SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte så många som bryr sig kanske, men jag tycker iaf det är kul med trådar med mycket bilder så lägger upp en jag med. 
Har haft isär min zx9:a fler gånger än jag kan minnas, kylsystemsrenovering, renovera föggar. osv, osv.
Men nu har det blivit dags att klyva maskin. :/
Topplockspackningen har läckt ett längre tag, & tanken var från början att köra sesången ut & sedan riva i höst, men nu har ett kraftigt vinande ljud (lager/drev eller nått?) uppdagat sig i motorn, som inte vart där förut. Så det var väl bara att börja skruva. Slutåkt för den här sesången alltså.
Kommer nog bli ett långvarigt projekt detta, pga tid, stålar, det vanliga.
Och så är jag ju kanske inte det mekaniska geni man ibland skulle önska så en och annan dum fråga kan det bli med.
I vilket fall är steg 1 motorn ur och felsöka så får man se om det blir att renovera den gamla pjäsen eller eventuellt att lyfta i en annan maskin.
Såhär började det för nåra år sedan:
Och i årets inkarnation med reparerad toppkåpa efter ett missöde i garaget, V&H slipon samt "double bubble" glas och lite annat småfix:
Idag i garaget:
Och efter nån halvtimma är kåporna av, luftbox väck och förgasarbryggan lossad:
Där lämnade jag det för dagen, bara ork finnes skall den dräneras på vätskor imorgon & åtminstone förberedas för motorlyft.
En film från när bränsle-ledningen kördes torr också, där hörs också "vinandet", om än lite vagt:

Har haft isär min zx9:a fler gånger än jag kan minnas, kylsystemsrenovering, renovera föggar. osv, osv.
Men nu har det blivit dags att klyva maskin. :/
Topplockspackningen har läckt ett längre tag, & tanken var från början att köra sesången ut & sedan riva i höst, men nu har ett kraftigt vinande ljud (lager/drev eller nått?) uppdagat sig i motorn, som inte vart där förut. Så det var väl bara att börja skruva. Slutåkt för den här sesången alltså.

Kommer nog bli ett långvarigt projekt detta, pga tid, stålar, det vanliga.
Och så är jag ju kanske inte det mekaniska geni man ibland skulle önska så en och annan dum fråga kan det bli med.

I vilket fall är steg 1 motorn ur och felsöka så får man se om det blir att renovera den gamla pjäsen eller eventuellt att lyfta i en annan maskin.

Såhär började det för nåra år sedan:

Och i årets inkarnation med reparerad toppkåpa efter ett missöde i garaget, V&H slipon samt "double bubble" glas och lite annat småfix:

Idag i garaget:

Och efter nån halvtimma är kåporna av, luftbox väck och förgasarbryggan lossad:

Där lämnade jag det för dagen, bara ork finnes skall den dräneras på vätskor imorgon & åtminstone förberedas för motorlyft.
En film från när bränsle-ledningen kördes torr också, där hörs också "vinandet", om än lite vagt:
Last edited: