stora däck på mindre fälg?

nisses

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Hornet 900
Jag hade tänkt sätta på racedäck på min Thundercat. Det visade sig att det bara fanns begagnade bakdäck i 180, men rekomenderade stl är 160/60 på min fälg. Funkar det att köra 180-däck på min fälg??
/NIsse

Ta reda på fälgbredden, står i handboken!

//jaG

nisses skrev:
Jag hade tänkt sätta på racedäck på min Thundercat. Det visade sig att det bara fanns begagnade bakdäck i 180, men rekomenderade stl är 160/60 på min fälg. Funkar det att köra 180-däck på min fälg??
/NIsse

på CBR 600 funkar det att byta till 180 när 160 är original, men egenskaperna kan ju ändras lite när hojens fram och bakdäck inte lirar 100% när man lägger omkull.........(svammel)

Man ska naturligtvis ha 120 fram på samma gång. Då lirar det ju.

//jaG

johanrehn80 skrev:
på CBR 600 funkar det att byta till 180 när 160 är original, men egenskaperna kan ju ändras lite när hojens fram och bakdäck inte lirar 100% när man lägger omkull.........(svammel)

nisses skrev:
/NIsse

Det brukar inte funka med bredare däck än vad som rekomenderas, det brukar vara det bästa sättet att förstöra egenskaperna. Tvärt om är bättre, smalare än rekomenderat.

Jag vill påstå at du kommer får en trögare hoj, hur det kommer funka beror på fälgbredd (som troligen är 4,5") och hojens chassie i övrigt. har provat 180-170-160 på gammelgixxern som har 4,5"-fälg och 160 i originaldimension, 160-mackan är överlägsen för svängegenskaperna och uppträdandet.

Jag har kört med 180-däck på CBR600 med 4,5-tums fälg. Det funkar utmärkt i farter över 50 km/h, men blir lätt lite bockigt i låg fart. Dessutom kommer du få chickenstripsen från helvetet, eftersom du inte kan åka på de yttersta centimetrarna av däcket. Men funkar gör det och billigt är det så kan du stå ut med nackdelarna, go 4 it!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT