampan är på VMax:en och vet då inte heller om lampan jag tänkt köpa kommer passa kåpan.

Så innan jag slänger iväg 1500kr på kåpan och en tusenlapp på lampan hade jag gärna velat ha lite mer info.

Skulle vara grymt uppskattat om någon kunde svara hur stor den är (i tum) tvärs över.

Man ska ju inte gissa i det här forumet men kollade med min bror som kört Vmax 1200, och han hade för sig att det är 5". Det är i alla fall samma strålkastare som på Viragon. Tyvärr ger inte verkstadsmanualen eller CMS någon information heller.

Har en Vmax -00 ståendes i garaget. Kan gå förbi och mäta imorgon om du fortfarande undrar då.

Man ska ju inte gissa i det här forumet men kollade med min bror som kört Vmax 1200, och han hade för sig att det är 5". Det är i alla fall samma strålkastare som på Viragon. Tyvärr ger inte verkstadsmanualen eller CMS någon information heller.

Precis, lite därav mitt problem. Ser ut att vara ett mindre lyse men inte hittat några exakta siffror.

Såhär ser kåpan ut men svårt att göra någon direkt bedömning av storlek på hålet.

cbcc2102.jpg

Har en Vmax -00 ståendes i garaget. Kan gå förbi och mäta imorgon om du fortfarande undrar då.

Vore supersnällt! :tummenupp

Hej igen,

Har nu varit i garaget och måttat. Eftersom jag är osäker på hur lyktan är tänkt att passa i kåpan du länka så tog jag ut lite olika mått. Hoppas måtten går att läsa ur bilden nedan. Använde mig utav ett halvrisigt skjutmått vid mätningen så någon eller ett par mm i tolerans är väl att räkna med.:yoparty

Mvh
Filip

Skärmavbild 2016-02-21 kl. 17.13.39.jpgSkärmavbild 2016-02-21 kl. 17.15.00.jpg

Hej igen,

Har nu varit i garaget och måttat. Eftersom jag är osäker på hur lyktan är tänkt att passa i kåpan du länka så tog jag ut lite olika mått. Hoppas måtten går att läsa ur bilden nedan. Använde mig utav ett halvrisigt skjutmått vid mätningen så någon eller ett par mm i tolerans är väl att räkna med.:yoparty

Mvh
Filip

Tackar och bockar Filip! Kunde inte ha bett om en tydligare och bättre beskrivning av måtten! :tummenupp :krama

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT