Startmotorproblem Kawazaki ER6 2008

syfuz

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2023
Hoj
2008, Kawazaki ER 6-N
Jag har problem med min hoj, Kawazaki ER6, 2008, startmotorn driver runt motorn men slår snabbt ifrån och spinner fritt. Och det låter heller inte särskilt bra, knackar och har sig.
Det här händer oftast vid kallstart, det är väl tyngre att dra runt allt då kan jag tänka mig.
Jag har googlat runt lite och förstått att det finns en startkoppling som slår ifrån när motorn har fått önskat varvtal (rätta mig om jag har fel nu). Är det möjligen där det kan strula? Och går det att byta själv för en på min nivå, som typ byter olja och filter själv och inte har mekat tvåhjulingar sedan mopedåldern eller är det bäst att puttra iväg till verkstaden?

Jag har för övrigt ett helt nytt och laddat batteri...
 
Det enklaste (och tryggaste för dig) är att du, så länge det går att köra hojen, tar en tur till närmaste verkstad och pratar med dom.
Det är så svårt att ge rätt svar så här på nätet. Dom som skruvar motorcyklar dagligen kan ge dig ett mycket bättre besked om när dom själva sett och hört problemet.

Lycka till, och rapportera gärna hur det gick sedan, så vi andra kan lära oss något vi också. :-)

En historia från egen erfarenhet:
Frikopplingen till startmotorn (frihjul, ungefär som på en cykel, man kan rulla utan att tramporna snurrar) blockerades på en italiensk motorcykel jag hade.
Märkte inget förrän startmotorn slutade fungera.
Visade sig att frihjulet låst ihop så när motorn väl startat så drev den så att säga även startmotorn...vilken då roterade MÅNGA gånger snabbare än den var konstruerad för...och det var INTE bra för startmotorn kan man väl sammanfatta det hela.
Så dra inte ut på det, ta hojen till en verkstad och prata med dom innan det blir stora (läs: dyra) skador.
 
  • Trist
Reaktioner: DaK
Något liknande detta kan vara principen för startmotorkopplingen - när den inre axeln (startmotorn) roterar glider de röda kulorna upp efter kurvan o greppar i gröna hjulet (motorn, ex. vevaxeln)
När motorn börjar rotera dras kulorna nerför kurvan och tappar därmed grepp.
Så det kan vara slitage i själva kopplingen - händer på äldre Aprilia V2 om man kör med dåligt batteri - rotationshastigheten blir inte tillräckligt hög för bra grepp= ökat slitage
DieselSveriges råd är bra - åk t verkstad
1710755039964.png
 
Jag tar en tripp i dag och återkommer med rapport!
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top