Stopp i avlopp / Bostadsrätt / Vem betalar?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Brunnen i badrummet har pluggat igen sig :tjejhår :mad:

Ringde våran fastighetsskötare och fick till svar att dom kommer och fixar det, men att jag troligtvis får jag stå för kostnaden. Hur kan detta komma sig?
Jag hade för mig att man som BR-innehavare har ansvar för allt från golvbrunn och uppåt så som vattenlås/tätskikt osv men inte för själva rören.
Är det verkligen så att det är jag som boende som har ansvar för ingjutna rör under min lägenhet? Som det lät på fastighetsskötaren så har jag ansvaret för rören ut till huvudstammen?! Men varför ska man då behöva styrelsens medgivande om man vill flytta t.ex en toastol eller liknande?

Nån som vet hur det ligger till om man bor i BR? Vart kan man få reda på fakta, google ger 50/50 på vem som har ansvaret. Skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag ringer till styrelsekillarna.

PS. Stoppet är inte i brunnen, den har jag gjort rent själv. Propplösare samt kuastiksoda har inte hjälpt utan problemet sitter en bit in i röret.

Har inte föreningen avtal med nån rörfirma ?
Ta kontakt med din styrelse,dom ska veta !

Last edited:
Du får nog läsa föreningens stadgar lr nå såntdär, dedär e nog en såndär grej som är olika från förening till förening skulle ja gissa på.

Har inte föreningen avtal med nån rörfirma ?

Inte en aning, ringde våran fastighetsskötare och de sa att det var något dom skulle fixa. Dock blev jag lite förvånad när han sa att det troligtvis är jag som kommer få betala om stoppet inte sitter ända ute i stammen.

I.E sitter stoppet i de ingjutna rören men fortf. i min lägenhet så skulle jag betala. Tycker detta låter lite fel men vore kul att ha lite mer info ang. hur det ligger till innan man ringer ordföranden (som nog helst ser att jag betalar själv). Finns de nå lagar om sånt här eller skriver varje förening sina egna stadgar ang. vem som står för vad?

Finns ju olika regler för olika föreningar,men i vissa fall tas kostnaden från fonden,och lägenhetsinnehavaren får betala en viss självrisk.
Allt det där finns i ditt avtal.

Klart att du ska betala som proppat ditt avlopp. Jag ser inte varför föreningen ska stå för den kostnaden.

Klart att du ska betala som proppat ditt avlopp. Jag ser inte varför föreningen ska stå för den kostnaden.

För att det inte tillåter mig att flytta på vare sig avlopp eller brunn med motiveringen att det inte är något som tillhör mig/min lägenhet utan föreningens egendom.
När de kom på tal i höstas så var det så himla noga med att det var föreningens grejjer och toastolen ska stå där den står och golvbrunnen får inte flyttas. Men nu när det blivit problem med grejjerna så är det helt plötsligt jag som är ansvarig?? Tycker det låter helt befängt. Jag kan utan problem pröjsa fastighetsskötaren för att komma & ta reda på detta men då ska jag även ha rätt att flytta på grejjerna inom min lägenhet, vilket jag nu inte har.

Då jag är viceordförande i "min" förening och stött på samma problem som detta, gränsen går vid golvgenomföring som du påpekar i ditt första inlägg. Självklart ska föreningen stå för ev. rensning men ta kontakt med någon i styrelsen för att kolla vem som ringa och boka jobbet samt till vilken firma.

För att det inte tillåter mig att flytta på vare sig avlopp eller brunn med motiveringen att det inte är något som tillhör mig/min lägenhet utan föreningens egendom.
När de kom på tal i höstas så var det så himla noga med att det var föreningens grejjer och toastolen ska stå där den står och golvbrunnen får inte flyttas. Men nu när det blivit problem med grejjerna så är det helt plötsligt jag som är ansvarig?? Tycker det låter helt befängt. Jag kan utan problem pröjsa fastighetsskötaren för att komma & ta reda på detta men då ska jag även ha rätt att flytta på grejjerna inom min lägenhet, vilket jag nu inte har.
Att rensa ett stopp i befintliga ledningar är ju inte riktigt jämförbart med att riva/bila upp konstruktioner och bygga om system.

Nu när det nästan dagligen blir diskussioner om vatten-avlopp-rör-grejer här på sporthoj tycker jag att Swedie borde starta en underkategori till ot-forumet för sådana frågor. Swedie har ju själv haft bekymmer av det slaget. :gnissla

Om du nu skulle få betala kostnaden så hoppas jag att du har en hemförsäkring om kostnaden skjuter i höjden.

Detta är en av nackdelarna med att bo i bostadsrätt, man får stå för många av kostnaderna själv. (till skillnad mot hyresrätt, nackdelen där är ju dock att man inte får något ut när man säljer men samtidigt kostar det heller inget i inköp. I :kär min hyresrätt, får t om fönstrerna tvättade :banana).

Jag fick kämpa som f*n för att få min f d bostadsförening att inse att fuktskadan i taket orsakades på grund av yttre förhållanden, de ville först få mig att tro att det berodde på dåligt målat tak där färgen "sprukit" :huvet men till slut fick jag ett påskrivet papper att dem skulle åtgärda det och att ansvaret inte vilade på mig. Det pappret var väldigt bra att ha när jag senare sålde lägenheten, då var det inget tjafs och köparen visste att det skulle åtgärdas och av vem.

Kämpa, ge dig inte om du vet att du har rätt, håller :tummenupp

Edit: ändringar och medföljande länk som kanske kan vara till hjälp

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1407&lngArticleId=2897

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...