BlöjRäsern
Gränsfall
Hej igen igen.
Det gäller en Ducati Monster 900-96.
Förra året ville inte startmotorn dra runt när man tryckte in startknappen.
Åtgärder som vidtagits.
1. Nytt startrelä.
2. Startmotorn renoverad (hade ett litet, litet axialglapp).
3. Nytt batteri ( för att jag råkade förstöra mitt fina Li-Ion batteri under vintern).
Vid första monteringen så snurrade startmotorn åt fel håll. Vred höljet med magneterna ett kvartsvarv och provade igen. Snurrade åt rätt håll.
Vid provningen så var startmotorn monterad på plats (hade för klumpiga startkablar för att kunna prova löst) och tändstiften urtagna. Snurrade runt motorn utan strejk.
Sedan monterar jag ihop generatorkåpsidan och allt löst, fyller på olja och drar runt några ggr för att få runt olja överallt samt för att pumpa fram lite bensin. Motorn snurrar så snällt runt.
Monterar tändstiften, chokar, trycker på startknappen. Vevar runt ett par sekunder, startar inte. Vilar ett par sekunder (10-15) trycker på startern igen, startmotorn snurrar inte. Provar igen efter ett par sekunder, startmotorn drar runt men sakta. Det luktar varm lindning och det osar lite från startmotorn (nylackad vid renovering) känner på höljet som är varmt liksom matarkabeln som är mer än ljummen.
Det som skall kollas efter att jag bytt säkringarna som brann i min hjärna är som följer:
1. Anslutningar på batteri, startmotor
2. Spänning fram till startreläespolen
3. Batteriet skall laddas (splonkans nytt batteri)
Vad mer bör kontrolleras?
Det gäller en Ducati Monster 900-96.
Förra året ville inte startmotorn dra runt när man tryckte in startknappen.
Åtgärder som vidtagits.
1. Nytt startrelä.
2. Startmotorn renoverad (hade ett litet, litet axialglapp).
3. Nytt batteri ( för att jag råkade förstöra mitt fina Li-Ion batteri under vintern).
Vid första monteringen så snurrade startmotorn åt fel håll. Vred höljet med magneterna ett kvartsvarv och provade igen. Snurrade åt rätt håll.
Vid provningen så var startmotorn monterad på plats (hade för klumpiga startkablar för att kunna prova löst) och tändstiften urtagna. Snurrade runt motorn utan strejk.
Sedan monterar jag ihop generatorkåpsidan och allt löst, fyller på olja och drar runt några ggr för att få runt olja överallt samt för att pumpa fram lite bensin. Motorn snurrar så snällt runt.
Monterar tändstiften, chokar, trycker på startknappen. Vevar runt ett par sekunder, startar inte. Vilar ett par sekunder (10-15) trycker på startern igen, startmotorn snurrar inte. Provar igen efter ett par sekunder, startmotorn drar runt men sakta. Det luktar varm lindning och det osar lite från startmotorn (nylackad vid renovering) känner på höljet som är varmt liksom matarkabeln som är mer än ljummen.
Det som skall kollas efter att jag bytt säkringarna som brann i min hjärna är som följer:
1. Anslutningar på batteri, startmotor
2. Spänning fram till startreläespolen
3. Batteriet skall laddas (splonkans nytt batteri)
Vad mer bör kontrolleras?