Startar inte :(

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
HD
GSXR 750 1998
Köpte min hoj för någon månad sedan och har kört ca 100mil på den.
när jag kom hem igår och stängde av hojen så fungerade allt perfekt.

Men idag ville den inte starta. startmotorn drar runt, och hojen lixom hostar till ibland och går någon milisekund, har testad att gasa och chocka osv utan resultat. Detta har hänt över natten och jag har inte gjort något ovanligt med den:confused:
Jag tror även att den har tremodd

Vad kan vara problemet??

Tack på förhand!

En motor behöver 4 saker för att gå: soppa, luft, gnista och komp. Jag har svårt att tänka mig att kompet och luften har tagit slut över natten. Stiften borde inte ha blivit så mycket sämre över natten i garaget heller. Då återstår bara resten :hihi
Luktar det soppa ur avgassystemet efter en stunds njuggande på startmotorn? Går soppapumpen nån sekund när du slår på tändningen?

En motor behöver 4 saker för att gå: soppa, luft, gnista och komp. Jag har svårt att tänka mig att kompet och luften har tagit slut över natten. Stiften borde inte ha blivit så mycket sämre över natten i garaget heller. Då återstår bara resten :hihi
Luktar det soppa ur avgassystemet efter en stunds njuggande på startmotorn? Går soppapumpen nån sekund när du slår på tändningen?

Japp soppapumpen går i gång någon sekund och det luktar soppa:confused:

Har du kollat att du har gnista? Tidigare 750R var inte direkt kända för att ha pålitliga/fungerande tändspolar....

Har du kollat att du har gnista? Tidigare 750R var inte direkt kända för att ha pålitliga/fungerande tändspolar....
Hans har en per cylinder, så det vore väl fan om alla skulle ha gått sönder samtidigt? ;)

Japp soppapumpen går i gång någon sekund och det luktar soppa:confused:
Då har du det mesta du behöver :tummenupp Som sagt, kolla gnista, kolla säkringar, kolla batterispänning och jordningar.

Last edited:
Hans har en per cylinder, så det vore väl fan om alla skulle ha gått sönder samtidigt? ;)

Då har du det mesta du behöver :tummenupp Som sagt, kolla gnista, kolla säkringar, kolla batterispänning och jordningar.

Ska kolla säkringar, stift och gnista i morgon. skriver hur det gick:tummenupp

Jag kan dela med mig av vad som såg ut som ett kärring stopp vid ett rödljus. Hojen bara tvär dör och vill inte vara med o leka. jag får som tur hjälp av en kille som bor ett hundratal meter därifrån. efter en stunds laddande och koll av bensin så inser jag att pumpen låter skumt (Lät obelastad) och det skvätter runt i tanken när den går. Och med prov o starta på startgas så startar den. Monterar ner tank o plockar ur pumpen och en slangklämma hade lossnat.

Jag kan dela med mig av vad som såg ut som ett kärring stopp vid ett rödljus. Hojen bara tvär dör och vill inte vara med o leka. jag får som tur hjälp av en kille som bor ett hundratal meter därifrån. efter en stunds laddande och koll av bensin så inser jag att pumpen låter skumt (Lät obelastad) och det skvätter runt i tanken när den går. Och med prov o starta på startgas så startar den. Monterar ner tank o plockar ur pumpen och en slangklämma hade lossnat.
Fast nu verkar det ju som att det kommer soppa iom att det luktar soppa ur dämparn när han har försökt starta en stund.

Var på verkstaden idag och frågade men dom var osäkra:confused: men dom sa att det kunde vara givaren eller bensinpumpen som spökade, att den inte fortsätter med konternuerligt tryck.
Dom sa även att jag skulle kortsluta två kablar så att felkoden kommer upp på displayen. vet någon vart men kan hitta dom, har kollat under kutsen och förarsadeln men hittar inte det dom beskrev, hur ska den se ut?

Var på verkstaden idag och frågade men dom var osäkra:confused: men dom sa att det kunde vara givaren eller bensinpumpen som spökade, att den inte fortsätter med konternuerligt tryck.
Dom sa även att jag skulle kortsluta två kablar så att felkoden kommer upp på displayen. vet någon vart men kan hitta dom, har kollat under kutsen och förarsadeln men hittar inte det dom beskrev, hur ska den se ut?

Tja

Tycker du ska kolla stiften innan du ger dig på något avancerat. När jag inhandlade min så starta fanskapet inte hur möe vi än försökte. Lukta bensin som fan men även med fullgas så startade den inte. Prutade å köpte ändå.

Väl hemma och vid inspektion av stiften satt 2 lösa (ett satt i en gänga medan det andra va halvvägs ut) Borsta av dom lite snabbt, i med dom å igång på första försöket. Gick kasst då stiften va dåliga men efter byte så går den som en skållad råtta.

Nu har jag varit nere och kollat fel koden, den visade c00 vilket betyder ok. bränslepumps relät klickar vid tändning osv. kan det vara tremodden som ställer till det??:va

Last edited:

Pratade med en mekaniker på avamc, han var helt säker på att denna slang klämma var problemet. Detta skall vare att mycket vanligt problem på denna årsmodell. Så i morgon blir det till att montera ner och fixa.:tummenupp

edit: nu är det fixat det var slangen i tanken som lossnat:banana.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...