Stora / lilla Klassen i sm

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Hej Hopp ! :confused:

Lite tankar och funderingar över nästa års supermotard serie !

Två klasser i sm.

Vilken klass kommer att bli störst ?

Vilken klass kommer att vara flest trimmade cycklar i ?

Vilken klass är bäst för plånkan ? ngn skillnad ?

Vinter tävling, Däck ? Finn dubb, enduro dubb 17 tum eller 21/19,18 "

Skriv vad ni tror, åsikter, synpunkter, lite smått och gott helt enkelt

Spretman skrev:

Två klasser i sm.

Jag gissar 450 eftersom det är där japsarna kommer lägga sitt krut.

Återigen 450 av samma orsak som ovan. Detta gör klassindelningen baserad på cc så jämrans korkad. De som vill prova på men kanske inte vågar pga att de "bara" har en 450 kommer ligga lika långt efter maskinmässigt lik förbannat.

Vill du hänga med i toppen i 450 tror jag du får vässa mer där. Annars endast inköpspris tror jag. Jag kommer inte vässa min 650 mer än med helsystem och jag tror det blir rätt få som gör mer än det + ev portad topp.

Bara dumheter med en vintertävling och kalla det motard. Måtte det inte bli av. Kör is-RM istället :tummenupp

Duger det? :)

Supermoto skrev:
Bara dumheter med en vintertävling och kalla det motard. Måtte det inte bli av. Kör is-RM istället :tummenupp
Det var väl inte mycket till val "fabriks" förarna fick. Köra Ismotard med tv-bevakning av hela SM-serien eller inte köra och loosa ALL tv-bevakning.

farmerlip skrev:
Det var väl inte mycket till val "fabriks" förarna fick. Köra Ismotard med tv-bevakning av hela SM-serien eller inte köra och loosa ALL tv-bevakning.
:confused: Blev det ett sånt ultimatum???
En tävling som alltså ingår i SM-serien??
Jävla skräp isf :4skrika

Inget som är spikat än. Motocrossektionen ska ha möte i morgon fredag, har jag för mig, då man ska behandla ärendet.

Tror inte att maskinmaterialet spelar så stor roll om man är novis bakom styret. Största inverkan har föraren. Tror att tex Ejdehage skulle spöa rätt många även om han åkte på en standard 450.

farmerlip skrev:

ja precis, vilket djävla sätt att förhandla på...helt otroligt.

Supermoto skrev:

Återigen 450 av samma orsak som ovan. Detta gör klassindelningen baserad på cc så jämrans korkad. De som vill prova på men kanske inte vågar pga att de "bara" har en 450 kommer ligga lika långt efter maskinmässigt lik förbannat.

njae, det beror ju mycket på banorna oxå.
när var och varannan raksträcka består av grus som på rallycrossbanorna behövs inte 75 bakhjulshästar för att hänga med, det kan nästan vara negativt istället med ett sanslöst hjulspinn och sämre driv.
enda banan där jag märkt att 70+ hk har gjort skillnad är i Linköping.

Spretman skrev:

Två klasser i sm.

450, tyvärr.
450
Jag tror det är dyrare att skrämma upp en 450...
17 tum och vinteråkning, uppfinna hjulet igen...
Har ju diskuterats lite om klasserna innan, hoppas att det blir många banåkare nästa säsong ivf.

Jag tycker att man kunde ha fortsatt med en kubikklass inför nästa år, men infört någon slags rookie-klass. Detta för att locka en bredd. Jag tror tyvärr inte att att det finns tillräckligt med förare för att fylla två startfält kommande säsong.

Jag håller med dig till 100% där.

Man får bara hoppas på att det blir lite mer "rookies" som tänker köra SM i år nu jämfört med förra året. Hoppas också att det blir en serie till. Tranås var ju en tävling i "sverige cupen" eller vad de kallade det. Tranås var för övrigt den klart roligaste tävlingen som jag kört. Toppenbana och toppenarrangemang!

- Johan

LasseR6 skrev:
Jag tycker att man kunde ha fortsatt med en kubikklass
inför nästa år, men infört någon slags rookie-klass. Detta för att locka en bredd. Jag tror tyvärr inte att att det finns tillräckligt med förare för att fylla två startfält kommande säsong.

mr_rockster skrev:

Man får bara hoppas på att det blir lite mer "rookies" som tänker köra SM i år nu jämfört med förra året. Hoppas också att det blir en serie till. Tranås var ju en tävling i "sverige cupen" eller vad de kallade det. Tranås var för övrigt den klart roligaste tävlingen som jag kört. Toppenbana och toppenarrangemang!

