Startproblem gsx 400 fws

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Har precis köpt mig en suzuki gsx 400 fws 84 och den är inte helt lättstartad.

När trycker på startknappen så startar den "nästan". Den tänder lite halvtaskigt men så fort man släpper startknappen stannar den. Tillslut så kommer den igång(eventuellt?) och går i gång med viss tveksamhet med riktigt dålig motorgång(ca 900rpm), förutsatt att choken står rätt. Minskas choken stannar den vilket den även gör om choken ökas(varvtalet ökar alltså inte). :confused: Drar man på gasen så tänder den inte ens utan den bara tuggar startmotor.

Nytt batteri har inköpts idag och trots ett mycket högre tempo på startmotorn uppför den sig lika. Man får tugga startmotorn ett tag innan den vill.

Skall undersöka tändstiften närmare. Kan de vara dåliga trots att de vid en första inspektion ser helt ok ut?

Skall tillägga att den ibland startar utan större problem också. Dessa tillfällen ikluderar soliga eftermiddagar likväl som kalla kvällar. När jag slutade jobbet halv 4 på morgonen så startade den dock inte. :huvet Fan liksom.

Cykeln saknar stödspärr(ja, jag har kört iväg med stödet nere) och röd knapp på styret har heller ej med startproblem att göra.

// Marcus

har samma jävla problem!!!!!
el killen på jobbet tyckte jag skulle skaffa ett kraftfullare batteri.

Last edited by a moderator:
Tändstift skall inköpas i afton. Kanske får börja prenumerera på dem, fyra nya skickas hem till mig varje vecka. :)

Illusterar det hela med en bild. Ser dessa stift schyssta ut? Jämfört med farsans tvåtaks båtmotor så verkar de ju renare än renast.

Bifogat

• till sporthoj.jpg
    till sporthoj.jpg
    34.9 KB · Visningar: 92
Stiftet är slitet, mer än så går inte att säga av bilden. Ta ett närgånget foto från sidan av stiftet.

Tomgångsblandningen verkar vara i klenaste laget, har du bytt luftfilter nyligen? Ett "prestanda-filter" kan fucka upp bestyckningen rätt rejält genom att göra att den går klenare än klent.

Tänkte avlägga en rapport om mina staqrtproblem.

Har kört med den och cirkus 8 - 10 gånger var den lika svårstartad som alltid och svarade absolut inte på choke eller så. Enda räddningen var att snabbt som tusan åka iväg och aldrig låta nålen gå under 4000 rpm innan motorn blivit varm.

Angående stiften så åkte jag till suzukihandlaren för att köpa 4 nya. Fick dock svaret att jag visst kunde få köpa nya stift men att det knappast skulle göra någon större skillnad för de jag hade verkade helt okej. Så jag behöll mina och satte i dem. Den var dock lika svårstartad som alltid efter stiften var på plats igen.

Iallafall, nu till det roliga som inträffat vid de tre senaste åkturerna. :)

Den STARTAR! :tummenupp Precis som den gjorde när jag var och kollade på den i värdens kallaste och fuktigaste bod mitt ute i ingenstans vid inköp. På första starttrycket startar den, den svarar precis som den ska på choke (alltså tokvarvar) :banana

Hoppas det håller i sig. Beläggning i förgasarna som tvättats bort?

Hej Frolicc.

Jag har en FWS400 -83 och den beter sig precis som din cykel i början av säsongen. För att starta motorn brukar jag vrida på gasen ett några millimeter, motsvarar ca 3-4000 rpm och hålla kvar där till stift och förbränningsrum blir tillräckligt varma för att inte surna igen, ca 10 sekunder. Misslyckas starten får cykeln stå i minst 30 sekunder till nästa försök. Det går även att starta cykeln med startgas, lyft på sadeln så kommer du åt insugen till luftfilterbehållaren.

Jag tror på din teori om förgasarna, brukar använda förgasarrengöring och köra på någon procent tvåtaktsbränsle de första tankningarna på säsongen. När jag köpte Suzukin så hade den stått i ett par år och det var förste efter en rengöring av förgasarna den gick att starta utan startgas. På mitt exemplar gled trottlarna ojämnt, Dessa kunde fastna både i uppgående och i retur rörelse.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti