Startmotor rasslar, motorn går ej runt. Kawa z 750 -82

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Egen på hd1200 -08 + Kawasaki z 750 -82
Hej!

Startmotorn rasslar och lever utan att lyckas starta motorn. Själva startmotorn snurrar som den skall, men själva dreven verkar vara problemet. Eftersom Hojen är helt ny för mig och jag inte hunnit få mina timmar i verkstan med den, så undrar jag bara enkelt. Hur får jag loss startmotorn utan att behöva riva onödigt mycket? Den verkar nämligen sitta innanför alla motorkåpor.

Vad är det som kan vara fel på cykeln? Jag ser 2 saker.
Dreven är slut eller att själva "påtryckaren", som trycker ut det lilla drevet för att haka i det större är slut. Finns det andra felorsaker?

går det hitta nya reservdelar till denna cykeln eller måste jag säka beg?



cykel:
kawasaki z 750 -82

tack på förhand!
 
Här kan du kanske hitta grejor/sprängskiss till den. Kanske behövs mer info för helt rätt hoj.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz750-h3-ltd_model15517/partslist/9095.html#results

Du har tydligen en "startkoppling" och inte solenoid/startdrev som på bilar typ. Min DR, visserligen en Suzuki och -91 men med liknande konstruktion, gjorde likadant. Startkopplingen hade gett upp. Nu är ju detta teknikforumet och man ska ha "bra på fötterna" för att svara men någonstans att börja iallafall...
 
Det här låter helt knäppt men har fungerat för mig....
I samma situation. Startmotorn snurrar men motorn går inte runt.
Peta i högsta växeln vad det nu är 5an eller 6an. Ta sedan och rulla hojen sådär 20 meter med avslagen tändning.
Lättast är givetvis nerför en backe. Prova därefter att starta den som vanligt med startmotorn.
Funkade för mig.
Min gick igång direkt när jag sedan med tillslagen tändning och indragen koppling tryckte på startknappen. (nyladdat batteri)
Varför att rulla den med växel i löste problemet vet jag inte.
Men på nått sätt när motorn drogs runt av bakhjulet hoppade startmotor kugghjulet i läge.
 
Last edited:
Här kan du kanske hitta grejor/sprängskiss till den. Kanske behövs mer info för helt rätt hoj.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz750-h3-ltd_model15517/partslist/9095.html#results

Du har tydligen en "startkoppling" och inte solenoid/startdrev som på bilar typ. Min DR, visserligen en Suzuki och -91 men med liknande konstruktion, gjorde likadant. Startkopplingen hade gett upp. Nu är ju detta teknikforumet och man ska ha "bra på fötterna" för att svara men någonstans att börja iallafall...

Tack så mycket! Du visade vägen för mig. Troligtvis så löser en renoveringssats med rullar till denna koppling problemet.
 
Det här låter helt knäppt men har fungerat för mig....
I samma situation. Startmotorn snurrar men motorn går inte runt.
Peta i högsta växeln vad det nu är 5an eller 6an. Ta sedan och rulla hojen sådär 20 meter med avslagen tändning.
Lättast är givetvis nerför en backe. Prova därefter att starta den som vanligt med startmotorn.
Funkade för mig.
Min gick igång direkt när jag sedan med tillslagen tändning och indragen koppling tryckte på startknappen. (nyladdat batteri)
Varför att rulla den med växel i löste problemet vet jag inte.
Men på nått sätt när motorn drogs runt av bakhjulet hoppade startmotor kugghjulet i läge.

Var det en liknande hoj som du gjorde detta på?
Denna har en annan typ av koppling mellan startmotor & motor. Alltså ingen solenoid som skjuter på ett startdrev utan någon typ av koppling med rullar o grejer.
Men jag skall definitivt testa detta tills dess att jag lyckats laga felet!

Tack så mycket för svaret.
 
Tack så mycket! Du visade vägen för mig. Troligtvis så löser en renoveringssats med rullar till denna koppling problemet.

Glad att kunna hjälpa till!
BTW, du har ju en 4 cyl, den borde (väl?) gå att rulla igång om startkopplingen gått.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top