Startfel cbr600 -87

CooLCrueL

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Hoj
Honda CBR600F -87
Hej, har börjat få problem att starta min cbr600 från 87.
Den startar för det mesta men till och från vill den inte tända till, fungerar alltid att rullstarta utan minsta problem.
Problemet kommer och går, i helgen blev det problem 3 gånger och innan det var det senast för ca 2-3 veckor sedan det var problem vid ett tillfälle.
Det är bra kräm i batteriet men när man försöker starta tänder det inte till, låter precis som om man försöker starta med switchen på handtaget avslagen.

Kan nämna att hojjen är strypt till 25kw *kors i taket, har inte tagit bort strypningen än*
Det är bra kräm i batteriet, laddningsregulatorn laddar som den ska, tändstift är relativt nybytta.
Vad kan man utesluta iom att den rullstartar helt utan problem?
Och vad återstår sen att kolla, hur kollar man lättast iom att problemet kommer och går?

Tackar på förhand.

Last edited:
Ingen som har några ideer?
Jag har för dålig koll hur saker och ting fungerar vid starten.
Ingen som åtminstone har koll vad man kan utesluta iom att den rullstartar?
Antar man kan utesluta att exempelvis switchen/nödstoppet på handtaget låser sig? Annars skulle den väl inte rullstarta?
Alla tips välkomna.

nu har jag ingen koll men har du kollat startrelät?
Om jag fattar rätt så drar alltid startmotorn som den ska och då är det förmodligen inget fel på startrelät.
När den krånglar, prova att koppla på ett fläskigare batteri också. Har varit med om att startmotorn har dragit ned spänningen såpass till spolarna så att de inte orkade generera gnista.
Händer det vid kall eller varm motor?

Om jag fattar rätt så drar alltid startmotorn som den ska och då är det förmodligen inget fel på startrelät.
När den krånglar, prova att koppla på ett fläskigare batteri också. Har varit med om att startmotorn har dragit ned spänningen såpass till spolarna så att de inte orkade generera gnista.
Händer det vid kall eller varm motor?

Ja den går alltid att rullstarta hur enkelt som helst.
Jag har provat att ta starthjälp från bilen när det inträffat räknas det? hjälpte iaf inte alls utan sluta med rullstart.
Kall motor, tex. när den stått några timmar över dagen, exempelvis kört den till jobbet och får problem när jag ska hem.

När detta inträffar, att den inte reagerar på startknappen, har du testat att vrida om nyckeln till off och sedan tillbaka till on? har nämligen ett liknande fel på min Kawa, så drar jag bara tillbaka nyckeln till off sedan on och efter det så fungerar det utmärkt.

När detta inträffar, att den inte reagerar på startknappen, har du testat att vrida om nyckeln till off och sedan tillbaka till on? har nämligen ett liknande fel på min Kawa, så drar jag bara tillbaka nyckeln till off sedan on och efter det så fungerar det utmärkt.

yeap det har jag testat, hjälpte tyvärr inte mig :/

Fortfarande ingen som vet vad det är som skiljer rullstart vs elstart? Hur många steg hoppas över? Vad kan man utesluta?

Enda skillnaden mellan rullstart och elstart är ju att du använder startmotorn via startknappen. Något gör att du får för låg spänning över stiften för att dom ska tända när du kör startmotorn. Ett tips kan ju vara att ta ut stiften, ett å ett, å kolla gnista när du kör startmotorn, och att följa kabelstammen från knappen till startmotorn. Testa även att gå förbi startrelät å se om den startar då.

Kanon, bugar och bockar för hjälpen hitills, nu har jag en del att kolla i helgen =)

Hittade åt det här i servicemanualen, (se bifogade bilden).
Om jag förstog dig rätt Hoztic så kan det vara allting innan startmotorn, med andra ord det som verkar finnas med på den bifogade bilden? =)

Bifogat

• Circuit Diagram.JPG
    Circuit Diagram.JPG
    25.9 KB · Visningar: 72
har inte hunnit mätt och kollat än men tänkte jag kan nämna att jag igår märkte att det även är problem att starta när motorn är varm, så startfelet verkar komma och gå precis som det vill.
Får se till att ha med mig multimätaren och extra tändstift när jag är ute så jag kan göra lite tester när det händer igen =)

har inte hunnit mätt och kollat än men tänkte jag kan nämna att jag igår märkte att det även är problem att starta när motorn är varm, så startfelet verkar komma och gå precis som det vill.
Får se till att ha med mig multimätaren och extra tändstift när jag är ute så jag kan göra lite tester när det händer igen =)

Det är nästan säkert batteriet som inte klarar att ge tillräckligt med spänning när du kör startmotorn. Du kan mäta spänningen på batteriet medan du kör startmotorn, dra av tänd kablarna så inte motorn startar. Faller spänningen mer än 1volt är det bara att byta batteri.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT