Startmotor + kablage blir varma vid start. Varför?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hej igen igen.

Det gäller en Ducati Monster 900-96.

Förra året ville inte startmotorn dra runt när man tryckte in startknappen.
Åtgärder som vidtagits.
1. Nytt startrelä.
2. Startmotorn renoverad (hade ett litet, litet axialglapp).
3. Nytt batteri ( för att jag råkade förstöra mitt fina Li-Ion batteri under vintern).

Vid första monteringen så snurrade startmotorn åt fel håll. Vred höljet med magneterna ett kvartsvarv och provade igen. Snurrade åt rätt håll.
Vid provningen så var startmotorn monterad på plats (hade för klumpiga startkablar för att kunna prova löst) och tändstiften urtagna. Snurrade runt motorn utan strejk.
Sedan monterar jag ihop generatorkåpsidan och allt löst, fyller på olja och drar runt några ggr för att få runt olja överallt samt för att pumpa fram lite bensin. Motorn snurrar så snällt runt.
Monterar tändstiften, chokar, trycker på startknappen. Vevar runt ett par sekunder, startar inte. Vilar ett par sekunder (10-15) trycker på startern igen, startmotorn snurrar inte. Provar igen efter ett par sekunder, startmotorn drar runt men sakta. Det luktar varm lindning och det osar lite från startmotorn (nylackad vid renovering) känner på höljet som är varmt liksom matarkabeln som är mer än ljummen.

Det som skall kollas efter att jag bytt säkringarna som brann i min hjärna är som följer:
1. Anslutningar på batteri, startmotor
2. Spänning fram till startreläespolen
3. Batteriet skall laddas (splonkans nytt batteri)

Vad mer bör kontrolleras?

Hur får startmotorn jord? Tänkte om din nylackade startmotor kanske skall jorda mot motorblocket:va

Ja det skall den ju göra. Fästflänsen är olackad men ingniden med packningsmassa. Originalpackningen som satt där var så trasig. Jag tror inte det är någon skillnad jämfört med tidigare men vet inte säkert.

Blir kabeln varm mot starten är det dålig kontakt, troligen i kabeldojjan då du haft isär allt redan.

Forza Ducati.....:hihi

Mät med multimeter mellan -pol och startmotorns hus. Mätvärdet är ditt spänningsfall. Lossa +kabel vid startmotor, mät från kabelskon där till +pol på batteri. Mätvärdet är ditt spänningsfall. Slå ihop mätvärden för totala.

Nu har jag mätt litet med nyladdat batteri.
Ingen spännigsförlust minus till minus. På plussidan fanns ett litet bortfall men det var så lite som 0,013V så det får man väl anse som försumbart.

Jag upptäckte emellertid en annan lite trist grej. Satte en multimeter över batteriet när jag skulle prova startern. Första försöket sjönk spänningen från 12,5V till 10,53V. Återhämtade sig direkt jag släppte startknappen ( tog 2 sekunder ungefär).
Andra gången jag tryckte på startern storknade startmotorn och spänningen droppade till ca:6V. En sådan grej kan ju göra kablar lite varma. Så det var va jag tror hände förra gången. Kan inte säga exakt för jag hade inte multimetern ikopplad då.

Vad kan göra att startmotorn storknar så?

Till saken kan höra att jag hade en läcka i bränslekranen i höstas så det läckte bensin in i motorn. Min fundering är om det kan ha skadat motorn på ngt sätt, t.ex. att det spolat bort smörjning från lager som skall ha smörjning eller liknande och detta ger till följd att motorn går för trögt runt.
Alternativt om ventilspelen/timingen är fel, om det kan ge sådana symptom. Timingen borde vara rätt eftersom den gått innan kranhaveriet uppdagades. Ventilspelet är jag dock osäker på.

Edit: startreläet var ju inte NipponDenso utan Hitachi. Bådar inte gott inför framtiden.

Last edited:
Ingen spännigsförlust minus till minus. På plussidan fanns ett litet bortfall men det var så lite som 0,013V så det får man väl anse som försumbart.

Jag upptäckte emellertid en annan lite trist grej. Satte en multimeter över batteriet när jag skulle prova startern. Första försöket sjönk spänningen från 12,5V till 10,53V. Återhämtade sig direkt jag släppte startknappen ( tog 2 sekunder ungefär).
Andra gången jag tryckte på startern storknade startmotorn och spänningen droppade till ca:6V. En sådan grej kan ju göra kablar lite varma. Så det var va jag tror hände förra gången. Kan inte säga exakt för jag hade inte multimetern ikopplad då.

Till saken kan höra att jag hade en läcka i bränslekranen i höstas så det läckte bensin in i motorn. Min fundering är om det kan ha skadat motorn på ngt sätt, t.ex. att det spolat bort smörjning från lager som skall ha smörjning eller liknande och detta ger till följd att motorn går för trögt runt.
Alternativt om ventilspelen/timingen är fel, om det kan ge sådana symptom. Timingen borde vara rätt eftersom den gått innan kranhaveriet uppdagades. Ventilspelet är jag dock osäker på.

Edit: startreläet var ju inte NipponDenso utan Hitachi. Bådar inte gott inför framtiden.

Du skriver i ditt första inlägg att motorn går runt lätt, har du provat och och veva runt den för hand?
Om du bara får ut 6v under belastning så är väl typ amperen dubbelt så hög mot normalt.

Varför renoverades startmotorn ifrån början?

Spontant tror jag att starten drar för mycket ström, har du ingen vänlig själ du kan låna en från för att utesluta den?

Du skriver i ditt första inlägg att motorn går runt lätt, har du provat och och veva runt den för hand?
Om du bara får ut 6v under belastning så är väl typ amperen dubbelt så hög mot normalt.

Varför renoverades startmotorn ifrån början?

Nej, det blir nästa steg att dra runt den för hand.

Startmotorn renoverades bara för att jag trodde det var fel på den och hade redan skruvat loss den. Den hade ett pyyyttelitet axialglapp. Lika bra att kolla/fixa grejerna när de är lösa. Lämnade bort det jobbet till ett proffs.

Nej, det blir nästa steg att dra runt den för hand.

Startmotorn renoverades bara för att jag trodde det var fel på den och hade redan skruvat loss den. Den hade ett pyyyttelitet axialglapp. Lika bra att kolla/fixa grejerna när de är lösa. Lämnade bort det jobbet till ett proffs.

Vet inte hur din starter är konstruerad, men har du något glapp alls nu, kan ju vara så att den nyper när den blir varm.

Har haft startmotorer med mycket axialglapp som fungerat utmärkt.

pröva att köra startmotorn lös om det går

Last edited:
Är du säker på att starten gick åt fel håll, den var ju renoverad av et proffs!.

för om den går åt fel håll så borde det bli problem med timingen på ventilerna, men det behöver inte visa sej utan kompression

eller tänker jag fel?

Är du säker på att starten gick åt fel håll, den var ju renoverad av et proffs!.

för om den går åt fel håll så borde det bli problem med timingen på ventilerna, men det behöver inte visa sej utan kompression

eller tänker jag fel?

Ja lite.
Startmotorn vrider bara runt frihjulet om den snurrar fel.

Den snurrar rätt nu.

Du nämnde att det luktade varm lindning och osade, kan det tänkas att du har kortis i nån lindning, typ av skadad/bränd koppartrådslack? Symptomen borde isåfall likna det du beskriver, att startmotorn drar massor av kräm vid inkoppling samtidigt som den är klenare (==drar runt långsammare).

Bara en tanke...

Du nämnde att det luktade varm lindning och osade, kan det tänkas att du har kortis i nån lindning, typ av skadad/bränd koppartrådslack? Symptomen borde isåfall likna det du beskriver, att startmotorn drar massor av kräm vid inkoppling samtidigt som den är klenare (==drar runt långsammare).

Bara en tanke...

Förvisso riktigt men det är inte varje gång. Intermittent alltså.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!