Stendöd Can-Am Spyder

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Fick en påringning från grannen i dag. Han hade tydligen köpt sig en Can-Am Spyder (trehjulingen) för en månad sedan och lyckades nu inte få igång den... Hans kompis hade tipsat om att jag skruvade med hojar, så jag blev utkallad för att hjälpa till.
Tydligen hade han köpt hojen (bilen?) för en månad sedan och då bara tagit en riktigt kort provtur i snön innan han ställde in den i sitt kallgarage. Han hade sedan startat upp den ett par gånger, tills han lyckats dra slut på batteriet... Efter att ha laddat det med en CTek, försökte han idag starta den, men lyckades bara få den att tända några gånger innan batteriet var slut igen. Han hade då kopplat startkablar till bilen och försökt igen, tyvärr med bilmotorn igång.
När jag kom ner för att hjälpa till, stod bilen med motorn på och kablarna kopplade. Jag rådde honom att stänga av bilen eftersom den kan tänkas ladda för kraftigt för hojens elektronik. När jag försökte starta, drog startmotorn runt utan problem men inte minsta liv i motorn (Rotax 1000cc V-twin med insprutning). Det luktade även soppa riktigt mycket.
Vi lyckades tyvärr inte komma åt stiften för att kolla dom (mycket att demontera och jag hade en treåring med mig...)
Kan det vara så enkelt att den blivit sur, eller skall man misstänka att någon elektronik skadats av bilens laddning?

Näe, inte tror jag att bilen har laddat sönder något, den är troligen rejält sur och med sotiga stift efter att ha startats och surgått på tomgången.

Bilens batteri fungerar ju som utjämning, när bilens batteri är fullt slutar det ju ladda, visserligen skjöt det nog på bra när bilens batteri laddade upp det tomma mc batteriet men sedan det har utjämnats så ska det inte vara någon större fara.

Ok. Tack så mycket! Skall se om jag kan hjälpa honom gräva sig ner till stiften i morgon när jag inte har ungar med mig... Det är ju en hel del plast att plocka bort bara för att komma åt motorn, sen har de placerat en enorm luftburk precis ovanför cylindrarna som jag tror måste bort för att komma åt stiften... Lyckades inte ens se var stiften satt utan att riva bort karossen.:va

Back