Startar men dör efter några sekunder

audimange

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Suzuki 250
Har en cross som en dag bara tvärdog. Har gnista och soppa och den startar enkelt men dör efter ett antal sekunder. Sen är den omöjlig att få igång igen på ett tag. Kan bli någon misständning ibland vilket inte hände tidigare. Har CDI-tändning på den. Kan det vara lindningen i spolen som tappar kapacitet efter ett tag så den tappar gnista eller kan en CDI-box bete sig så här? Tack på förhand!
/ Magnus

audimange skrev:
Har en cross som en dag bara tvärdog. Har gnista och soppa och den startar enkelt men dör efter ett antal sekunder. Sen är den omöjlig att få igång igen på ett tag. Kan bli någon misständning ibland vilket inte hände tidigare. Har CDI-tändning på den. Kan det vara lindningen i spolen som tappar kapacitet efter ett tag så den tappar gnista eller kan en CDI-box bete sig så här? Tack på förhand!
/ Magnus

hur dog den?

varvade ned? låste bakhjulet?

vad hände?

honkiie skrev:
kan ju ha skurit

iofs så borde du väl märka om den är tung att kicka igång.

Nä, den har bra komp och är inte tung att kicka igång. Den dog som om man dödar den medans man kör. Måste vara något med tändningen men har ingen aning vad. Har torkat och sprejat alla kontakter/ledningar och den är ju som sagt inte svår att få igång när den väl stått ett tag men den tvärdör bara som om man bryter tändningen. Ibland någon puff från avgaserna både när man kickar och gasar

audimange skrev:
/ Magnus

låter som en cdi box har varit med om liknande fall på sen rm 250 -91
dock ej säker.. finns det ingen firma som jobbar med spolar och motorer i närheten som kan mäta den till dig...

Gurra Gixxer skrev:
låter som en cdi box har varit med om liknande fall på sen rm 250 -91
dock ej säker.. finns det ingen firma som jobbar med spolar och motorer i närheten som kan mäta den till dig...

Jo, måste nog lämna in och kolla upp spole, pickup och cdi-box. Nåt annat ska det ju inte kunna vara?

Har varit med om samma fel & då var det stiftet . Hade gnista hade soppa men den dog efter ett par sek ändå . Provade att byta stiftet funkade perfekt efter det .

Jag har haft samma problem, bytade stift så blev det bra.
Kan ju även vara som så att det är fel på flotören så att det inte rinner in så mycket bensin i förgasaren så att du kör "soppatorsk" fast än du har bensin i, och allt fungerar. Inte helt orimligt på en cross då det är rätt lätt att få in ett "sandkorn" i förgasaren.. Kolla iaf.

RacerX skrev:
Jag har haft samma problem, bytade stift så blev det bra.
Kan ju även vara som så att det är fel på flotören så att det inte rinner in så mycket bensin i förgasaren så att du kör "soppatorsk" fast än du har bensin i, och allt fungerar. Inte helt orimligt på en cross då det är rätt lätt att få in ett "sandkorn" i förgasaren.. Kolla iaf.

Har haft upp hela gasaren flera gånger och blåst rent rubbet så det har jag uteslutit. Ska prova stift återigen. Har ett stift som jag bara kört med någon gång men har för mig att det är samma problem med det stiftet. Har tid på MC-verkstad och ska få alla elkomponenter (tändplatta, tändspole, CDI-box)uppmätta så får vi se. Hoppas bara det inte är någon skitsak så det blir pinsamt :-)

Last edited:
Jahaja, då blev det pinsamt igen. Hade 2 st likadana stift varav det ena har gått max 15 minuter och funkat som det ska. Efter mina problem med det andra stiftet så funkar inte heller det "nya" vilket gjorde att jag uteslöt alla tändstiftsproblem. Var och köpte ett likadant stift idag och naturligtvis funkar det nu som det skall. Här har man skruvat och modifierat i flera timmar åsså visar det sig att många av er har rätt i att det var stiften. F-n att man ska vara så envis och jämt tro det värsta när det som många av er påpekade var en bagatell. Nu blev det julafton igen. Tack för alla bra svar dock. Man lär sig lite mer av varje tips! Gott nytt år på er också!

*/ ?>
Back