Startproblem

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Buuuuuuhuuuuuu jag är en olycklig individ just nu. Underbart väder... så startar inte hojen :|
Plockade isär hojen igår för att kolla om det kanske var tändstiften eller tändningen i allmänhet som krånglade. Men icke... fick finfina gnistor så där ligger icke problemet. Startmotorn rullar ju vid varje startförsök så batteriet är det inte heller. Vilket leder mig till misstankar angående bränsletillförslen... bensinkranen är givetvis på. Kan det måhända vara förgasaren som krånglar? Finns det isf ett skit jag kan göra utöver att lämna in hojen?
Kan ju tillägga att det är en Yamaha YZF600R Thundercat '97.
Jag hade en fin liten krasch med hojen förrförra hösten, hade den därefter inlämnad och fick en utbytesmotor isatt. När jag fick hem hojen gick den helt felfritt. Framåt höstens slut så började den bli allt mer trögstartade... den gick alltid igång men det kunde ta 10-15 försök. Sen nu när jag tänkte plocka fram hojen efter vinterdvalan så fick jag inte ens något som liknade en möjlig start. Hostade inte till eller något, startmotorn försöker förtvivlat men inget händer. Någon som har några tankar alls? Något jag kan göra? Eller är min sista lösning att lämna in hojen? Rimligtvis borde väl detta vara något som verkstaden som satte i utbytesmotorn (i detta fallet Oves Motor) fixar? Då det inte var några problem innan de satte i den "nya" motorn.
All hjälp är välkommen.

Om det är förgasare så kan det vara skit i munstyckena, ta loss o blås rent. :tummenupp

Har du komp? värt o kolla.

Har du "torrstartat" din hoj under vintern är dina tändstift igenslaggade.
Bränn bort det elektriskt ledande kolskiktet med en gasolbrännare. Det är stor skillnad på att generera gnista i atmosfärsikt luftryck och under 14 kilos tryck.

Står din bensinkran på PRI? Hostar den till med hjälp av lite startgas direkt in i luftburken?

Tändning, soppa, luft?

PenDragon skrev:
Buuuuuuhuuuuuu jag är en olycklig individ just nu. Underbart väder... så startar inte hojen :|
Plockade isär hojen igår för att kolla om det kanske var tändstiften eller tändningen i allmänhet som krånglade. Men icke... fick finfina gnistor så där ligger icke problemet. Startmotorn rullar ju vid varje startförsök så batteriet är det inte heller. Vilket leder mig till misstankar angående bränsletillförslen... bensinkranen är givetvis på. Kan det måhända vara förgasaren som krånglar? Finns det isf ett skit jag kan göra utöver att lämna in hojen?
Jag hade en fin liten krasch med hojen förrförra hösten, hade den därefter inlämnad och fick en utbytesmotor isatt. När jag fick hem hojen gick den helt felfritt. Framåt höstens slut så började den bli allt mer trögstartade... den gick alltid igång men det kunde ta 10-15 försök. Sen nu när jag tänkte plocka fram hojen efter vinterdvalan så fick jag inte ens något som liknade en möjlig start. Hostade inte till eller något, startmotorn försöker förtvivlat men inget händer. Någon som har några tankar alls? Något jag kan göra? Eller är min sista lösning att lämna in hojen? Rimligtvis borde väl detta vara något som verkstaden som satte i utbytesmotorn (i detta fallet Oves Motor) fixar? Då det inte var några problem innan de satte i den "nya" motorn.
All hjälp är välkommen.
De va ju skumt,men är de nått jag har lärt mig om svårstartade hojar så är det batteriet som spökar,även om motorn dras runt lätt så kan de vara så.........

Någon som har ytterligare några tankar att bjuda på?

PenDragon skrev:
Någon som har ytterligare några tankar att bjuda på?

Pluttrar den inte till lite med hjälp av startgas är det gnista som saknas.
Isf byt tändstift.

Om du vet att det finns gnista, luft och soppa men att den fortfarande inte startar - dansa en starta-motorcykel-dans i bara fillingarna utanför garaget så kommer någon att ringa efter hjälp till dig. :D

PenDragon skrev:
All hjälp är välkommen.

Kondens i bensinen?? :confused: :confused: :confused:

Rasorblade skrev:
Kondens i bensinen?? :confused: :confused: :confused:

ja möjligen, det jag hade provat med först iaf ...är att drenera förgasarna

kan bildas kondens väldigt lätt när mc:n stått ett tag

Last edited:
Skulle bara tacka för alla tipsen och säga att jag fick igång hojen i fredags :D
Dock på ett litet oväntat vis... farsan hade av någon underlig anledning hamnat jämte en journalist från Allt Om MC på tåget... och denne gav honom tipset att försöka starta hojen med hjälp av ett bilbatteri. Då detta var den enklaste lösningen så tänkte jag att den skulle prövas först... och mycket riktigt, efter någa minuters försök så startade hojen :D Går inte med ord beskriva hur innerligt jag längtat efter det ljudet ^^ Hur som helst så ska jag inhandla förgasarrengöring på måndag och ösa i... för den är inte lika lättstartad som den ska vara :]
Tack än en gång för alla tips! Uppskattas mycket.
Och dig är det högst troligt att jag stöter på i vår / sommar ute på vägarna Mangan då vi råkar bo en 10 minuter ifrån varann ;)

PenDragon skrev:
Och dig är det högst troligt att jag stöter på i vår / sommar ute på vägarna Mangan då vi råkar bo en 10 minuter ifrån varann ;)

såg nog dej i dag tror jag ...vid Mc Donalds??

Det var just mig du såg ja :D Mig och min gode vän berg (med sin nyinköpta gixxer 750) :] Dessutom Mago, som jag tror du känner sen tidigare? (svart ZX7-R). Du körde förbi i en volvo med tonade rutor? ;)

PenDragon skrev:
Det var just mig du såg ja :D Mig och min gode vän berg (med sin nyinköpta gixxer 750) :] Dessutom Mago, som jag tror du känner sen tidigare? (svart ZX7-R). Du körde förbi i en volvo med tonade rutor? ;)

Japp ........var jag det! tänkte stannat för ja tyckte det va mago ...men va inte riktigt hundra så ja gav fan i det ...inte utan att man blev sugen på att gasa när man såg er :4skrika ...ska nog starta upp för första gången sen i oktober senare i dag :tummenupp ...blir det bra väder får man väl damma av dom små kunskaperna man har en runda ute på stilleryd :banana

Hah jo det såg ut som du tittade åt vårt håll... funderade en stund... men sket i det ;)
hehe nä jag är förvånad att jag lyckats hålla mig så här länge... har väl iofs mest handlat om tidsbrist... varit halvt död efter jobbet varje dag... och i och med att hojen inte startade förrän i fredags så har det ju krävts en viss förberedelse... dvs spontankörningar har inte varit möjliga förrän nu :]
Ja du får väl sticka o styla ute i Stilleryd som vanligt ;]
Var där några vändor i höstas, framåt slutet av säsongen, såg dig o Braun där några gånger hehe.
Lär blir en hel del körande för min del den kommande sommaren så vi får väl försöka dra ut o leka med hojarna någon gång ^^ Vad jag förstått (uppgifter från mago) så är ni väl ett gäng som brukar sticka ut på lite rundor till Bivaröd och liknande? Hur som helst så kan ni räkna in mig nästa gång det är dags ;)

STYLA?? ...jag ....nä ....va?? .....nu förstår ja inte :va :tungan

har du varit där när jag varit där föresten??

klart du ska me oss o köra :tummenupp

VM i att spela ovetande va? ;D
Äh, jag hade stylat om jag kunde det också ;)
Mja... var där någon gång i höstas när du lekte runt lite på bakhjulet ^^
Weee! :D Köra.. jag.. vill... NU! :squid

PenDragon skrev:
VM i att spela ovetande va? ;D
Äh, jag hade stylat om jag kunde det också ;)
Mja... var där någon gång i höstas när du lekte runt lite på bakhjulet ^^
Weee! :D Köra.. jag.. vill... NU! :squid

hehe.... måste varit någon annan sånt håller inte ja på me :3freak

vill me köra ska gå o sova nu så de blir morron fort :tummenupp

Nä precis :D Du kör alltid med 2 hjul i backen osv ^^
Ska göra detsamma hehe... får hoppas på en solig och framför allt torr dag imorrn så man kan leka runt lite då också!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026