fireblade
Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Har problem med min 954:a
Jag har haft hojen avställd i ca 2,5 år nu men har tänkt att den skall ställas på igen.
Batteriet är ju tvärdött... inget konstigt med det.
Jag har kopplat in ett annat batteri som är nära nog nytt (visserligen inte 8,6 Amp som original, men iaf 7 Amp) för att driva soppapump mm.
Jag vet att 7 Amp batteriet aldrig kommer att kunna driva startmotorn.
Så, jag tar nu mina startkablar och kopplar mot bilens 80 Amp batteri (borde ju räcka kan man tycka) men icke. Inget konstigt smattrande i startrelät som om kraften var för dålig. Startmotorn seeeegar runt motorn ett varv och mycke längre tid än de ca 3 sek det tog för startmotorn att åstadkomma det varvet vågar jag inte hålla inne startknappen.
Nähepp tänker jag, då provar vi att koppla förbi all el på hojen och skickar på bilens 80 Amp direkt mot startmotorn via startkablarna. Samma sak. Motorn seeegar sig runt ett varv.
OK tänker jag... kan vara dålig jordning eller kass startmotor (långsökt, då den funka bra innan jag ställde av hojen) men jag tar tjuren vid hornen och efter ett par sönderslagna knogar så är startmotorn bortmonterad.
Plockar isär startmotorn och kontrollerar alla delar av den i enlighet med servicemanualen.... inga fel på den.
Alla kontakter rengörs noga så jordningsproblem är även det numera uteslutet.
Glad i hågen monteras startmoton tillbaka på hojen för att spinna som en katt tänker jag... Ack så fel jag har, exakt samma sak händer, motorn snurrar ett seeegt varv, så här står jag nu och kliar mig i huvudet och fattar inte vad som kan vara fel.
Tips någon?
Kan tala om att det inte är motorn som går trögt bara, för den var inga problem att rulla igång.
Jag har haft hojen avställd i ca 2,5 år nu men har tänkt att den skall ställas på igen.
Batteriet är ju tvärdött... inget konstigt med det.
Jag har kopplat in ett annat batteri som är nära nog nytt (visserligen inte 8,6 Amp som original, men iaf 7 Amp) för att driva soppapump mm.
Jag vet att 7 Amp batteriet aldrig kommer att kunna driva startmotorn.
Så, jag tar nu mina startkablar och kopplar mot bilens 80 Amp batteri (borde ju räcka kan man tycka) men icke. Inget konstigt smattrande i startrelät som om kraften var för dålig. Startmotorn seeeegar runt motorn ett varv och mycke längre tid än de ca 3 sek det tog för startmotorn att åstadkomma det varvet vågar jag inte hålla inne startknappen.
Nähepp tänker jag, då provar vi att koppla förbi all el på hojen och skickar på bilens 80 Amp direkt mot startmotorn via startkablarna. Samma sak. Motorn seeegar sig runt ett varv.
OK tänker jag... kan vara dålig jordning eller kass startmotor (långsökt, då den funka bra innan jag ställde av hojen) men jag tar tjuren vid hornen och efter ett par sönderslagna knogar så är startmotorn bortmonterad.
Plockar isär startmotorn och kontrollerar alla delar av den i enlighet med servicemanualen.... inga fel på den.
Alla kontakter rengörs noga så jordningsproblem är även det numera uteslutet.
Glad i hågen monteras startmoton tillbaka på hojen för att spinna som en katt tänker jag... Ack så fel jag har, exakt samma sak händer, motorn snurrar ett seeegt varv, så här står jag nu och kliar mig i huvudet och fattar inte vad som kan vara fel.
Tips någon?
Kan tala om att det inte är motorn som går trögt bara, för den var inga problem att rulla igång.