Startproblem - YZF750R

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
Klotade hojen förra säsongen och har nu tagit itu med att få ordning på den igen. Problemet jag har är att den inte vill starta. Den vill bara dra runt på startgas så jag felsökte idag och såg att bensinpumpen fungerar och att det finns soppa i flottörhusen. Någon som har förslag på vad det kan vara för problem? Skall man skruva ner förgasarna?

Har du gnista? Vet inte hur det är på din men stödbrytare,brytare för koppling,killswitchen,eller kanske en brytare som jag inte hittar namnet på just nu men som skaĺ döda motorn vid vurpa. Brukar väl sitta under kåpan någonstans.

YZF:en har bara brytare för kopplingshandtaget samt brytare för sidostödet. Men om den går på startgas så är knappast dessa problemet. Troligen har förgasarna kluddat igen när den varit stående. Ta bort och blås igenom dom ordentligt samt häll i ny fräsch bensin. Kolla även så vacuumslangarna från insuget är hela. Dessa spricker gärna och orsakar startproblem. Jag hade även problem på min med att membranet i den vacuumstyrda bränslekranen strulade. Jag fick plocka bort det för att det skulle funka. Köpte sen en renoveringssats och då fungerade det bra sen.
Choken kan vara värd att kolla så den aktiverar också, annars är den väldigt svår att starta.

YZF:en har bara brytare för kopplingshandtaget samt brytare för sidostödet. Men om den går på startgas så är knappast dessa problemet. Troligen har förgasarna kluddat igen när den varit stående. Ta bort och blås igenom dom ordentligt samt häll i ny fräsch bensin. Kolla även så vacuumslangarna från insuget är hela. Dessa spricker gärna och orsakar startproblem. Jag hade även problem på min med att membranet i den vacuumstyrda bränslekranen strulade. Jag fick plocka bort det för att det skulle funka. Köpte sen en renoveringssats och då fungerade det bra sen.
Choken kan vara värd att kolla så den aktiverar också, annars är den väldigt svår att starta.

Oops får nog läsa bättre,missade startgasen:näsblod

Får den bränsletryck då? jag vet inte hur det funkar på en sådan här men på min FZ6 så hade jag problem med bränsle-tryck-regulatorn. den hade hängt sig och läckte så även om pumpen gick så fick ja inget tryck så soppan kom inte fram, funkade utmärkt med startgas eller droppa bensin direkt in i trottelkropparna

Såg nu att du skrev att du hade soppa i förgasarna. så den borde ju starta även om trycket var dåligt.
Kolla på någon av de andras ideer istället tror jag :tummenupp

YZF:en kräver inget bränsletryck för att starta, den går fint med självrinn. Jag har kört så en massa gånger när jag mekat med min gamla.

Tack för alla svar! Pumpen fungerar som sagt var så nu lutar det mot att först dubbelkolla choken och sedan blåsa förgasarna.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...