STHLM, kameror mot körning mot rött ljus??

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
åkte hem från Stockholm ikväll och såg att det satt kameror PÅ trafikljus i en korsning med vad det verkade blixt undertill, sen var den på något sätt kopplad till till trafikljuset den satt på. Är det mot rödkörarna eller är det för nåt annat? Såg mysko ut iaf. De jag såg var norr om stan, när du komit ut från stan mot Arlanda (E18).
Nån som vet vad det är??

SMoto skrev:
åkte hem från Stockholm ikväll och såg att det satt kameror PÅ trafikljus i en korsning med vad det verkade blixt undertill, sen var den på något sätt kopplad till till trafikljuset den satt på. Är det mot rödkörarna eller är det för nåt annat? Såg mysko ut iaf. De jag såg var norr om stan, när du komit ut från stan mot Arlanda (E18).
Nån som vet vad det är??

Det är för kollektivtrafiken (bussen)....

.../Yoshi

Det finns ju även kameror utsatta här och var för trafikrapporteringens räkning....eller har jag fel nu igen?? :va

Cool down..

SMoto skrev:
Nån som vet vad det är??
Lugn boys..
I Jönköping finns det en kamera som plåtar rödljuskörare, om den är aktiv vet jag dock inte?
Vi kommer nog att få se mer av sådant om Claes Tingvall får råda..
Vad jag i ö skulle vilja säga om Jkpgsbornas körteknik bör jag tiga om.. j-a amatörer!! De flesta tycks ha fått sitt KK i cornflakespaketet!
Kameran är kanske inte helt felplacerad mao...

SMoto skrev:
Nån som vet vad det är??

De är kameror som räknar ut restiden för en viss sträcka. Har inget med
hastighet/rödljuskörning eller kommunala färdmedel att göra.
Jag har nämligen monterat dom flesta av dom kamrorna i Stockholm.
Man kan gå in på www.trafiken.nu å kolla hur lång tid de tar att åka en viss
sträcka. Så vet man om de är mycke köer eller inte.

Apropå stoppljus såg en grymt smart grej på min kortsemester i bulgarien
häromveckan! Det fanns en nedräkningsur ovanpå stoppljuset som räknade ner
till sljuset slog om! :tummenupp Man behöver aldrig bli "överaskad" att det slår om till
gult eller hur lång tid det är kvar till GRÖNT!

(Downside is there are no more streetrace using this light : (

Rödljuskamera har vi haft länge här i Umeå, och ärligt talat, där tycker jag att den gör nytta.

Det är endast på ett rödljus det sitter kamera än, men i en av dom värre korsningarna på E4'an (där det rödlyktas oftare än i övriga korsningar).

Annars tycker jag att vi rödlycktar sällan här i Umeå, jämfört med söderut (läs Sthlm) där IAF en eller två bilar promt ska smita efter rött.
Här kan man faktiskt köra rätt tryggt igenom korsningar där det nyss har blivit grönt, även om jag alltid är lite försiktigare när jag kör hoj och kommer fram till en sådan korsning.

Mr Skutt skrev:
De är kameror som räknar ut restiden för en viss sträcka. Har inget med
hastighet/rödljuskörning eller kommunala färdmedel att göra.
Jag har nämligen monterat dom flesta av dom kamrorna i Stockholm.
Man kan gå in på www.trafiken.nu å kolla hur lång tid de tar att åka en viss
sträcka. Så vet man om de är mycke köer eller inte.

... det skulle vara lite intressant att veta vad dom mäter på. Alltså vilka fordon och hur? Jag har funderat över de där nya "mojjängerna" ett tag nu och antagit att de hade med kollektivtrfkn att göra... :va

I Sthlm sitter det kameror lite varstans på trafikljusen, några av dom är iaf för trafikövervakning. Man kan se bilder från de där kamerorna på trafiken.nu

GuW skrev:
Rödljuskamera har vi haft länge här i Umeå, och ärligt talat, där tycker jag att den gör nytta.

Det är endast på ett rödljus det sitter kamera än, men i en av dom värre korsningarna på E4'an (där det rödlyktas oftare än i övriga korsningar).

Annars tycker jag att vi rödlycktar sällan här i Umeå, jämfört med söderut (läs Sthlm) där IAF en eller två bilar promt ska smita efter rött.
Här kan man faktiskt köra rätt tryggt igenom korsningar där det nyss har blivit grönt, även om jag alltid är lite försiktigare när jag kör hoj och kommer fram till en sådan korsning.

Asså faan det är ju helt SJUK vad mycket du vet och kan!

När man läser om tekniken så påminner det om en sak jag hörde för en tid sen. Det var om engelsmämmens motsvarighet till våra fartkameror! Dom ska tydligen ha en del kamera skåp på de stora vägarna som fotar ALLA bilar, identifierar regnumret, sparar tidpunkt och skåpsid i en server, när bilen kommer till nästa skåp upprepas detta. Sen jämför servern automatiskt tiderna och räknar ut hur lång tid det tagit för bilen att åka mellan de 2 skåpen, beräknar medelhastigheten mellan skåpen, och om den blir för hög åker du dit!

Rätt otrevliga saker det där...

Luka

Starstriker skrev:
I Sthlm sitter det kameror lite varstans på trafikljusen, några av dom är iaf för trafikövervakning. Man kan se bilder från de där kamerorna på trafiken.nu

De är andra kameror som sköter om de. Dom sitter betydligt högre upp.
Kamerorna på trafikljusen sköter endast om "restiden".

SMoto skrev:
där ser man...

japp - om inte annat så ser storebror dig :tungan Nu fattas bara små transpondrar som gör att man inte kan överträda gällande hastighet...*suck*

ha!

Ducati for life skrev:
japp - om inte annat så ser storebror dig :tungan Nu fattas bara små transpondrar som gör att man inte kan överträda gällande hastighet...*suck*
..Bara en tidsfråga..och förmodligen införs de i Den Heliga Miljön(s) namn...

luka skrev:
När man läser om tekniken så påminner det om en sak jag hörde för en tid sen. Det var om engelsmämmens motsvarighet till våra fartkameror! Dom ska tydligen ha en del kamera skåp på de stora vägarna som fotar ALLA bilar, identifierar regnumret, sparar tidpunkt och skåpsid i en server, när bilen kommer till nästa skåp upprepas detta. Sen jämför servern automatiskt tiderna och räknar ut hur lång tid det tagit för bilen att åka mellan de 2 skåpen, beräknar medelhastigheten mellan skåpen, och om den blir för hög åker du dit!

Luka

Låter RÄTT korkat. Effekten blir identisk med våra skåp och hur gör den för att identifiera bilarna? Skulle vilja se det system som klarar av att läsa fottade regskyltar i ur och skur med 100% säkerhet.. Dessutom får du ju två möjligheter på dig att bromsa...

[EDIT] Tydligen finns tekniken:
http://trafiken.nu/Sthlm/restider/index.php?page=info

Men det är skillnad på statistik och på bevis för att kunna fälla någon för brott. Likväl, är ovanstående ett klumpigt system.

/R

Last edited:
luka skrev:

Luka

Nu fungerar inte de inte så här i Stockholm. Kameran filmar endast reg plåten
å sen krypteras den för vidare färd till en dator o Holland. Svenska polisen har ingen tillgång till den. Så man behöver inte vara orolig för att de kommer att ske här. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back