Startmotorn på min DR vill inte gå igång??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Var ute och busade lite i skogen med min Dr. Och givetvis mitt ute i ingenstans så gick kopplingsvajern av :mad: Vilket resulterade i att hojen dog när jag skulle bromsa mig runt en stubbe. Funderade lite över hur jag skulle ta mig där ifrån, enda chansen var att dra den på starten med ettan i. Och när den sedan startade släppa starten och köra iväg. Gjorde detta och det fungerade utmärkt. Körde en bit och så dog hojen uppe på ett krön. La i friläge drog igång den på starten som vanligt (utan vxl i) rullade ner för krönet och när jag kommit upp i lagom fart så la jag i tvåan (utan koppling då givetvis). Lyckade sedan köra så tills jag kom fram till en bensintapp. Personalen där var trevliga nog att hjälpa mig att fixa till kopplingen, den bli lite väl spänd men det gick att köra utan att hojen slirade. Gött kändes det, allt var klart bara att åka därifrån. Tog på mig mc-kläderna igen hoppade upp på hojen och skulle köra trycker på starten och klick?? Startmotorn rör sig inte alls :confused: Provar igen och, klick :mad: Konstigt tycker jag, visserligen har starten känts lite trött men jag har trott att det varit batteriet :confused: Fast det verkar det ju inte vara fel på iom att lyset lyser starkt som fasen och det blinkar bra också. Skiter i starten och försöker mig på att rulla igång den. Tänder och går igång redan på första försöket :)
Så nu då till varför jag har gjort detta långa inlägg. Vad kan det vara som är fel :confused: Är inte sådär jätte haj på elprylar men man skuvar ju en hel del till vardags och för mig känns det som följande. Verkar finnas bra med kräm i batteriet, reläet klickar till med ett ljudligt klick varje gång man trycker på starten, så min slutsats är att det måste vara någonting med själva startmotorn, eller :confused: Jordningen till den samma, eller kolen. Kan har varit på G länge iom att den har varit lite trött :va Eller finns det någon annan som har varit med om liknande eller om det är någon annan som har förslag på var jag skall börja leta så är jag tacksam för alla tipps :)

Fick exakt det felet på min hoj och det är ju nästan exakt samma motor. Det var startmotorn som ärgat ihop, bara att skruva ur startmotorn och rengöra, smörja, slipa upp lite etc. Funkar perfekt nu. när jag kollade i efterhand så verkar det som om ena tätningen på startmotorn inte blir tillräckligt tight så det kommer in fukt där. Kanske självklart på alla hojar men börja med att lossa generatorkåpan och ta bort startmotordrevet och packboxen runt startmotoraxeln.

Säg till om du vill ha hjälp, det var ett jäkla pill att få ihop starmotorn efteråt.

-edit- för att specificera vad som hände mig så var det att kolen ärgat fast och inte fjädrade mot rotorn eller vad det heter.

HanneZ skrev:
Nä, de borde de inte...

Ärg låter konstigt, då borde den inte funkar innan...

för mig slutade den funka från en gång till en nästa med typ fem min mellanrum

Coola Ola skrev:
Fick exakt det felet på min hoj och det är ju nästan exakt samma motor. Det var startmotorn som ärgat ihop, bara att skruva ur startmotorn och rengöra, smörja, slipa upp lite etc. Funkar perfekt nu. när jag kollade i efterhand så verkar det som om ena tätningen på startmotorn inte blir tillräckligt tight så det kommer in fukt där. Kanske självklart på alla hojar men börja med att lossa generatorkåpan och ta bort startmotordrevet och packboxen runt startmotoraxeln.

Säg till om du vill ha hjälp, det var ett jäkla pill att få ihop starmotorn efteråt.

-edit- för att specificera vad som hände mig så var det att kolen ärgat fast och inte fjädrade mot rotorn eller vad det heter.
Ahh............ låter vettigt :tummenupp Har du några tipps på hur jag skall slita isär skiten får du gärna berätta det nu med en gång :) Tänkte att jag skulle ner till förrådet och kolla upp den snart. Du får gärna förklare vilken del som gjorde vad med hälp av denna länken :)

http://www.ronayers.com/fiche/300_0282/starting_motor/starting_motor.cfm

Coola Ola skrev:
för mig slutade den funka från en gång till en nästa med typ fem min mellanrum
Funderar på om jag skall gå ner och banka på skiten. Brukar ju gå och skrämma liv i en startmotor ganska länge på det viset :tungan

Plockade isär startmotorn nu. Den var minst sagt sliten :gnissla Men Ola och jag slipade och fixade med den monterade ihop den och monterade tillbaka den på hojen igen och vipps vad den startade fint :tummenupp Tack för hjälpen Ola :)

:D
Våra hojar gillade nog inte klimatändring och dialektändring! Jag skulle vamrköra frugans SZR i förra veckan, hojen startade fint, jag la i växel och körde 10 meter. DÅ poffade den till och dog som stånkor gör ibland. DÅ frikopplade jag och drog igång startmotorn. Denna hängde sig och sedan var det lögn i helvete att få igång den.
Efter en hel del svordomar visade det sig att startreläet bränt ihop vilket resulterade i att det blev kortis i kabelhärvan.
Jag stog hela dagen och delade sladdar i fredags och nu så funkar det igen.
Eller, det går att starta den. Men även om tändningen är från slagen och man kopplar på panikdödaren (under startknappen) så kan man ändå få startmotorn att snurra... UTAN tändning. Men slår man ifrån panikdödaren så gör den det inte. Antaglign någon liten kortis någonstans men jag får leta vidare.!
Har du bytt ljuddämpare?

ChaosX skrev:
:D
Våra hojar gillade nog inte klimatändring och dialektändring! Jag skulle vamrköra frugans SZR i förra veckan, hojen startade fint, jag la i växel och körde 10 meter. DÅ poffade den till och dog som stånkor gör ibland. DÅ frikopplade jag och drog igång startmotorn. Denna hängde sig och sedan var det lögn i helvete att få igång den.
Efter en hel del svordomar visade det sig att startreläet bränt ihop vilket resulterade i att det blev kortis i kabelhärvan.
Jag stog hela dagen och delade sladdar i fredags och nu så funkar det igen.
Eller, det går att starta den. Men även om tändningen är från slagen och man kopplar på panikdödaren (under startknappen) så kan man ändå få startmotorn att snurra... UTAN tändning. Men slår man ifrån panikdödaren så gör den det inte. Antaglign någon liten kortis någonstans men jag får leta vidare.!
Har du bytt ljuddämpare?

Puhh........... verkar som om det vill trilskad med hojarna för oss :gnissla Men som sagt det är ju så det är när det gammla grejor. Tycker ändå hojen går hyffsat bra :)

Har inte fått på ljuddämparen ännu. Tänkte att jag skulle besiktiga den först. Efter det blir det till att meka dit det och se om man kan få någon hyffs på förgasaren. Tänkte även byta bakdäcket till någonting grövre. Sladdar lite väl lätt nu :tungan

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...