Stockholm till Prag på Hypermotard

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Ja som ämnesraden säger blev jag tillfrågad att följa med till Prag från Stockholm.

Eftersom jag kör Hypermotard blev jag lite tveksam, hur jobbigt tror ni det blir på den hojen?

Planen är vad jag vet köra till Göteborg och ta färjan därifrån till Rostock och sen vidare till Prag (med lite stopp för roligheter på kvällarna, bland annat i rostock).

Jag är rädd att jag får transplantera in en ny röv efter en sån resa.
 
Du hinner inte bli trött i röven, för om du orkar hålla 130-140 blås, så får du tanka minst en gång i timmen.
 
Vad åker övriga för maskiner och hur kör de?

Är de avslappade typer som rastar ofta eller touringnissar som smäller långa dagsetapper.

Prag är ju inte långt alls att köra till.
 
Vad åker övriga för maskiner och hur kör de?

Är de avslappade typer som rastar ofta eller touringnissar som smäller långa dagsetapper.

Prag är ju inte långt alls att köra till.

Dom kör HD, bland annat en Nightrod special, dom andra hojarna vet jag inte.
Men rasta lär det nog bli ändå, tror allihopa röker.
Kanske inte är så idiotisk idé ändå, vore kul att komma iväg lite, trots att det inte är särskilt optimalt på min hoj.
 
Ärligt talat..IDIOTI...fast vägen dit kommer att bli inget i jämförelse med vägen hem. Det du upplever i denna fina stad faller snabbt i glömska och hela skiten kommer att framstå som en jävla mardröm när du väl kommit hem. För mig räckte det med att köra Sthlm-Gelleråsen, drälla omkring på bananen där hela dagen och sedan hem. Var hyffsatt fucked upp då...och det utan att det regnade och jag hade bättre sits. Ni kan ta er till Gdansk från Nynäs och sedan ta er genom hela Polen, men det blir jävligt jobbigt på en sådan liten bock som HYM är.

Vill man absolut plåga sig själv så går det ju säkert. Vet en snubbe som körde Monster till Pamplona och tbx, men..varför liksom ? Hoj ska vara kul ju.

Fram till Bulten, ett par vändor där och sedan hem. Det är lagom för HYM.
 
Last edited:
Som sportbike skriver så är det väldigt avgörande hur långa stint ni kör samt vilken hastighet. Nu sa du HD folk vilket automatiskt gör att hastigheten hamnar på ~115 (jaja det var lite ironi men förmodligen sant för medel HD-åkaren).
Ska du åka från sthlm till gbg så kommer du att vara rejält sliten skulle jag tro.
Hur lång är färjeresan, kan du vila lite där?

Jag håller väl inte med Wrx riktigt men lite sanning ligger det nog
i det hela. Fast man vänjer sig vid hojen också ju mer man kör och med
tanken på att det är en 796a du har så antar jag att du inte har kört en hym speciellt långt. Själv så åker jag utan större problem på dagstripper ner till Kolmården (Krokek t ex) utan att behöva transplantera arsle efteråt. Så ser du det hela som ett äventyr och
hinner vänja dig vid hojen innan så... åk
 
Last edited:
Fixa en liten dyna, eller kör med cykelbrallor om sadeln är hård. Hjälper säkert lite.
 
Klart du ska åka, sen vet du ju.
Tycker du ska byta sadel dock, originalet är alldeles för mjuk och degig, en "Ducati Performance"-dyna kostar under två papp, är lite lägre och mycket fastare i hullet.
Värd varenda krona, tro mig.
 
Var inte så ömfotad, jag körde touring med en liten 400 när jag precis klarat kortet. Klart att det går. Det är inte lika bekvämt som att sitta hemma och mysa i fåtöljen, men det är hojåkning.
 
Skaffa en sån här från biltema:
Fungerar kanon.

Passar de flesta handtag på marknaden 82-170 44,90 kr
 

Bifogat

  • snabbgas.jpg
    snabbgas.jpg
    12.5 KB · Visningar: 111
Hade en HYM 1100s innan min nuvarande hoj som jag körde +1000 mil på.

Den är bekväm att åka på men jävligt jobbigt att pressa motorväg i allt över 110-120 (lite beroende på väder och uthållighet).

Det var det som fick mig att sälja min, avsaknaden av kåpor och gillar man fart eller åker enhel del motorväg så blir det jobbigt i längden att sitta som ett segel och fånga all vind :mattias

Lägg till lite tank - många tankstopp vilket förvisso betyder kortare vila.

