Stor skillnad på full-hd o hd-ready

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Ser man stor skillnad på full hd o hd ready bilder.
Tänkte köpa mig en ny 42"lcd till mitt ps:3 o dvd filmer.
Syns de nån tydlig skillnad.
Va nere på el-giganten i stan o de sa att man mest ser skillnad om man sitter väldigt nära tv:n

Fel forum. Här snackar vi sporthoj inte HD.

:D

Om du ska köpa en så stor tv som 43" och sen spela PS3 på den finns det ingen tvekan om att du ska ha Full HD (1080p).
Jag har sett bägge och jag ser allt skillnad när man kommer upp i den storleken på tv som du tänkt köpa.
Funderar du däremot på en 32" eller liknande räcker det gott med HD ready!

Tänk också på att det inte räcker å köpa en tv som det står HD ready, full HD etc på, den ska ge bra färg återgivning å allt det där. Kolla upp den noga innan du köper!

Last edited:
Grundfrågan man bör ställa sig är om man ska se på HD-material eller inte.
- Ska man mest se vanlig TV och DVD behövs ingen full-HD (1920 x 1080) skärm .
- Ska man se mycket HDTV, Blu-Ray, HD-DVD eller spela spel i HD är en full-HD skärm rätt val (nackdelen är att man nästan uteslutande måste välja en LCD-skärm som inte har samma bildkvalité som plasma. Full-HD plasmor finns men kostar en rejäl slant).

Som någon skrev innan har storleken på skärmen också betydelse. Ju större bild ju större skillnad med en full-HD mot en icke full-HD. Kör själv med en 46-tums LCD (full-HD) för tillfället och det ger inte lika stor skillnad som när man drar upp full-HD material med en projektor.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164871

PX70'in gillar jag med, som tråden säger. Det är dock en plasma.

Måste du absolut ha LCD?

Plasmor kan bli inbränningar väldigt snabbt om samma bild står på länge vilket förekommer ofta i spel om du ligger kvar i en meny för att gå och ta en macka. Sen ska nog en LCDtv ha snabbare respons tid men det måste man också kolla på innan man köper.

Det kan vara mycket svårt att få en bra LCD till ditt ps3 för runt 12k

är det inte så att bilden blir dålig ifall man har en full-HD och kollar på vanlig TV?

de matchar inte varandra eller finns det teknik som gör att det inte blir så illa?

Det spelar ingen roll bara det att du nästan aldrig kan använda din fulla HDupllösning om du bara kolla på vanlig tv. Finns bara ett fåtal kanal som klarar det.

Last edited:
LCD snabbare responstid?

De brukar vanligtvis ha 8 ms, medan plasma ligger runt 0,3 ms.

Och inbränningsproblemet ska ju vara löst. Men som tidigare nämnt, detvet jag inte med säkerhet, det var nån på sporthoj som hävdade det.

Men i alla fall, skulle problemet vara så allvarligt att man inte hinner bre en macka, då hade varenda kotte känt till problemet, om plasma ens hade sålts över huvud taget.

är det inte så att bilden blir dålig ifall man har en full-HD och kollar på vanlig TV?de matchar inte varandra eller finns det teknik som gör att det inte blir så illa?
Beror helt på vilken kvalité det är på insignalen. En skärm skalar alltid om upplösningen till sin egen så skickar du in en vanlig TV-signal på 576i (720 x 576 interlace) så gör tex en 1920 x 1080 upplöst skärm om signalen till just 1920 x 1080. En liten störning i bilden blir då större och det kan se för jävligt ut. Har du däremot en riktigt bra insignal så blir bilden helt okej.
Plasmor kan bli inbränningar väldigt snabbt om samma bild står på länge vilket förekommer ofta i spel om du ligger kvar i en meny för att gå och ta en macka. Sen ska nog en LCDtv ha snabbare respons tid men det måste man också kolla på innan man köper.
Det där med inbränningar är en seglivad myt som LCD-fansen brukar sprida. Jag har haft ett antal plasmor de senaste åren och de kan stå och gå en hel dag med tex MTV-loggan uppe i hörnet. Så fort man byter kanal försvinner den. Plasma hade problem med inbränningar i början men i dag är det mycket ovanligt. Ett undantag är folk som skruvar upp ljusstyrkan till max i ren okunnighet, då kan det bli inbränningar eftersom fosforet lyser starkare.

Bre en macka hinner man. Om man spelar Oblivion i 10 timmar i sträck däremot så kan man svagt, svagt skönja var livmätare etc har varit dagen efter, men det är inte permanent utan försvinner efter en dags användning eller så.

Men i alla fall, skulle problemet vara så allvarligt att man inte hinner bre en macka, då hade varenda kotte känt till problemet, om plasma ens hade sålts över huvud taget.
Precis, det säger sig självt att det inte är så.

Angående responstiden så ligger de moderna LCD-skärmarna så pass lågt att det inte är något man ser. Köper man däremot en äldre modell av något okänt märke kan det vara värt att kolla bilden innan man slår till.

Har du planer på att koppla din dator (eller mediacenter) till TVn så är det full HD som gäller. Ska du se på aktuellt räcker det med en plasma.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back