Startproblem CBR 600 -95

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Hej
Har lite problem med att få igång banhojen.
Laddar batteriet fullt men hojen orkar ändå inte dra runt startmotorn. Den tickar men batteriet har inte kräm nog att dra runt den. När jag lägger på startkablar till mitt bilbatteri så kan jag starta hojen utan problem. Har köpt nytt batteri men det hjälpte inte.

Provade att jorda med startkabel till motorblocket men det gjorde inte ngn skillnad. Mätte på laddregulatorn när hojen var igång och den lämnade rimliga värden.

Testade att mäta läckström i systemet med multimeter mellan minuspol och "minussladd". Ingen läckström.

Hojen startar när man knuffar igång den och den går som en klocka när den väl är igång. Efter ett 20 min banpass så går det att köra igång motorn med startmotorn direkt efter men väntarjag 10 min så orkar den inte dra runt.

Vad kan mer vara fel?

Hojen har stått stilla i ett par år innan jag köpte den. kan det vara startmotorn som lämnat in?

Det låter het klart som om ditt batteri e kast. Men eftersom du säger att du har ett nytt batteri i så låter det lite skumt.
Kan det vara dålig kontakt som du avhjälper med startkabeln?
kontrollera kabeln ner till startreläet och sedan vidare till startmotorn.

Sen vet jag att kassa kol i startmotor (och skruvdragare) kan göra att det dras en massa ström och väldigt lite snurr. Har renoverat flertalet skruvdragare på jobbet med trasiga kol.

Men trots allt hade jag nog tagit ur batteriet och släpat med det dit du hade köpt det eller till lämplig affär, tex batterilagret om du hade bott i jkpg o låtit dem testa det med en riktig batteritester som provar det med last.

För utav beskrivningen du ger så låter det som batteriet är kasst. fast jag får iofs inte ihop det med den värmerelaterade biten

Min CBR600f2 var rätt tjurig på att starta innan jag bytte luftfilter.

Alla motorrelaterade problem har jag avfärdat då jag kan knuffa igång hojen på ett par meter. Jag har dessutom bytt tändstift och rengjort luftboxen till denna säsongen.

Funderar på om det kan vara laddningsregulatorn som grillat även det nya batteriet? Mätte på tomgång iofs med kall motor men då fick jag ca 14,5 V över batteriet.

Provade att mäta laddregulatorn enl haynes manualen men fick inte resistanserna att stämma riktigt.. rättare sagt var det inte kontakt så som manualen sa att det skulle vara. Skall dock kolla med en bättre multimeter ikväll.

Kanske får jag bita i det sura äpplet och plocka ner halva hojen för att komma åt startmotorn.. Är dock måttligt sugen på detta...

Startar den när du kablar så är det inga fel på startmotorn.

Det låter helt klart som batteri-/laddningsproblem.

Jag tror faktiskt vi kan koncentrera oss på batteriet och dess kablage. Laddningen har inget med själva startögonblicket.
utan du har troligen lyckats få ett kasst batteri.

Det hela förvärras av att jag har hojen i ett garage 10 mil hemifrån så jag kan inte bara knalla ut och mäta lite..
hur som, jag börjar misstänka att jag har en taskig laddningsregulator som grillat mitt batteri som därmed inte lämnar nog med ström för att dra igång hojen.
vågar man handla regulator från kina?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Regu...7913082QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

måste säga att priset på $9,90 är att föredra över duells katalogpris på 2495 SEK..

Det hela förvärras av att jag har hojen i ett garage 10 mil hemifrån så jag kan inte bara knalla ut och mäta lite..
hur som, jag börjar misstänka att jag har en taskig laddningsregulator som grillat mitt batteri som därmed inte lämnar nog med ström för att dra igång hojen.
vågar man handla regulator från kina?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Regu...7913082QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

måste säga att priset på $9,90 är att föredra över duells katalogpris på 2495 SEK..

regulatorn har jag hört är ett populärt problem på 90tals cbr, prova byt :)

Hmm brukar inte folk plocka regulatorer från andra cyklar som håller bättre?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti