stanna för "bosse" ?

rattmuff

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Hoj
KTM 525 supermotard
vet att den här diskussionen säkert varit uppe på forumet 100ggr, ja säkte på polis o det kom upp så jävla mycke så ja startar en ny tråd endå :tungan

låt säga att man kommer på bakslangen o så kommer polisen fram bakom ett hörn, dom slår på blåljus och åker efter,...då har man ju ingen vidare lusst att stanna. om man nu skulle lyckas åka ifrån dom kan man säga i princip vad som helst när dom ringer en då ? är det en bra idè att ställa undan hojjen ett tag kanske ?
om man nu skulle vurpa när man försöker åka ifrån dom vad blir koncekvenserna då ? :arsele

hur svårt är det att åka ifrån en bil på en kurvig landsväg ? man kanske ska söka sig till krångligare slingor ? typ trappor eller nått liknande där dom inte kommer fram :tungan

de är inte de att ja är sugen på att reta dom eller åka ifrån dom men ja har fortfarande mitt körkort på prövotid, och skulle det ryka så skulle ja bli arbetslös oxå... och bakslangen är ju så jävla rolig!! :yoparty :yoparty

Vill du behålla kortet kanske du bör hålla lite låg profil ett tag, välja att leka på rätt ställen.. bara ett tips

Det är i sig inte olagligt att slanga. Men, om man gör det där det finns trafik, gångtrafikanter etc etc, så åker man på vårdslöshet i trafiken. Och det blir man av med kortet på... :tungan

Som Monobike säger, leta lämpliga ställen att wuueela på. :)
Den lågt trafikerade raka landsvägen utanför staden är bra ställen...
Jag wheelade framför en civilare en hyfsad sträcka (har annat att koncentrera mig på än vem som smyger upp bakom mig när jag ligger på slangen... :lol ). Men han bara gav mig en låååååååååååååång blick och körde vidare... heh... phue...
Och, jo just det, det är bra om det är en 90 väg, för då är det mindre chans att du överskrider körkortsgränsen om du råkar köra förfort på slangen. :)

:hej

har du haft bil kortet i två år innan du tog hojen så har du ingen prövotid på hojen... För man kan bara ha en prövotid.

Det är i sig inget större brott att dra från polisen, 400kr tror jag det går på.
Men under själva jakten gör man sig ofta skyldig till rätt många förseelser.
Trappor är bra ja! Gångvägar, skogsstigar och annat är också sköna och kunna glida undan på.

tack för alla svaren :)

Andrésen: jag har haft körkort i 7 år men ja blev av med det ett bra tag för några år sen, så min nya prövotid går ut i februari...

PutteLiten: o fy fan... ja trode det va superolagligt att slanga överallt :tungan
jaja men då kan man ju försöka hålla sig till de vettiga ställena iaf...

-PLM_: o fan.. 400 spänn... är ju inte så farligt.. men som du sa... man lär ju inte åka ifrån dom i 50km/h på en 50 väg direkt :tuttar

Bara att köra i ett helt normalt tempo kanske lite snabbare och blocka så dem inte kommer om, då behöver du inte köra för fort, sen när du ser närmaste skogsstig eller cykelbana så blinkar du fint där du ska och svänger av lungt och sansat medans du ser polisen försvinna i backspegeln :hihi

Krille-666 skrev:
2197340 Bara att köra i ett helt normalt tempo kanske lite snabbare och blocka så dem inte kommer om, då behöver du inte köra för fort, sen när du ser närmaste skogsstig eller cykelbana så blinkar du fint där du ska och svänger av lungt och sansat medans du ser polisen försvinna i backspegeln :hihi

jag har ingen bakspegel :tungan :hihi

Får man böter om man drar snuten?

Konstigt... jag trodde det var då man SLAPP böter! :)

/Lucky9

Vad händer om farbror blå dyker upp mitt i en korsning mitt i centrala Malmö, körandes mot rött, visserligen med blåljus på men inga sirener? Inser farbror blå att han gjort en tabbe och drar iväg? Detta hände mig i förra veckan, jag hade inte reagerat ett dugg om sirenerna varit på men nu blev man liksom lite överraskad. Visserligen har jag en ursnygg kropp a la Stålmannen men dessvärre ingen röntgenblick så jag kunde inte se igenom bilarna i filen bredvid. Hade god lust att jaga ifatt fanskapet och läxa upp honom, men hur stora är chanserna att man gått ut som en vinnare i den diskussionen?
Nä, farbror blå gör som han vill UTAN att få dåligt samvete och UTAN att "smita" från platsen. Därför är det också allas vår skyldighet att INTE stanna frivilligt om farbror blå jagar.

Om jag skulle försöka köra ifrån snuten (vilket jag är mycket tveksam till att jag ens skulle tänka på om det blinkade i backspegeln) så skulle jag nog prova trappor t.ex eller andra ställen där det är svårt att hänga med, såna där ställen där det är tänkt att bara bussar ska åka kan nog vara ganska bra också.
Det lär ju bli lite svårare om det är en mc-snut.

Betvivlar att särskilt många har psyket som krävs vid en eventuell jakt.
Nervositeten och rädslan att "åka fast" gör nog många dumdristiga. Vilket ofta slutar med en praktvurpa. :fakta

jag har mött en målad bil när jag & en annan här på forumet körde på slangen.
Det var på en 90 väg & vi låg en bra bit över (120-130) & jag såg han för sent, men när jag väl gick ner & tittade efter polisen, så bromsade dom bara in, sedan körde dom vidare.

Allt är nog beroende på VART man slangar.
gör man det inne i stan så ber man om att bli tagen.

sedan finns det poliser som ser mellan fingrarna med slangning om det bara görs "säkert"

El Garto skrev:
2198370 Vad händer om farbror blå dyker upp mitt i en korsning mitt i centrala Malmö, körandes mot rött, visserligen med blåljus på men inga sirener? Inser farbror blå att han gjort en tabbe och drar iväg? Detta hände mig i förra veckan, jag hade inte reagerat ett dugg om sirenerna varit på men nu blev man liksom lite överraskad. Visserligen har jag en ursnygg kropp a la Stålmannen men dessvärre ingen röntgenblick så jag kunde inte se igenom bilarna i filen bredvid. Hade god lust att jaga ifatt fanskapet och läxa upp honom, men hur stora är chanserna att man gått ut som en vinnare i den diskussionen?
Nä, farbror blå gör som han vill UTAN att få dåligt samvete och UTAN att "smita" från platsen. Därför är det också allas vår skyldighet att INTE stanna frivilligt om farbror blå jagar.

Polisen gjorde inget fel, enligt lagtexten. De finns inget krav på att de ska ha sirenerna på.
Sedan om det var lämpligt beteende kan man ju diskutera, i 5 sekunder eller så... :rolleyes:

Jag har också funderat på om man ska köra ifrån eller inte vid en eventuell situation, i torsdags så kom de upp en sådan då polisen körde efter mig (hojen har körförbud). Jag körde i lagom tempo (vanlig buskörning) och ville inte klota, trots min fega "smitning" så hakade polisbilen inte på mer än 4 kurvor, detta inne i stan. Min vidar uppfattning är att polisen inte tar onödiga risker och att man faktiskt inte behöver köra som en dåre (trafikfarligt) för att komma undan inne i stan.

philsson skrev:
2201039 Jag har också funderat på om man ska köra ifrån eller inte vid en eventuell situation, i torsdags så kom de upp en sådan då polisen körde efter mig (hojen har körförbud). Jag körde i lagom tempo (vanlig buskörning) och ville inte klota, trots min fega "smitning" så hakade polisbilen inte på mer än 4 kurvor, detta inne i stan. Min vidar uppfattning är att polisen inte tar onödiga risker och att man faktiskt inte behöver köra som en dåre (trafikfarligt) för att komma undan inne i stan.

Det är väldigt olika från polis till polis. Här i sthlm är de rätt trötta på hojar och de kan gasa riktigt ordentligt om de vill och man bör veta vad man ger sig in på om man ska smita.

Man ska ha i åtanke att poliserna man möter kan vara på väg till något betydligt viktigare än nån mcförare som lattjar.

Själv står jag för mina fadäser och kör inte som en tok på "fel" ställen. :tummenupp

-PLM- skrev:
2201605 Det är väldigt olika från polis till polis. Här i sthlm är de rätt trötta på hojar och de kan gasa riktigt ordentligt om de vill och man bör veta vad man ger sig in på om man ska smita.
Man får ju se över sina möjligheter att komma ifrån också. En hoj med körförbud är lika med olovlig körning som innebär indraget körkort vid upprepad företeelse. :död Gäller dock att bestämma sig fort när det väl gäller, man hinner inte tänka så mycket och det är bäst man tar rätt beslut vilket kan vara svårt att veta i förväg. :D Risken är ju alltid att man får press när man ska köra ifrån och att man gör något riktigt dumt! Kanske tom riskerar andras säkerhet för att komma undan. :död

Back