Starka miniblinkers?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Någon som har tips på starka miniblinkers?

För närvarande tror jag det är biltemas miniblinkers som sitter på, mina vänner säger att det är svårt att se när jag blinkar och så ska det ju inte behöva vara.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Miniblinkers-2-st-2000020855/

Så jag tar tacksamt emot tips på starkare miniblinkers, så man syns ordentligt.
Hojen det rör sig om är en CBR600FS.

det är skillnad på led och led, kolla runt lite vilka watt eller om dom till och med anger lumen. men starkare är antagligen dyrare.

Hej,
Någon som har tips på starka miniblinkers?

För närvarande tror jag det är biltemas miniblinkers som sitter på, mina vänner säger att det är svårt att se när jag blinkar och så ska det ju inte behöva vara.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Miniblinkers-2-st-2000020855/

Så jag tar tacksamt emot tips på starkare miniblinkers, så man syns ordentligt.
Hojen det rör sig om är en CBR600FS.

Har ett par Miniblinkers från Biltema på hojen och tycker de lyser bra.

Annars finns ju den lite dyrare varianten som jag hade på en tidigare hoj, Rizoma Graffio

Bild på min Tuono.
Photo 2012-03-05 19 17 14.jpg

Film på blink (vet inte hur jag infogar filmer):
https://www.dropbox.com/s/58zo5qosw7gzbd0/Video 2012-03-05 19 17 57.mov?dl=0

Var inne på johansmc och snabbtittade, de hade satt upp ett gäng olika blinkers man kunde provtända. Inte ett enda av deras ledalternativ var i närheten av de med 25w glödlampa. Kanske ska jag bara köpa något mindre alternativ med glödlampor i.

miniblinkers är ju just mini, svårt att kräma i mer leds och starkare leds är relativt dyra.

Köp större blinkers isf.
Dessa sitter på damens Monster, skämmer inte hojen och syns väl :
https://www.louis.de/en/artikel/led-indicator-matt-black-smoked-lens/10034023?list=72476206
De måste inte vara pyttesmå, fast jag undviker helst gigantiska plastmonster.
De du länkade såg helt okej ut och var inte så dyra heller. Men de står märkta som 0.5w, är inte det lågt även för led jämfört mot 21w glödlampa?

det är skillnad på led och led, kolla runt lite vilka watt eller om dom till och med anger lumen. men starkare är antagligen dyrare.
Ja, visst är det så, men de flesta jag har sett har varken watt eller lumen angivet vilket gör det svårt. Hade de varit märkta hade jag glatt köpt något kraftigt :)

Last edited:
Watt är ju bara hur mycket ström de drar, så det är en ganska värdelös siffra när det gäller ljusstyrkan.
Köpte t.ex downlights till ett rum som var specade till 7W. Lös som satan.

Sen är LED inte jämförbart med glödlampa pga att LED avger ett väldigt riktat ljus medans glödlampa är rundstrålande. Dvs har du LED-blinkerserna riktade lite neråt så kommer de synas sämre. Likaså från sidorna sett är de svagare trots att de rakt bakifrån kan lysa som fan.

Jag köpte några små fast med vanlig lampa, klår alla led. Önskar jag orka länka men xlmoto.se iaf:)

Watt är ju bara hur mycket ström de drar, så det är en ganska värdelös siffra när det gäller ljusstyrkan.
Köpte t.ex downlights till ett rum som var specade till 7W. Lös som satan.

Sen är LED inte jämförbart med glödlampa pga att LED avger ett väldigt riktat ljus medans glödlampa är rundstrålande. Dvs har du LED-blinkerserna riktade lite neråt så kommer de synas sämre. Likaså från sidorna sett är de svagare trots att de rakt bakifrån kan lysa som fan.

Tack för tipsen, jag är helt medveten om denna problematik. Vad jag försöker göra är något hyggligt överslag.

Något i stil med, är en medioker uppsättning leds på 0.5w jämförbara med en traditionell (inte halogen) glödlampa på 10w när man betraktar dem rakt bakifrån?

Givetvis är det mycket trevligare att kunna jämföra lumen-värde och överväga om man föredrar riktat ljus eller en reflektor. Ett något dimmat glas kan även förbättra LEDens väldigt raka riktande.

Men utan all data att gå på, får det helt enkelt bli nerdummat till, "vad är 0.5w halvsunkig LED jämförbart mot i glödlampsväg om man betraktar dem rakt framifrån?". Man kan åtminstone dra slutsatsen att det är svagare än 50w glödlampa och troligtvis starkare än 5w glödlampa, men bättre koll än så har jag inte, därav frågan, för att få ett hum.

Jag köpte några små fast med vanlig lampa, klår alla led. Önskar jag orka länka men xlmoto.se iaf:)
Tack, ska titta runt på xlmoto. Det börjar luta åt att det nog får bli med glödlampor om ingen råkar veta ett LED-set som är ordentligt starkt och bra.

Måste säga att det är fullständiga rövarpriser, noname med en bit kinaplast och glödlampa för 2-300kr? Med tanke på vad det är hade till och med hälften varit högt pris.

Last edited:
Måste säga att det är fullständiga rövarpriser, noname med en bit kinaplast och glödlampa för 2-300kr? Med tanke på vad det är hade till och med hälften varit högt pris.
Kolla ebay så hittar du nog samma blinkers för en 50lapp inkl frakt.

En snabb tumregel för led vs glödlampa är x 7 sett i lysriktningen.
Men det är högst ungefärligt och blir antagligen föråldrat ganska snabbt när leddarna blir allt bättre

En snabb tumregel för led vs glödlampa är x 7 sett i lysriktningen.
Men det är högst ungefärligt och blir antagligen föråldrat ganska snabbt när leddarna blir allt bättre
Tack, även om det är högst ovetenskapligt är det mycket bättre än inget alls. Sen blir det väl en fråga om antalet LEDar också skulle jag tro. En ensam LED på 3w syns troligtvis mycket starkare än 3x1w.

Kolla ebay så hittar du nog samma blinkers för en 50lapp inkl frakt.
Kollat runt på alibaba och dx, får väl ta en titt på ebay med. Någon specifik säljare att rekommendera?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025