Statoilsläp för att lasta hoj

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tjo, ska lasta hem en hoj i helgen o får hjälp av en kompis. Ingen av oss har släp så vi tänkte hyra från statoil eller liknande.
Vet någon om det går bra?

http://www.statoil.se/file_archive/biluthyrning/PrislistaSlap080901.pdf släp nr 2 alternativt http://okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/slapvagnar/s3

Tänkte om det finns fästen att spänna banden i eller om jag måste till macken o be nån ur personalen följa med ut o kolla.

Blir det mycket lättare med en sån här så det är värt att köpa utöver vanliga spännband?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=154959

Tack tack!

Är ju bara att gå ut å kolla om där är öglor i flaket eller under lemmarna på sidorna.

Kör med vanliga små spännband.

Last edited:
Jag har hyrt släp av just statoil för att lasta hoj.
Inga problem... kan ju vara bra att ta ett släp med "baklem" som går att fälla ända ner till backen.. så att man kan använda denna som påkörningsramp. Underlättar en hel del.... :tummenupp
//T

• Gilla
Reaktioner: tcg
Boka en med bra ramp så att det blir lätt att lasta/rulla upp.
De brukar ha öglor!

• Gilla
Reaktioner: tcg
Biltemabanden förutsätter att hojen har ngt som håller den rak typ två träreglar fastmonterade i golvet så hjulen inte kan röra sej i sidled, men då räcker d me den spännaren. Släpstorleken hänger väl på vad för hoj du ska hämta.
Å vill du inte dra släp dit finns ju alltid Q8:s envägssläp, kostar lite mer men du kommer att kunna hålla mer än 80 km/h :tummenupp!

Ta ett vanligt grindsläp så behöver du inte fundera på öglor, brukar gå bra att fästa i gallret.

Glöm inte en rem runt bakhjulet som stabiliserar också och dra ner gaffeln ordentligt :)

jag har kört med dem och det går fint i båda! MEN Statoil släpet e bättre då de e ramp på den = lättare att lasta!!!! (iaf på den jag hörde) ang. spännbanden beror de på vad för hoj? hur styret ser ut och hur hög den e! Min KTM Duke Gick inte att spänna med dom, då styret sitter högt och hojen i övrigt är högre än tex. en sporthoj!!

Var på statoil för att kolla i släpen, men det gick inte då kvinnan var ensam och ej kunde gå ut. Hon sa dock att det ej finns fästen för spännband i deras släp, men jag såg att de öppna hade det.
Ska man tro att de stängda har det eller kan man köra hem en hoj i snöväder i öppet släp? Fördelen med det senare är att de har ett släp med galler och då "kanske" man även kan få lite stöd av nåt spännband snett uppifrån. Frågan är bara om det håller bra med de små gallerna. Nån som vet?

Tjenare

Jag har en enklare "ställning" hemmabyggd i trä som jag använder när jag kör hojjen till och från banan som jag själv är väldigt nöjd med, du får gärna låna den om du inte hittar ett släp med öglor i.

PM:a vid intresse.

Finns i Örebro:tummenupp

Var på statoil för att kolla i släpen, men det gick inte då kvinnan var ensam och ej kunde gå ut. Hon sa dock att det ej finns fästen för spännband i deras släp, men jag såg att de öppna hade det.
Ska man tro att de stängda har det eller kan man köra hem en hoj i snöväder i öppet släp? Fördelen med det senare är att de har ett släp med galler och då "kanske" man även kan få lite stöd av nåt spännband snett uppifrån. Frågan är bara om det håller bra med de små gallerna. Nån som vet?

De har 6 öglor i golvet både på shell,statoil och ok. Det kallas standardisering :)

Tjenare

Jag har en enklare "ställning" hemmabyggd i trä som jag använder när jag kör hojjen till och från banan som jag själv är väldigt nöjd med, du får gärna låna den om du inte hittar ett släp med öglor i.

PM:a vid intresse.

Finns i Örebro:tummenupp
Jag har också byggt mig en ställningatt köra in framhjulet i.
Funkar fantastiskt bra. Räcker sedan med 1 spännband som jag drar fast i svingen.
Spelar ingen roll vilket släp man har.
Öglor, krokar en regel eller dylikt annat funkar att spänna i.

Jag har också byggt mig en ställningatt köra in framhjulet i.
Funkar fantastiskt bra. Räcker sedan med 1 spännband som jag drar fast i svingen.
Spelar ingen roll vilket släp man har.
Öglor, krokar en regel eller dylikt annat funkar att spänna i.

Låter jäkligt intressant när man ska köra två sporthojar på ett släp.
Har du bild på detta bygge som håller framhjulen?

Känns inte helt tryggt med bara ett spännband men det är nog jag som tänker fel därför vill jag gärna se bild. :krama

Jag jobbar på Statoil och det är standard med fästöglor i släpen.
Oavsett märke på släp så har jag aldrig sett ett släp utan fästöglor.

