Startknapp och handtag...

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Hej!

Har två frågor... Min startknapp på min zx6r ninja, -95ans modell har lossnat.
Det sitter ju två metall bläck i som måste ha kontakt med varandra för att den ska starta. Någon som vet om man kan köpa en ny knapp eller göra en egen lösning?

Tänkte även spackla och lacka igen hålen för handtagen bak... Där passageraren ska hålla i sig egentligen.. Någon som kan berätta hur jag ska gå tillväga?

Tack på förhand :yoparty

ÄH, kom igen nu.. Ingen som vet hur jag ska gå till väga för att fixa en ny startknapp? Ser ut som jag ska stjäla gamla bettan varje gång jag ska starta henne..

Ok alla är väll nybörjare nån gång så skall försöka förklara tydligt.

Du kan väll bara köpa en ny knapp som är fjäderupphängd eller va man nu kallar det, men du fattar en lika dan funktion som startknapparna har så den fjädrar tillbaka och bara ger kontakt när den är belastad.
På nån Ok-mack eller Jula tex kan du köpa, finns ju såna där knappar i dom flesta affärer som säljer elprylar. Men leta på nån som passar bra att montera på ett styra om du vill ha den där.

Eller så köper du bara en färdig startknapp som är gjord för mc

Last edited:
Ok alla är väll nybörjare nån gång så skall försöka förklara tydligt.

Du kan väll bara köpa en ny knapp som är fjäderupphängd eller va man nu kallar det, men du fattar en lika dan funktion som startknapparna har så den fjädrar tillbaka och bara ger kontakt när den är belastad.
På nån Ok-mack eller Jula tex kan du köpa, finns ju såna där knappar i dom flesta affärer som säljer elprylar. Men leta på nån som passar bra att montera på ett styra om du vill ha den där.

Ja det makes sense! Men vad jag inte förstår är hur man får fast knappen om jag nu skulle hitta en som passar... Men det kanske medföljer någon sorts "trycka-dit-upphängning"? :tummenupp

Men hur har den lossnat, har du en bild så skulle jag kunna säga hur jag skulle gjort.

Allt går med lite fantasi skall du se.
Har du inte tummen mitt i handen så är det ju bara att funderar ut en lösning som funkar.
Går ju att göra på hur många sätt som helst, bara pilla alternativit bygga lite för att få till en bra lösning.

Lycka till

Last edited:
Skruva bort handtaget och kolla hur det ser ut innuti?
Leta sedan efter en återdjädrande brytare som passar.
Alternativt köp hela knappkonsolen från skrot i sverige eller ebay.

för att spackla igen hålen enklast behöver glasfiberspackel, finspakel och nåt att sätta för hålet på utsidan som är böjligt (och altså kan skapa en båge så det liknar kåpans) och spacklet helst inte fastnar på. (tex en plastspackelskrapa)
torka rent med trös, rugga upp alla ytor spacklet ska fästa på, torka igen med tröd.
tejpa fast plastspackelskrapan på utsidan så tätt som möjligt.
Blanda och joxa di ordentlöigt med glasfiberspackel från insidan, se till att det får ordentligt med greppyta runt hålet.
När det härdat, spackla med finspackel på utsidan, slipa, klart för lack.

Ja det makes sense! Men vad jag inte förstår är hur man får fast knappen om jag nu skulle hitta en som passar... Men det kanske medföljer någon sorts "trycka-dit-upphängning"? :tummenupp

Jag kan ta en bild på hur det ser ut där startknappen ska sitta. Förra ägaren som var duktig nog att pilla loss den. :tummenupp Ja jag skulle kunna skruva upp hela handtaget, fast risken är då stor att jag inte får ihop det sen igen! Har inte haft hoj på ett par år och det var ett tag sedan jag meckade med något..

Det där med spacklandet överlåter jag nog till någon annan tror jag blir lika bra. Eller tror ni jag klarar det om man bara försöker? Är ju lite rädd för att förstöra den nuvarande lacken eller något..

Vart kan man vända sig om man vill ha hjälp med såna här sysslor? Något tips? Då mina kära vänner är helt handikappade när det gäller motor och allt därtill. :arsele

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti