Startproblem.

OscarB79

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2017
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Street Triple R -08
Hej i vintern.

Jag har en Triumph Street Triple R -08. När sommaren började lida mot sitt slut fick jag jätteproblem med att starta hojen Om det var 7+ under natten och jag skulle ta hojen till jobbet så blev jag ståendes. Ibland drog motor runt ett varv men sen var det kört med nått liv i batteriet. Ibland då klickade den bara till på startmotorn och sen var det kört.

Det hjälpte inte om jag hade starthjälp eller när jag köpte ett nytt batteri.

Vad tror ni det kan vara för fel?
 
Fast varför skulle dessa problem dyka upp när det börjar bli kallare? Jag funderar på om det kan vara ett jordfel men jag vet inte riktigt vart dessa hojar jordar? Nån som vet?
 
Men går motorn runt när det ärvarmt ute, vet du det? Annars är det med stördta säkerhet startotorn.
 
kan vara en/flera "magneter" som lossnat i startmotorn. Är det varmt så kan det räcka med att startmotorn bara behöver ett varv på sig för att starta motorn men inte om det är kallare. Hade så på min Rsv 1000. Då funkade startotorn bara typ en halv sekund sen sket det dig, lite missljud ibland och klick ibland eller bara tokstop.
 
Vilken spänning har batteriet vid tomgång med tänd belysning ?
Bör vara omkring 14,3 Volt.
Och den bör ligga omkring 14,3 Volt oavsett varvtal.
Att jag ställer frågan beror på att startproblem för mig ofta berott på att laddningen av batteriet inte fungerat. Ligger spänningen över batteriet med tänd belysning och motorn igång ofta under 14 Volt kommer du få problem för att batteriet förstörs. För det alltid är underladdat.

Du har kanske ett Lithiumbatteri? Då är startstrul normalt vid +7C.
 
Den laddar på som den ska, oavsett varvtal. Det satt ett lithiumbatteri i men jag köpte ett nytt gelbatteri på Batteriexperten men det är likadant.

Det kanske är startmotorn ändå som strular.
 
Jag tror det är startmotor den har säker varit dålig längre tid sen när det börjar bli kallare så funkar den sämre. Kolla stiften med
 
Kolla först jordning, startrelä samt alla kablar mellan startmotor och batteri innan du lägger pengar på en ny startmotor.
Ett bra sätt att kolla brukar vara att koppla ett löst batteri direkt på startmotorns anslutningar och se om den orkar dra runt då.
 
Visst borde jag kunna "gnugga" på startmotorn även om det är lite kyligare och batteriet är helt ok?
 
Visst borde jag kunna "gnugga" på startmotorn även om det är lite kyligare och batteriet är helt ok?

Absolut.... Det är inte förrän vid några minus som batterier försämras påtagligt.

Jag tror dock fortfarande på kass laddregulator. Det är jättevanligt att de svimmar och de skall ersättas med dito Shindengen MOSFET.

För att felsöka elstart gör man följande:
1. Mät V på startmotorn när du trycker på knappen
2. Prova att mata startmotorn från ett externt bilbatteri direkt.

Då kan du avgöra om felet är ont om ström fram till startmotorn eller kass startmotor.

3. Mät V på batteriet när du trycker på knappen
4 Mät V på utgående pol på startrelä

Nu borde du ha isolerat källan.
 
Men om laddregulatorn är dålig borde jag väl kunna starta hojen när jag har ett nytt fräscht batteri trots att det är 5+?

Den klickar bara till utan att startmotorn drar runt.
 
kolla anslutningarna på startmotorn så dom inte är oxiderade skrapa rent dem å testa behöver inte vara mycket oxidering för att start motorn inte ska få tillräkligt med ström lycka till
 
Men om laddregulatorn är dålig borde jag väl kunna starta hojen när jag har ett nytt fräscht batteri trots att det är 5+?
Den klickar bara till utan att startmotorn drar runt.

Ett nytt fräscht batteri.....

Ok och vilken laddare anslöt du batteriet till
så det dessutom var NY-laddat
innan det installerades i hojen.
För du laddade väl det nya fräscha batteriet innan du satte det i hojen :7peta ?

Fabrikat , modell på nya fräscha batteriet ? Gärna länk
Fabrikat, modell på din batteriladdare ? Gärna länk

Jag har haft svårigheter att med laddat batteri få igång min Triumph två ggr .
Första, det liksom hände ingenting. När jag tryckte på Start.
Tog och lade i 6an drog in kopplingen och rullade nerför backen till kanske 15km/h släppte ut kopplingen. Motorn gick runt. Bromsade, stannade, drog in kopplingen tryckte på startknappen och motorn gick igång.
Andra, startreläet var kass (14år gammalt), inget hände med ström till spolen. Tog sönder reläet. Fullt med rost och grått stoft från ytbehandling. Gjorde rent startreläet och satte ihop reläet. Rengjort small det som ett pistolskott när jag satte ström på spolen hemma på köksbordet. Och med reläet monterat i hojen, startade motorn.
 
Last edited:
Men om laddregulatorn är dålig borde jag väl kunna starta hojen när jag har ett nytt fräscht batteri trots att det är 5+?

Den klickar bara till utan att startmotorn drar runt.

Ja har du ett nytt fulladdat batteri, trycker på knappen och det säger bara klick så är det inte batteriet. Men istället för att ge oss en otydlig felbeskrivning så åk till Biltema handla en multimeter och börja mäta. Så slipper vi andra gissa på bristfällig indata....
 
Ikväll provade jag att starta hojen. Den står i ett kallförråd och det har varit runt 0 hela dagen i Umeå. Batteriet mäter jag till 12.9V. När jag vrider på nyckeln så faller spänningen ner till 9 V och givetvis klickar det bara till när jag trycker på startknappen.

Sen kör jag igång en värmefläkt och efter ca 2 timmar är det 19 grader varmt därinne. Batteriet har stått på laddning med en CTEK-laddare och har runt 12.9V. Vrider på nyckeln och spänningen går ner marginelt. Trycker på starten och hojen går igång direkt.

På tomgång så laddar den runt 14.2V och varvar jag lite så runt 14.5V.

Har inte kommit åt att mäta direkt på startmotorn eller via reläet men det blir nästa steg.

Det batteriet som jag satte i nu är ett SHIDO LTX9-BS (litihium 12v 36wh).
http://www.shido-batteries.com/html/technical-specifications/index.html

Laddare är en CTEK Zafir.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...llbehor/batteriladdare/batteriladdare-608060/
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top