Äsch, gör det! Hojen är i övrigt fantastisk och det är inte målet - det är resan som är grejen!

All hojkörning är kul.
 
Last edited:
Dom kör HD, bland annat en Nightrod special, dom andra hojarna vet jag inte.
Men rasta lär det nog bli ändå, tror allihopa röker.
Kanske inte är så idiotisk idé ändå, vore kul att komma iväg lite, trots att det inte är särskilt optimalt på min hoj.

Våga släppa hörnflaggan och kom in i matchen. Våga köra utanför tullarna och t.o.m längre än Bulten.

Prag är en helt underbar stad och du kommer få massor med goa minnen.

Att du gjort det på en hypermotard gör bara att du får ännu mera att minnas och berätta för barnen när du blir gammal.

Låna en integralhjälm :):D
 
Last edited:
Till Prag åker man fan på en Multistrada om det nu måste vara en Ducati, m. Jag är 183 alltså inte sådär över genomsnittet lång. Jag hade ändå ont i knäna och ljumskarna efter resan Sthlm-Gelleråsen-bana-Sthlm. Kanske berodde det på stället ? Knäna stack liksom ut åt sidorna, hålla de intill tanken var fan inte görbart under hela resan på motorvägen. Jag tyckte att det var en riktig pina. Börjar det regna har du dessutom ingen framkåpa som avvisra det värsta. Däremot går det fint att åka även en hel dag i surfshorts, corssfire boots och tshirt alt till jobbet i jeans och skjorta.

Testa att köra till ...typ Västerås och tbx utan att stanna mer än vad tankning kräver i säg 120 kmh/t och känn efter lite om du klarar 10 ggr så mycket. Sen är det ju klart att det är en fråga hur länge ni har på er att ta er dit och tbx. Jag skulle skita i en sådan grej, kanske för att jag gillar Prag och bärs där och skulle ha svårt att relaxa vetandes att jag har en pärs som resa på en HYM hela vägen hem.

Det går ju säkert, frågan är bara om man orkar offra en hel semestervecka på att pina sig i onödan ? Låt de åka, ta istället superbilligt flyg dit dagen innan, ta in på lyxigt hotell och var utvilad, laddad, lagom nerbärsad och klar för nattens utsvävningar när Cenobiterna kommer helt slutkörda ;-).
 
Just do it!

Du e fortfarande ung. Kör för tusan.
Visst, det kommer att kännas i röven och lite varstans emellanåt men
det blir som med gamla lumparminnen. Man minns det roliga och garvar
åt det tråkiga.

I "unga dar" har jag gasat runt i europa på bl.a. CB750 med 40 cm högt styre, på
HD med "tjurhorn". Jag lovar, man vet precis hur en spinaker känner sig
efter att ha avverkat 4-500 mil i 120-140.
MEN, jag skulle inte vilja ha någon av dessa resor ogjorda. Obetalbara minnen.

Så f-n go for it! Säger jag.
 
Jag säger KÖR! Jag själv har kört min fd F650 funduro i 100-150 mil/dag några gånger utan några större problem och den är väl i samma sits körpositionsmässigt. Dock har Duccen mer pulver vilket gör det lättare än på min fd veka harv.

Det man får tänka på är att se till att man sitter bra och inte spänner sig. Det mesta av det onda i armar/axlar/rygg får man själv för att man spänner sig som en fjäder i överkroppen. Är man gele i överkroppen så kommer du lätt kunna köra längre än dina HD-polare. Givetvis är ju inte långa 200-milsvändor på motorväg så djävla kul men försök att övertala grabbarna att köra småvägar. Har ni med en GPS? Har ni en Garmin så kan man ju mappa in smårutter efterhand om ni har med en laptop+mapsource. Regnar det så gäller det att ha bra kläder. Goretex + underställ + mellanställ är ett måste för att överleva. Eluppvärmda sulor kan vara en god investering och jag skulle garanterat köpa ett par utav dessa i reserv om vädret går åt helvete. De är klockrena för att skydda händerna. Fingrarna är det som tar mest stryk vid regn för mig. En buff för att skydda halsen är absolut inte fel men sen är det mest att ha några craft-ställ underst och mellanställ (i reserv vid kyla) för att klara sig. Då kan du köra i såväl varmt som kallt.

Att åka mc i Europa är något helt annat än att flyga till städer, man får se så oändligt mycket mer och är helt något man måste uppleva oavsett hoj. Med rätt tillbehör kommer din att fungera utmärkt på denna tur.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top