Stor stånka i litet aluchassie?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ser inte detta som en byggtråd, lite för tidigt men... I alla fall så behöver jag lite input på hur jag ska bete mig nu. Detta är en Derbi GPR, 17" hjul, allting alu och jättelätt. Det jag fastnade för var radialbromsen fram med tillhörande radialpump, och en jätteskiva på det:kär Gaffeln är 55 mm och ser fetare ut än betydligt större hojar jag haft:confused:

Hur som helst började jag montera en Yamaha TZM 150cc motor men stannade halvvägs, insåg att det är läge för en STÅNKA:yoparty

Tanken är tillverkad av ngt som känns som en riktigt lyxig plasthink, så den får kapas ur undertill, som ett skal bara. Det borde ge plats för en stort topplock uppstickandes i ramen.

Första tanken var luftkyld 400-650cc men typ CRF 450 kanske skulle vara lite lättare + high tec ( i sammanhanget )?

Någon med intressanta förslag på fyrtaktare, eller har ngt att sälja?
 

Bifogat

  • Derbi.jpg
    Derbi.jpg
    58 KB · Visningar: 388
Nån hyfsat varvvillig cross-450-maskin borde kunna bli bra. :tummenupp 250 känns lite klent och större än 450 kanske är svårt att få plats med.
 
Varför plötsligt vaknade och blixtsnabbt ratade en tvåtaktare är för att jag kom på att de senaste två potenta tvåtaktarna jag hade gjorde mig förbannad, kan inte förklara det bättre. ljudet bara ÅT sig in i hjärnan. jag vill powerwheela på tvåtusen varv denna gång:banana
 
Fanns ju ngn cup? Sound of singles? Byggde man på såhär små eller typ RS 250?
 
Finns en del byggen med tzr250chassie och typ 600cc TT eller XT maskin. Men en lite modernare YZ450 hade nog funkat bra. lättare och varvvilligare.
 
Jag skulle säga KTM 525 eller nyare Ktm motor, som du tar upp 560, klart bästa stånkan/prestanda/pris på reservdelar.

Har själv en i ett 125 chassis, större motor får du inte plats med utan att bygga helt nya kåpor.
 
En XT600 motor kan jag ta isär och sätta ihop med tårna och ögonbindel. Så det vore ju avslappnat, men det är en tung gammal rova. Jakten på en motor har börjat:fakta
 
Jag skulle säga KTM 525 eller nyare Ktm motor, som du tar upp 560, klart bästa stånkan/prestanda/pris på reservdelar.

Har själv en i ett 125 chassis, större motor får du inte plats med utan att bygga helt nya kåpor.

Det blir bara toppkåpan, som en "Nude" variant. Tanken har jag sågat upp i tankarna redan. Får det bara plats mellan ramstyckena så är jag nöjd.
 
Husa 650 om den går in. Jag har en liggande men den är tänkt att bygga på själv någon gång.
 
Är det mopeden GPR? Gillar verkligen tanken, har funderat på att köpa något gammal fulmeckat moppelik/125 och lägga i stånka i jag med. Ser fram emot hur detta urartar sig!:yoparty:tummenupp
 
Är det mopeden GPR? Gillar verkligen tanken, har funderat på att köpa något gammal fulmeckat moppelik/125 och lägga i stånka i jag med. Ser fram emot hur detta urartar sig!:yoparty:tummenupp

Gillar du tanken, eller tanken?:tungan

Jag har inte kommit vidare, bortsett från att jag fortfarande funderar på att göra klart för att montera den motor jag redan har, den passar löjligt bra bara jag fräser ned lite i blockets framsida/motorfäste.

Fast helst vill jag ju trycka på knappen och starta en större encylindrig fyrtaktare..

Vet inte om det är moppen eller 125, tror det är samma ram osv. Egentligen köpte jag den för att sätta framändan på en annan hoj, men det lockar verkligen med en stånka.

Hoppas det dyker upp en lämplig motor...skrotarna har sällan kompletta motorer med förgasare, kyl osv osv

En smälld XT för under 8.000,- skulle sitta fint, till exempel.
 
Gillar själva tanken med bygget en stånka borde inte va svårt att hitta tycker jag. Frågan är ju vilken typ av serviceintervall du vill ha. En gammal husaberg får du ju för inga pengar alls. Men sen rasar de väll titt som tätt. XT:n är ju nästan odödlig. Själv har jag kollat på SZR660, stor stånka i ett modifierat tzr250 chassi. Fula som stryk original men min tanke var att slänga på kåpor och tank från en tzr250 och vipps så har man en gatlaglig "supermono"
 
Haha ja SZR660 är verkligen ful. Att "klä om" den är verkligen en välgärning. Fanns ju färdiga trimkit i 3 steg hos ÅF när den var ny dessutom.

Jag har iaf slopat 150cc motorn mentalt, jag har byggt för många småhojar senare år, det får räcka.

Nackdelen med XT/TT är att behöva klydda med dubbla förgasare och dessutom går de skit utan luftburk.

Skrotarna är ju fyllda med stånkor, fast det är svårt att köpa en motor med all kringutrustning av dem.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top