Start och cylinderproblem R1 -98

Bollplanka

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
R1 98
Har lite problem med R1an. Trots nyladdat och relativt nytt batteri orkar startmotorn inte gå runt. Då får man rulla en meter och lägga i växel så att kompet släpper, sen brukar den starta. Idag märkte jag att den bara går på 3 cylindrar upp till ca 4000 rps sen kickar den 4e igång. Kan detta ha ett samband med startproblemen? Jag tar gärna emot tips på vad problemen kan bero på. Tack på förhand.

Läcker kanske lite soppa i flotörerna.
Hur ser oljenivån ut?
Extremt hög?
Oljan tunn?

Läcker den i flotörerna eller troligen den cylinder som dör så tar det stopp om det är bränsle i alldeles för stor mängd i cylindern.
Du kan nämligen inte komprimera vätska på samma sätt som luft.
Och när du "dränerat" cylindern genom att pressa ner soppan i vevhuset och surat ner stiftet startar den på 3 cyllar och hoppar igång på den fjärde när stiftet vaknat till.

Typ så liksom...

Låter inte helt otroligt att det kan vara ngt sådant. Har man varit ute och kört på alla 4 cylindrarna och kommer ner på låga varv dör den 4e igen tills man varavar upp. När jag startade hojen för första gången i år droppade det soppa någon minut när jag stängt av den ( troligen från en förgasare). Detta har nu upphört. Kan detta häng ihop? :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT