Starta hoj som stått stilla länge –*vad ska man tänka på?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Starta hoj som stått stilla länge – vad ska man tänka på?

Har en kompis som ska damma av en Suzuki GSX 400 E som har stått stilla i varmgarage i 3-4 år. Batteriet är dött och ska bytas ut, men därefter: vad är viktigt att tänka på för att få igång den och inte riskera att den far illa av att ha stått så länge? Bör man tömma ur den gamla bensinen? Byta motoroljan?

Och om batteriet: det som sitter i och är slut är på 12 Ah. Tycker det verkar mycket för en så liten hoj. Borde det inte räcka med ett på 9 Ah?
 
Last edited:
Du får nog inte igång den på så gammal bensin. Om det är lite kvar i tanken så kan du fylla upp helt med ny bensin bara, behövs inte tömmas. Jag hade absolut bytt motorolja. Sen så bör du smörja upp den med smörjfett där det behövs.
 
Jag hade för säkerhets skull dragit runt motorn några varv långsamt med nya oljan i. Kanske några droppar i varje cylinder genom tändstifthålen.
 
Personligen hade jag nog valt 12Ah över 9Ah batteri.. även om 9Ah säkert räcker får du trots allt lite fler/längre startförsök med 12Ah, annars är det ingen större skillnad sålänge det e rätt volt och generatorn laddar som den ska.
 
Last edited:
Personligen hade jag nog valt 12Ah över 9Ah batteri.. även om 9Ah säkert räcker får du trots allt lite fler/längre startförsök med 12Ah, annars är det ingen större skillnad sålänge det e rätt volt och generatorn laddar som den ska.
Konstigt:

Yuasa rekommenderar 9 Ah till GSX-R 600, men 12 Ah till GS 400 E. Visst lite större kolvar i 400:an, men knappast lika hög kompression.

http://www.yuasabatteries.com/motorcycle.php?action=showListing#formanchor
 
Personligen hade jag nog valt 12Ah över 9Ah batteri.. även om 9Ah säkert räcker får du trots allt lite fler/längre startförsök med 12Ah, annars är det ingen större skillnad sålänge det e rätt volt och generatorn laddar som den ska.
Hos undertecknad gäller:
Största möjliga ack som får plats..
Är man inte extreeemt petig med hektona anser jag att det enbart finns fördelar med större ack..
Extra Ah är alltid bra att ha.
Möjlighet till högre startström (dvs mer lättstartad med låg laddningsgrad på acken)
Högre polspänning vid start (större ackar har vanl lägre inre resistans, dvs spänningen sjunker inte lika mycket som hos en mindre ack under startförsök)
Sannolikt längre livslängd på acken
 
Måste nog startas en tråd till, den här frågan är ju viktig, alla som har GSX 400 är ju i potentiellt problemläge. Även om hojen fungerar för stunden kan det nog bli orsak till problem i framtiden, 9 eller 12, "that is the question".:rolleyes:
 
Måste nog startas en tråd till, den här frågan är ju viktig, alla som har GSX 400 är ju i potentiellt problemläge. Även om hojen fungerar för stunden kan det nog bli orsak till problem i framtiden, 9 eller 12, "that is the question".:rolleyes:
Känns ju dumt att köpa ett överdimensionerat och väsentligt dyrare batteri. Om ett 9 Ah rekommenderas till en modern 600 borde det ju funka till en gammal 400 – kan man tycka.
 
Känns ju dumt att köpa ett överdimensionerat och väsentligt dyrare batteri. Om ett 9 Ah rekommenderas till en modern 600 borde det ju funka till en gammal 400 – kan man tycka.

Jag har stått med batteri-torsk på bensinmack (inte kul alls) och skulle aldrig få för mig att köpa ett mindre (färre Ah) batteri pga kostnaden. Ta då ett billigare märke.
Personligen gjorde jag precis tvärt om. Köpte det med flest Ah som jag kunde skohorna in i batteriboxen. Naturligtvis var det ju också det dyraste... :hihi

:hej
 
Övergör det inte. Ladda batteriet, stötta med startkablar vid behov och veva igång den. Vill du vara extra snäll så ta ur stiften och låt den snurra fritt ett par varv samtidigt som du håller ett öga på oljetryckslampan (som ska slockna).

Den kommer troligtvis att starta på den fyra år gamla soppan och var det inget fel på hojen när den ställdes undan så lär det inte vara det nu heller.
 
Håller inte med, 4 år gammal soppa kan vara jävligt trög att tända. Ny färsk 98 oktan, gärna med lite spridarrengöring eller motsvarande.
 
Man kan alltid göra mer men slänga bort en tank bensin samt en hundring i rengöring i onödan är, just, onödigt. Om den inte startar så absolut, annars inte. Det värsta som kan hända är att man nöter lite extra på starten men det lär den knappast må dåligt av.
 
Byt bensin, och har den stått med 4 år gammal 95 i förgasarna får du räkna med att de kan vara igenkleggade. Men kanske de var tömda innan den ställdes?

Går motorn runt ? Prova att dra runt bakhjulet med högsta växeln i. Det är väl lättmetall i både cylinder och kolv på denna så den borde väl inte ha satt sig. Dra runt motorn innan du provar att starta, så att det trycks upp olja i motorns övre delar som annars blir helt utan smörjning de första sekunderna du startat, finns det kick så kicka några gånger.

Olja: Jag hade tappat ur den gamla motoroljan och fyllt på med ngn billig men ny mc olja ( typ biltemas enklaste), varmkört ordentligt med denna olja och sen bytt igen till den olja som du vill ha samt nytt filter.

Vad det gäller batteriet så är det dimensionerat efter den energiåtgång som går åt i startögonblicket, mao hur mycket ström drar startmotorn. Övriga komponenter kräver inte mycket på denna hojen.

I övrigt så är det väl läge att kolla så att däcken inte stått
och fått torrsprickor, att wires inte grott fast, att elen fungerar och att byta bromsvätskan samt lufta bromsarna.

När cykeln stått så länge så blir det ofta läckage i gaffelpackningarna, som torkar. Ibland tätnar de när de fått olja på sig, men annars får dessa bytas.

Lycka till med återupplivningen !:tummenupp
 
Ladda batteriet, stötta med startkablar vid behov och veva igång den. Vill du vara extra snäll så ta ur stiften och låt den snurra fritt ett par varv samtidigt som du håller ett öga på oljetryckslampan (som ska slockna).

Den kommer troligtvis att starta på den fyra år gamla soppan och var det inget fel på hojen när den ställdes undan så lär det inte vara det nu heller.
Några extra startvarv utan stift för att snabbt få ut oljan är nog inte så fel..

Köpte nyligen en 125a som stått sen 2005..Hällde i en liter ny soppa ovanpå den gamla då den INTE startade med befintlig soppa och gjorde ett par startförsök. (med fabr nytt batteri)
Ja, den startade, tämligen omgående, men inte mer heller..Går nu som en kratta (4-t) men startar dirEcKt!
Nu är det byte av soppa och förgasarrengöring som står på tur.
Det kan se rent för j-t ut inuti gasarna efter bara ett år...
(Lyck vis bara en cylinder = en förgasare på 125-an.)
Tror att motsv jobb är nödv även i TS fall...
 
Last edited:
Jag hade bytt soppa men väntat med batteri och provat med startkablar... Tråkigt att lägga 15% av hojens värde på ett batteri om det inte fungerar. Hade en GSX400F som första hoj någonsin, en otäck upplevelse på vägen... :D
Under det år jag hade den hann den både döda ett laddrelä (1000 spänn) och ärga bort kablarna från generatorspolen.

Så för att undvika höga servicekostnader och få lite driftsäkerhet bytte jag till en Ducati Paso :D

Ur askan i elden som det heter
 
Just det, laddreläna är klena på dessa, drar du igång den med ett urladdat batteri så är det stor risk att relät ryker, vilket tycks vara genomgående ett problem å Suzukis tidiga 80-talsmodeller.
 
Håller inte med, 4 år gammal soppa kan vara jävligt trög att tända. Ny färsk 98 oktan, gärna med lite spridarrengöring eller motsvarande.

Snicksnack, bensin åldras inte! Det som skulle göra den svår att tända är att bensinen dragit till sig vatten som lägger sig på botten av bensinen, stopp i bensinslangen eller förgasarna.

Att bensin skulle åldras är bara en av dagens myter, ungefär som att det finns ett slags pricksystem på ens körkort och har man prövotid blir man av med det för minsta lilla.
 
Snicksnack, bensin åldras inte! Det som skulle göra den svår att tända är att bensinen dragit till sig vatten som lägger sig på botten av bensinen, stopp i bensinslangen eller förgasarna.

Att bensin skulle åldras är bara en av dagens myter, ungefär som att det finns ett slags pricksystem på ens körkort och har man prövotid blir man av med det för minsta lilla.

Du är ute på bärtur, läs detta från två som vet vad de talar om, saxat Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin
Hej

Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk.

Hälsningar
Börje Kronström
Team leader QHSSE & Technical Support
AB Svenska Shell

Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top