Stefans ZX9-R renovering.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte så många som bryr sig kanske, men jag tycker iaf det är kul med trådar med mycket bilder så lägger upp en jag med. :näsblod

Har haft isär min zx9:a fler gånger än jag kan minnas, kylsystemsrenovering, renovera föggar. osv, osv.
Men nu har det blivit dags att klyva maskin. :/

Topplockspackningen har läckt ett längre tag, & tanken var från början att köra sesången ut & sedan riva i höst, men nu har ett kraftigt vinande ljud (lager/drev eller nått?) uppdagat sig i motorn, som inte vart där förut. Så det var väl bara att börja skruva. Slutåkt för den här sesången alltså. :(

Kommer nog bli ett långvarigt projekt detta, pga tid, stålar, det vanliga.
Och så är jag ju kanske inte det mekaniska geni man ibland skulle önska så en och annan dum fråga kan det bli med. :hihi
I vilket fall är steg 1 motorn ur och felsöka så får man se om det blir att renovera den gamla pjäsen eller eventuellt att lyfta i en annan maskin. :)

Såhär började det för nåra år sedan:
20080722068-1.jpg


Och i årets inkarnation med reparerad toppkåpa efter ett missöde i garaget, V&H slipon samt "double bubble" glas och lite annat småfix:
IMG198.jpg


Idag i garaget:
IMG255.jpg


Och efter nån halvtimma är kåporna av, luftbox väck och förgasarbryggan lossad:
IMG256.jpg


Där lämnade jag det för dagen, bara ork finnes skall den dräneras på vätskor imorgon & åtminstone förberedas för motorlyft.


En film från när bränsle-ledningen kördes torr också, där hörs också "vinandet", om än lite vagt:
 
Last edited:
Pysslat nån timma idag också i lungn & ro.

Motorn dränerad på vätskor:
IMG257.jpg


Färgkodat slangar & kablar med olika färger isolerband:
IMG258.jpg

(lite halvfärdigt på bilden men vafan)

Kylare, slipon & grenrör väck, en grenrörsklämma hade visst spruckit också. :(
IMG259.jpg

IMG260.jpg


Stripat fast förgasabryggan då den kommer att få stanna hos hojjen åtminstone tills vidare:
IMG261.jpg


Keden avtagen, gick förvånansvärt smidigt, fått för mig att sånadär kedjelås alltid brukar jävlas, men gick på några sekunder. :tummenupp
IMG263.jpg

Kopplingsslangen hade jag också tatt loss och dränerat systemet.

Nu är rovan rätt rensad från diverse muck:
IMG264.jpg


Där lämnade jag av idag.
Nu borde det vara bara att plocka ur maskin då alltså, vilket jag borde få gjort imorgon om det vill sig. :)
 
Förfest i strandnäs. :fyllisar

Nu är motorn urplockad, lide kilade det, men gick på en timme lite på.
IMG265.jpg

IMG266.jpg


Är det la egentligen bara att felsöka...
 
Hejsan det här ska jag följa...är tveksam om jag ska fortsätta åka mer i år eller riva... det vinande ljudet har jag med men jag har dessutom fått nått slammer på tomgång på kopplingssidan:va . är en -95:a ninja
 
Legat latsidan lite nu, men tatt av ventilkåpan häromdagen, bilden vart inget att skylta med, men kan meddela att det såg förvånansvärt fräscht ut. :tummenupp

Plockat av generator, stift och lite småprylar nu iaf:
IMG273.jpg
 
Börjat lite smått riva maskin idag.

Vevhus ventilation väck:
IMG291_zps2c84aada.jpg


Har lite dåligt med bänkyta så en hög vinterdäck fick agera motorställning:
IMG292_zpsc8ac5347.jpg


Oljetråget och vattenpump loss:
IMG293_zpsf0b934dd.jpg

IMG294_zpsc7e211e2.jpg


Inte konstigt att det läckt, finns packning, lite, på en del ställen...

Kopplingen:
IMG295_zps242bc809.jpg

Nått där inte som rasslar när man drar runt motorn, men här ute ser allt ok ut. :/

Lite mer prylar borta:
IMG296_zps2af6434a.jpg


Utgående axel, och allt känns bra där:
IMG297_zps57384603.jpg


:)
 
Fettan!

Var i fredags och gjorde ett ryck med kopplingen.....

IMG298_zps1d57315d.jpg


Kite slitna kanske:
IMG299_zps5837ad42.jpg



Men, så var jag ju utan kopplingshållare, och i all brådska:
IMG300_zpsbeb88fe3.jpg


Fy fan för lättmetall! :huvet
 
hör med mr k här på forumet han fick en likadan motor av mej med rasad stake han har ev korgen kvar
 
Skall det funka, verkligen? :va Är ju inge vidare motsånd där.
Stor mutter som fasen så har ingen hylsa stor nog som går på knacken, men sku ju kunna gå att kirra.

It works, fo real.

Använder alltid knackare till kopplingskorgen på min knarr, bara att hålla innerkorgen.
 
Last edited:
Funkat prima!
IMG301.jpg

:tummenupp

Mot förväntan verkar lagret på den axeln hur fint som hellst det med, men generator keden verkar rätt lös.
Måste ta & kolla toleranserna när jag får tid, skall pyssla klart med pickisen först nu...
:)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top