Förresten, baklämmen är väl inte låst på släpen så du kan väl öppna och titta? Är baklämmen låst så be att få låna nyckeln så du kan titta, lämna KK i pant om hon är nojig.

Jag hade valt ett täckt släp så hojen inte får salt och skit på sig.
Att det är ramp på de större släpen gör att det är toppensmidigt att lasta/lasta av hojen.
Hämtade hem min Ninja i tisdags med Statoilsläp. Bara att köra upp på rampen. :)

Last edited:
Biltemabanden förutsätter att hojen har ngt som håller den rak typ två träreglar fastmonterade i golvet så hjulen inte kan röra sej i sidled, men då räcker d me den spännaren. Släpstorleken hänger väl på vad för hoj du ska hämta.
Å vill du inte dra släp dit finns ju alltid Q8:s envägssläp, kostar lite mer men du kommer att kunna hålla mer än 80 km/h :tummenupp!

Man behöver inte alls några reglar eller nåt, har kört så många gånger. Dock brukar jag dra ett spännband så att inte bakänden av hojen hoppar i sidled.

Trådkapning =)

Är själv ute och letar släp att hyra till sommarens Kemorakurs i Finland, och är nyfiken på just det där med reglar. Vissa säger att det är skitbra, andra att det inte behövs. Hur många spännband behövs per hoj, hur ska dessa fästas, och har Statoil släp stora nog för att ta tre hojar? ev. fyra om någon mer ska med. Nu kan jag ju alltid gå och mäta borta på min mack, men jag har inte hunnit göra det, så jag slänger ut frågan här ändå.

Låter jäkligt intressant när man ska köra två sporthojar på ett släp.
Har du bild på detta bygge som håller framhjulen?

Känns inte helt tryggt med bara ett spännband men det är nog jag som tänker fel därför vill jag gärna se bild. :krama
Mitt bygge är bara gjort för en hoj. Går troligtvis att bygga ett för 2 hojar också.
Just nu så är det en meter snö i släpet så ingen bild kan tas.
Men konstruktionen är inge svår.
En form som täcker hela släpbredden 1,3 m cirka och kanske 60 cm lång så den står stadigt.
I mitten är det ett spår på 12 cm där framhjulet går in. Längst fram i det spåret går spåret upp på höjden
där det dessutom finns en stopper. På så sätt får hjulet fäste både på höjden och längden
och stoppern gör att den inte kan hoppa ur uppåt heller.
Låser man frambromsen så funkar det att köra kortare sträckor där man tar det lugnt.
Inge panikbromsning eller kurvor på 2 hjul alltså.
Vill jag vara riktigt säker så skruvar jag fast ställningen underifrån i släpet + använder ett spännband.
Spännbandet spänns på så sätt i svingen att det dels drar fram hojen mot ställningen och ner mot
flaket och dels så fixeras bakdelen i mitten av släpet.
Fler spännband blir bara overkill för stabilare fastsättning får man leta efter.

PM:a när våren kommit om du ändå vill se en bild på shabraket.

dom där fungerar skit bra från biltema, dock så använde jag 4stna 4 tons spännband när jag körde hem min hoj :)

dom där fungerar skit bra från biltema, dock så använde jag 4stna 4 tons spännband när jag körde hem min hoj :)

Japp. Jag har hittills använt 4st:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77232
Jag spänner 2st i gaffelkronan(eller vad kallas toppen på fjäderbenen fram?). Dessa spänner jag framåt/nedåt mot de öglor som sitter längst fram i hörnena på kärran. Är vi två som lastar så trycker en person ner stötdämparna en liten bit fram medans jag spänner banden.

De två andra banden sätter jag i fästena till skjutspinnarna och spänner ner hojen så bakfjädringen går ner en liten bit.

Körde i 140km/h på guppig väg och körde med 4hjulsställ(fasen vad rolig Audi quattro 2.7 BiTurbo är på vintern! :banana) på mindre vägar med hojen fastsatt så.
Den hade inte flyttat sig en millimeter när jag kom hem. :)

Att jag vill bygga någon form av ställ är för att minska på antalet spännband när jag kör två sporthojar på kärra.

Tja,

jag har kört hojar på s3-varianten på OKQ8...nemas problemas.

Jag brukar köra med 3 spännband, 2 framåt och ett bakåt...ännu inga tappade hojar. :tummenupp

Lycka till! :)

Bokade själv ett släp för 2 minuter sen hos statoil.

Deras enklaste släp fungarerar finfint :tummenupp
Två spännband fram och ett bak för att stabilisera, sen är det bara att tutlura och köra :)

Halloj. Ta gärna ett släp med galler då dem två längsta sidorna, kan man lägga som ramp, lägg dem på varann samt spänn fast dem så dem inte glider ner. Använde 4 spännband men hade säkert räckt med tre stycken, åkte 80mil, kontrollera bara med jämna mellanrum under färden så allt satt... GL.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back