Stinger på tvåtaktsrör

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
FS1
Nu frågar jag er som kan hyffsat mkt om rör, vad fasen gör en smalare stinger egentligen? Vad gör det om den är lite gör grövre än vad man fått fram när man byggt ett avstämt?

En kortare stinger ger ju högre varv, men vad en smalare gör låter jag er svara på! :)

badboll skrev:
2242170 Nu frågar jag er som kan hyffsat mkt om rör, vad fasen gör en smalare stinger egentligen? Vad gör det om den är lite gör grövre än vad man fått fram när man byggt ett avstämt?

En kortare stinger ger ju högre varv, men vad en smalare gör låter jag er svara på! :)

hur man utformar ett avgasrör är väll hur man vill att färskgasen ska uppträda?

badboll skrev:
2242170 Nu frågar jag er som kan hyffsat mkt om rör, vad fasen gör en smalare stinger egentligen? Vad gör det om den är lite gör grövre än vad man fått fram när man byggt ett avstämt?

Jag saknar helt praktisk erfarenhet men lite lusläsning säger att stingern assisterar den possitiva pulsen som trycker tillbaka bränsle/luft blandningen i cylindern. En smalare eller längre stinger kommer att trycka tillbaka mer bränsle/luft i cylinder, oftast med en liten effektökning som följd. Man får vara försiktig då detta kan leda till överhettning av motorn. Endast små förändringar av stingern i samband med testning rekommenderas.

En grövre stinger än vad man fått fram när man byggt ett avstämt borde då alltså ge lite lägre effekt och lite högre bränsleförbrukning (mer färskgas blir kvar i pipan). Och motorn kommer att gå med lägre temperatur...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...