Statusrapport från Gamle Svarten

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
För er som inte visste det så gick Jocke av banan i helgen på Gotland. En lowsider som tyvärr slutade med att han slog i curbsen, flög i en båge och landade på huvudet. Resultat: sjätte kotan i ryggen bruten. För er som vill veta ungefär hur allvarligt det är så om man sliter av den nerbana som går i just sjätte kotan så blir man förlamad från halsen och nedåt exklusive armarna. Jocke hade nu sådan tur att han bara bröt den i tre delar, men den hängde ihop.

Jocke opererades igår eftermiddag och ligger nu på Neurokirurgen på Karolinska i Solna (avdelning R18). Han låter hälsa att han mår under omständigheterna bra och tackar för alla hälsningar. Han kommer slippa stålställning och kommer förhoppningsvis bli helt återställd, men det är ännu lite för tidigt att säga något.

Ni som vill hälsa på honom bör veta att de har någon konstig regel om allmän vila mellan 12.30 - 14.30 så efter den tiden är det helt okej med påhälsning. Han blir nog kvar några dagar om allt går som planerat.

Kör försiktigt där ute!

/Freppa

edit: Ändrade avdelningsnumret efter uppgift från Katie om att han flyttats nu på eftermiddagen.

Last edited:
Jag hörde om krashen. Säg hej från mig om du träffar han. Annars skall jag försöka hinna dit idag och morsa!

Lite änglavakt i oturen!
Skönt att höra att han fortfarande är vid gott mod, då lär tillfrisknandet gå lite lättare.
//Micke

Tur att det inte gick värre med han! Önskar honom all tur och hoppas att han är helt återställd snart.

Isch, hörde också om det hela :( Låter som änglavakt, hoppas allt går bra! Hälsa Jocke så mycket!

/B

Last edited:
Vi kommer åka dit idag och hälsa på honom. Samt lämna över blommor från alla deltagare på Gotland Ring, alla som hjälpt till, sponsorer och oss själva.

Vi kom nyss hem från ön och ska bara duscha innan vi far till honom.

/Liwa1 & Nitrous

Verkligen tur om han lyckas komma ut ur det här helt återställd! Vilket jag hoppas för att det blir! Skicka mina hälsningar!

Skönt att höra att det ser ut att kunna gå bra. När jag pratade med honom i telefon i förrgår lät han ordentligt skärrad. Vem skulle inte vara det?
Jag låg strax bakom när han gick omkull. Det såg inte så märkvärdigt ut men efter en kullerbytta med landning på huvudet så gick det så här.

Jocke, hoppas du kryar på dig och slipper framtida problem.

Och till alla andra, om ni vurpar, ligg kvar och låt någon annan bry sig om allt. Jag stannade vid den här smällen men eftersom jag inte var den enda som hamnade i gruset så åkte jag in i depån som det var sagt. Att Jocke också kom in i depån på ett annat sätt än med ambulans kan man väl så här i efterhand konstatera att inte var så smart. Men det är lätt att vara efterklok. Vet själv hur andrenalinet kokar efter en smäll, man vill upp, kolla cykeln, jag mår bara bra osv. Det här är inte kritik mot någon men tänk på detta om du själv går omkull.

Det var dåliga nyheter!
Jocke, se till att bli helt återstäld!
Krya på dig!

Aj aj aj Gamle Svarten, du får krya på dig min vän :pannkyss

Fattar inte hur han körde vidare in till depån utan att könna större smärta. Han såg mest besvärad ut tycker jag och jag trodde inte att det var så farligt. Men fel hade jag.
Krya på dig Jocke!

Bifogat

• IMG_4692.jpg
    IMG_4692.jpg
    81.8 KB · Visningar: 189
  • IMG_4694.jpg
    IMG_4694.jpg
    88.9 KB · Visningar: 198
  • IMG_4697.jpg
    IMG_4697.jpg
    109.8 KB · Visningar: 258
Dea skrev:
Och till alla andra, om ni vurpar, ligg kvar och låt någon annan bry sig om allt. Jag stannade vid den här smällen men eftersom jag inte var den enda som hamnade i gruset så åkte jag in i depån som det var sagt. Att Jocke också kom in i depån på ett annat sätt än med ambulans kan man väl så här i efterhand konstatera att inte var så smart. Men det är lätt att vara efterklok. Vet själv hur andrenalinet kokar efter en smäll, man vill upp, kolla cykeln, jag mår bara bra osv. Det här är inte kritik mot någon men tänk på detta om du själv går omkull.

Jag som Ortoped var på plats och bedömde skadan på plats var övertygad att han åkte bilen tillbaks fick senare reda på att åkte hoj tillbaks , tar på mig lite av skulden borde vara tydligare.
Undersökte honom ordentligare i depån några minuter senare och konstaterade att det inte gick att utesluta en skada i halsryggen och att ambulans och halskrage krävdes för vidare transport till visby.

Jag är jävligt glad att det verkar gått relativt bra ändå för det kunde sluta riktigt illa det här
Krya på dig gamla svarten du hade tur i oturen

Går det att ha mer otur än våran vän Jocke?!?

Jag åker upp och hälsar på imorgon onsdag vill nån hänga med eller få nått hälsat så säg till.

Jag hörde precis om vurpan.
Riktigt tråkigt att en sån i sammanhanget harmlös vurpa orsakade så hemska skador.
Jag håller tummarna för en snabb läkning och att du blir helt återställd!
Så fort du kommer upp på en hoj igen så får du komma till Uppsala så ska jag bjuda på glass, mamma sa alltid att det gjorde mindre ont om man käkade glass :)

Krya på dig!

Läskigt sånt där... tur att det gick så "bra" ändå. Senast jag såg en krasch var det precis likadant, upp direkt så fort personen slutat glida och efter hojen för att se hur den klara sig. Tror jag också skulle reagera så, men om eller när kanske man ska säga jag vurpar så ska jag försöka komma ihåg o ligga still...

Krya på dig!

Last edited:
Passerade förbi några sekunder efter kraschen och tyckte det såg ut att ha gått bra... Även i depån verkade det ju okej. Lömskt det där med ryggen. Hoppas nu bara att Jocke blir helt bra igen.

/Kreuger

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...