Stora bekymmer med handdukstork

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Eftersom jag är akademiker, så kan jag inte sånthär. :huvet
Har försökt fråga pappa, men får inga vettiga svar där heller. Mamma tänker jag inte ens fråga.

Har bekymmer med min handdukstork. Varje gång vattnet stängs av i huset (vilket händer titt som tätt just nu, föreningen håller på att byta tvättstuga) blir min handdukstork iskall. Jag brukar be fastighetsskötaren om hjälp, men nu ville jag ha igång den direkt och letade fram luftningsflärpen.

Den sitter på handdukstorkens lägsta del. Är der verkligen rätt?
Har nån monterat min handdukstork uppochner?
Är det orsaken till mina bekymmer?

Jag är mycket tacksam för svar.

Ha ha, menar du allvar? Eller är det en rallarsving mot akademikers eventuella brist i praktiskt handhavande?

Är frågan seriös så verkar du ju ha bedrivit veritabel wrestling med den stackars apparaten. Dock finns det nog folk härinne som är brinnjävliga på just handukstorkar ska vi se. :tummenupp

Logiskt sett borde luftnippeln sitta på högsta punkten.

Skulle tro att i ditt fall så sitter nippeln på utflödes sidan, om det nu kan vara någon sorts backventil i den, min funkar fin fint att lufta och min har liksom din luftningen nertill.

Ha ha, menar du allvar? Eller är det en rallarsving mot akademikers eventuella brist i praktiskt handhavande?

Är frågan seriös så verkar du ju ha bedrivit veritabel wrestling med den stackars apparaten. Dock finns det nog folk härinne som är brinnjävliga på just handukstorkar ska vi se. :tummenupp

Jag tror jag skojade, men jag har tummen mitt i handen. Jag har förstås bara letat fram luftningsflärpen. Skulle aldrig våga försöka skruva på den men misstänker att den sitter på fel ställe. :va

Jag tror jag skojade, men jag har tummen mitt i handen. Jag har förstås bara letat fram luftningsflärpen. Skulle aldrig våga försöka skruva på den men misstänker att den sitter på fel ställe. :va

Fram med en liten hink och ett passande verktyg lossa något halvvarv/varv och låt vattnet flöda tills "pruttandet" slutar.

Rörena kommer inte att sprängas!!

Ja, jag är mest med här i tråden som moraliskt stöd, men det verkar föga fruktsamt att envisas med att dra i flärpen. Prova något annat. Jag kan inte med all möda i världen lyckas visualisera apparaten för mitt inre, då jag endast begagnar mig av vanliga analoga textilhandukar.

Last edited:
Kan du garantera det?
Vilket verktyg?

Garanti!

Ett som passar på nippelen :tungan

Hmm :va brukar vara en liten fyrkantsskalle prova med en plattång/näbbtång.

314515.jpg

Kan du inte ta ett kort på avluftningsprylen?

OBS det är väll inte olja i ? DÅ ska man nog inte hålla på å pilla själv :gnissla om man inte vet vad man gör.

Last edited:
Garanti!

Ett som passar på nippelen :tungan

Hmm :va brukar vara en liten fyrkantsskalle prova med en plattång/näbbtång.

314515.jpg

Kan du inte ta ett kort på avluftningsprylen?

Nej.
Om jag petar in en såndär tång kan jag förstås inte vrida på den utan att den tar i grejen runt.

Edit: Klart jag inte tar kort och lägger upp här. Verkar snuskigt. Vad ska du ha dom till? Och jag har inte webbkamera!!!

Edit igen: Varför skulle det vara olja i? I övriga kranar och grejer kommer det varmvatten och inte olja. :va

Last edited:
Nej.
Om jag petar in en såndär tång kan jag förstås inte vrida på den utan att den tar i grejen runt.

Edit: Klart jag inte tar kort och lägger upp här. Verkar snuskigt. Vad ska du ha dom till? Och jag har inte webbkamera!!!

:va

Jag tänder på handdukstorkar :brynad

ÄSch sk*t i det då, kortet var ju självklart till för att man skall se vad det är för könstruktion och kanske kan hjälpa till med verktygsval och tillvägagångssätt.

Edit: Ring Nisse!

Last edited:

Ha ha, du behöver ju för böveln inte posera naken brevid handukstorken om du nu tycker det vore att gå för långt. Just i denna tråden handlar det ju om att skruva på handukstorken och inte på dig :D

Ha ha, du behöver ju för böveln inte posera naken brevid handukstorken om du nu tycker det vore att gå för långt. Just i denna tråden handlar det ju om att skruva på handukstorken och inte på dig :D

Men när felet är åtgärdat och som tack för hjälpen vore det på sin plats med lite nakenposering!

:brynad

Jaha, där har vi handukstorken nu på bild, men för mig skulle det likagärna vara en välputsad kofångare, av bilden att döma alltså :va Det bästa vore väl att riva ut skitet och skaffa ett torkskåp.

Som jag förstått det så är det en vanlig luftningsventil på den á la värmeelement..finns att köpa i comfortbutiken, rörfirma etc. Kostar inte många kronor. Bli inte förvånad om det kommer "svart" sörja när du luftar.

Har du luftat vatten-element lr sett göras, så vet du vad jag menar.

Se där :brynad Nu har du gjort min kväll :brynad

Det är alltså den där lilla fyrkantsskruven du skall skruva på, inte den stora muttern :gnissla

Kommer du verkligen inte åt med tången lite snett från sidan?

Annars får du väll sticka iväg och köpa en "avkuftningsnyckel" vilket är det bästa alternativet då det finns risk att du skadar skallen med fel verktyg och måste byta hela ventilen.

Nyckeln ser du här

Last edited:
Se där :brynad Nu har du gjort min kväll :brynad

Det är alltså den där lilla fyrkantsskruven du skall skruva på, inte den stora muttern :gnissla

Kommer du verkligen inte åt med tången lite snett från sidan?

Annars får du väll sticka iväg och köpa en "avkuftningsnyckel" vilket är det bästa alternativet då det finns risk att du skadar skallen med fel verktyg och måste byta hela ventilen.

Nyckeln ser du här

Tack! Nu vet jag hur jag ska göra. En såndär ska jag önska mig i julklapp. :)

Luftnippeln sitter nertill, och h-torken är monterad upp o ner, då rören kommer uppifrån? En sk. hsb-dragning. Det du får göra (om du vill prova själv) är ju att lossa liiiite på kopplingen högst upp (just ovanför ventilerna). Skiftnyckel o polygrip. Se till att du har nån typ av avstängning, om det skulle gå åt helvete.

Så här ser verktyget ut, se till att du köper rätt storlek. Finns att köpa på Biltema för ca 10 kronor.

Bifogat

• Archive_Product_images_26_Large_26-484_l.jpg
    Archive_Product_images_26_Large_26-484_l.jpg
    10.9 KB · Visningar: 80
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...