Startmotor eller generatorstrul?

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
MT-01 -05
Jag har lite problem med att starta hojen ibland. Med nyladdat batteri eller med starthjälp verkar det fungera varje gång men när jag startar utan så klickar det bara ibland och om man provar igen händer det att den drar igång startmotorn.

Det låter som generatorstrul, jag vet, men nu när jag kollade laddningen så såg den helt ok ut. Enligt Haynes så ska man hålla varvtalet på 5000 varv och då ska laddspänningen ligga på 13.5V eller mer. Med lyse på ligger min på 14.8V vilket inte låter helt onormalt tycker jag.

Nån som känner igen problemet? Ska jag bryta itu generatorn och kolla kolen tycker ni eller kan det vara nåt annat? Glappkontakt i startmotorn?

Kan man flytta detta till rätt forum?

Last edited:
Köpte ett nytt för ett par månader sen och trodde att problemet var löst. Lämnade in hojen på service och de trodde oxo att batteriet var kass och satt i ett nytt. Tog med mig det gamla batteriet för att reklamera det där jag köpte det. Testade att ladda upp det och tycker inte att det verkar vara nåt större fel på det. Att två batterier skulle pajja på så kort tid låter helt otroligt.

Kontaktsvårigheter!

Hyperdrive skrev:
Köpte ett nytt för ett par månader sen och trodde att problemet var löst. Lämnade in hojen på service och de trodde oxo att batteriet var kass och satt i ett nytt. Tog med mig det gamla batteriet för att reklamera det där jag köpte det. Testade att ladda upp det och tycker inte att det verkar vara nåt större fel på det. Att två batterier skulle pajja på så kort tid låter helt otroligt.
Diagnosen är kontaktsvårigheter. Nånstans. Kabel eller startrelä?
Om som du säger acken är bytt och OK, laddningen verkar funka. Kolla jordanslutningen på acken? När du har startkablar ansl du ju dom till motorblocket eller.. ?
Kan du mäta spänningen över startmotorn?
Det går kanske med lite mickel att mäta från + på acken till + på startmotorn, dvs mäta spgfallet i plustilledningen. Ev över startrelät?
Borde gå att mäta fram felet tämligen snabbt.
Glöm inte att även mäta över ackens +- vid start! Det KAN vara fel på acken..
Bra multimeter är guld värd här (Biltemas 79-kronors funkar nog..)

Jepp. Men hojen startade så fort så jag hann inte se att det sjönk speciellt mycket. Sitter och läser i Haynes-boken och det finns ett starter relay som jag ska knalla ner och mäta på. Låter inte helt omöjligt att det kan vara knas med det.

Jo, då ja. Men ibland klickar det bara. Sen kan den gå igång efter några försök eller så går den inte igång alls (klickar bara). Med nyladdat batteri eller med starthjälp så har det fungerat varje gång hittills.

Då jag inte har hittat nånting lämpligt att jorda i så har jag kört på batteriet. Anledningen till att man jordar på ett annat ställe är för att det inte ska uppstå gnistor vid batteriet som antänder ev. knallgas. Så sista anslutningen(-) har jag gjort i bilens motorblock.

Imorrn (idag :)) ska jag ner och mäta på startmotor reläet och se vad jag kommer fram till.

Plockade bort startreläet och mätte upp att det var ok. Det var inte så fint precis så jag ska göra rent alla anslutningar så gott det går och sen mäta upp plus-kabeln till batteri och startmotor. Hoppas det löser problemet så jag slipper hålla på och greja med startmotorn.

Nån som har några tips om hur man gör rent sladdkontakter invändigt? Klippa av kabeln och sätta dit nya är ju ett alternativ. Tyvärr kan det ju bli så att kabeln blir för kort och det är ingen höjdare. Tänk om det fanns pipränsare med metallborst...

Det sitter ingen äcklig liten switch vid kopplingen "alla" Gsxr 750-96-> på 91orna eller :va

Rengörin kabelskor...

Det absolut bästa som finns mot oxid på baterikabelskor är faktiskt vanligt varmt vatten, jo du såg rätt. Sedan kan man med fördel ( efter att vattnet dunstat ) använda lågtemperatur fett på kabelskorna.

// Leffe

X antal kablar..

Hyperdrive skrev:
Plockade bort startreläet och mätte upp att det var ok. Det var inte så fint precis så jag ska göra rent alla anslutningar så gott det går och sen mäta upp plus-kabeln till batteri och startmotor. Hoppas det löser problemet så jag slipper hålla på och greja med startmotorn.

Nån som har några tips om hur man gör rent sladdkontakter invändigt? Klippa av kabeln och sätta dit nya är ju ett alternativ. Tyvärr kan det ju bli så att kabeln blir för kort och det är ingen höjdare. Tänk om det fanns pipränsare med metallborst...
Sladdkontakter gör du rent med en stålborste, inte alltför hård+ rost/korrosionslösare. Blås sedan rent med tryckluft.
Kablar;
En går mln ack-relä, en mln relä startmotor.
På minus finns nog bara en, från ack - jord..
Bör vara enkelt att hitta spgfallet. Glöm inte att kolla spg-fallet ÖVER startrelät när du gör ett startförsök.
Lycka till..

Kahobe skrev:
Glöm inte att kolla spg-fallet ÖVER startrelät när du gör ett startförsök.
Lycka till..

Jag ska kolla på det nästa gång det händer i garaget eller så får jag ha med mig min multimeter vart jag än åker.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back