- Johan

Lidköpings MS kommer vad jag förstått ha en egen "cup" med 3 deltävlingar. Tyvärr handlar det ju om kvällstävlingar, men jag blev smått förälskad i den banan vid årets race där så dit ska jag försöka ta mig vid samtliga tillfällen.

I övrigt kan jag bara hålla med, en indelning utifrån förare istället för hoj hade varit att föredra. Som det ser ut nu är det osäkert hurvida jag kommer köra ngn SM-deltävling. Hade det funnits en rookieklass eller liknande upplägg hade det varit givet!

Är fortfarande tanken att 2 SM-deltävlingar ska köras för sig själva? Dvs inte tillsammans med RC?

/Chris

Last edited:
mr_rockster skrev:

Man får bara hoppas på att det blir lite mer "rookies" som tänker köra SM i år nu jämfört med förra året.

Japp, här är 1 iaf. Från R1000 till Rookie Motard. Har ngn konstig inställning, att det är kul att vara rookie - så mkt ny insperation varje gång. Tränar cross nu i vinter så man hänger med i grusen...

Ha det//ZS

Joo har med läst om det. Fast det är LiNköpings MS, lidköping kommer nog inte att ordna några tävligar tyvärr...

- Johan

Barrett skrev:
Lidköpings MS kommer vad jag förstått ha en egen "cup" med 3 deltävlingar. Tyvärr handlar det ju om kvällstävlingar, men jag blev smått förälskad i den banan vid årets race där så dit ska jag försöka ta mig vid samtliga tillfällen.
/Chris

mr_rockster skrev:
Joo har med läst om det. Fast det är LiNköpings MS, lidköping kommer nog inte att ordna några tävligar tyvärr...

- Johan

Ohps, my bad.

Dyk upp ivf så jag slipper försvara Husqvarna på egenhand! :tummenupp

Last edited:
Jag ska vara med och leka Rookie eller novis eller statist nästa säsong. Bara racen inte krockar med alla cross tävlingar.

Vet bara inte vilken hoj man ska välja. Duke II ska givetvis bort. Sedan så är kubiken nästa lilla grej.

Registrerbar hoj eller ej.

bygga om en cross moppe, för att senare ha möjlighet att sälja hojen till ett bredare segment.

ja ja ! Hur det än blir, så ska det bli skitkul :banana

Måste bara vänta på att Bosse ringholm ska betala tillbaka lite slantar till mig. :mad:

Zilversurfer skrev:
Japp, här är 1 iaf. Från R1000 till Rookie Motard. Har ngn konstig inställning, att det är kul att vara rookie - så mkt ny insperation varje gång. Tränar cross nu i vinter så man hänger med i grusen...

Ha det//ZS

Gött, jag gick samma väg fast jag körde SP250 (250-dam) innan...det är nog inte fel att köra lite crossträning, speciellt om det blir race på rallycrossbanor...

Fick följande utskick av Magnus Lindh.

"I fredags tog SVEMO:s MX-sektion beslutet att isbanetävlingen som är
planerad att gå av stapeln i Höljes inte får SM-status i grenen
Supermotard.

Magnus"

Spretman skrev:
Jag ska vara med och leka Rookie eller novis eller statist nästa säsong. Bara racen inte krockar med alla cross tävlingar.

Vet bara inte vilken hoj man ska välja. Duke II ska givetvis bort. Sedan så är kubiken nästa lilla grej.

Registrerbar hoj eller ej.

bygga om en cross moppe, för att senare ha möjlighet att sälja hojen till ett bredare segment.
Såhär skulle JAG göra!:

Köpa en 450 med motardutrustning (den där jävla fjädringsbiten gör mycket även för en nybörjare som jag).
Köpa en oreggad hoj för å slippa en massa omkostnader som man kan lägga på roligare saker som däck :> *Edit, registrerbar e iofs vettigt ifall man ska sälja den senare...

Som "nybörjare" kör iaf jag fortare på en 450 än en 650 med en massa botteneffekt som bara ställer till det :tungan Vikten gör stor skillnad!

Jag tror inte du får stora problem med att sälja bort den sen heller...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...