Starkt rengöringsmedel?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tjena.

Tänkte be om tips på något bra starkt medel att rengöra ram och motor med? Massa gammalt oljesörl och ingrodd skit på motor och ram, sving o.s.v. Har provat lacknafta men det tar inte ordentligt, finns det något bättre? Gärna nått som inte ger sig på packningar o.s.v. :) Bensin? T-Röd? He1? Specialmedel? Hetvatten? Vad använder ni?

Vill få hojen att se närmast ny ut.

Last edited:
Prova lampolja, fotogen, diesel eller likn. När du fått bort det värsta böset går du på med vanlig avfettning.

Kör hårt!

Jag testade en aluminiumrengöring från http://www.dst-degreez.com/product-range och jag måste säga att det var det absolut bästa jag testat, motorblocken ( från -87 ) blev nästan overkligt rena och ljusa.

Inte helt lätt att få tag på kanske, men ett bra tips. ( nej jag jobbar inte där :) )

Tack för era tips. Diesel är förstås enklast att få tag i, men ska absolut kolla in aluminiumrengöringen också, det lät ju väldigt lovande.

Tack igen! :)

Tack för era tips. Diesel är förstås enklast att få tag i, men ska absolut kolla in aluminiumrengöringen också, det lät ju väldigt lovande.

Tack igen! :)

Vill gärna läsa resultatet. :)

Gjorde själv en större motortvätt på en Africa Twin försedd med ett scottoiler system förra veckan. Sågkedjeolja + många mil på dammiga grusvägar = jävligt kletigt.

Jag använde iaf AutoGlym Power-Max 1 med väldigt bra resultat :) Blandade 1:4 och borstade med en hård pensel. Sedan fick medlet verka några minuter innan jag spolade av med vatten (x2). Motorn blev som ny :tummenupp

PM1-25L.jpg

Men det är jävligt starkt märkte jag... Sååå använd glasögon!!!
Det kan bli "rinnmärken" på obehandlad aluminium, typ som hasplåtar m.m. Så spraya ALLTID nerifrån och upp på obehandlad aluminium (Eller använd ett snällare medel)

Annars så har jag även använd Ultima Aluminium Restore + Polish + Guard eller Valet Pro - Bilberry Wheel Cleaner utspädd 1:5 för rengöring av aluminium, typ hasplåt/sving m.m

Absolut bästa tipset är att gå in på en mack som har bilservice/reparationsmöjligheter (ja - jag är medveten om att det inte finns så många kvar) och köpa tvättfotogen.

Sedan tar du en stor hink med lock och häller ner tvättfotogenet i detta.

Därefter bygger du en "sil" i hönsnät eller liknande så att du kan stoppa ner alla detaljer som är smutsiga, och sedan ta upp det utan att få för mycket spill (självklart använder du andamålsenliga skyddshandskar också)

Efter ett antal rengöringar kommer det att bildas en tjock smet med skit längst ner, jag har bara försiktigt hällt över min tvättfotogen i en ny hink och sedan återanvänt tvättfotogenet om och om igen.

Själv har jag en liten ställning där jag kan låta fotogenet rinna av en stund i hinken och sedan sköljer jag av med vatten och skrubbar lite (låt de smutsiga delarna ligga minst ett par timmar - helst över natten) så är de som nya när du sköljt av dem.

PS - I ditt fall där du vill få bort skit på cykeln kan du ju lägga en balja under hojen (tycker att man av miljöskäl absolut ska se till att det inte rinner ner i grundvattnet) och sedan använda en kemgodkänd sprayflaska att spraya med. Cykeln kommer att bli som ny

Maxima chain cleaner. Spraya på, skrubba och sen skölj bort. Funkar skiiiitbra:tummenupp

Back