Stal och nyttjade till och med min identitet!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Fredag kl 17.30-19.15
Leker med vikter inne på SATS Odenplan :yoparty

Ca 19.15 upptäcker jag att någon har varit inne i mitt skåp i omklädningsrummet. Allt av värde är stulet såsom mobil, ca 1200 i kontanter, flera olika betalkort, dyrbar klocka, ett halsband, nyinköpt SL-kort mm

19.40 jag ringer kortföretagen och spärrar allt samt gör polisanmälan.
Hela helgen är jag telefonlös och får låna pengar av min bror då alla kort låg i plånboken.

Måndag: Ser än okänd transaktion på mitt ICA-kort för 1427 kr som utfördes under fredagskvällen kl 19.38 i en ICA-butik i Enskede.

Tisdag kl 16.15: Erhåller ett mejl från noreply@statoil.se med bekräftelse på att jag har hyrt en kombi som ska hämtas kl 17 samma dag. Bokningen är gjord med ett betalkort tillhörande mig.
Jag har inte bokat och tur att jag har hyrt på Statoil förut och fanns i deras register! :confused: Slänger mig på luren och ringer till Statoil och därefter till polisen. Ringer återigen till Statoil och berättar att polisen är på väg samt lämnar mitt nummer så att de kan återkoppla. Grym och effektiv service från tjejen som jobbade där!:tummenupp

Tisdag kl 17.30: Statoil ringer och berättar att de har gripit kvinnan som hade mitt leg och skulle hämta ut bilen! :Bugar Mitt kort på körkortet var rätt likt henne vid första anblicken förutom att hon hade längre hår.

Idag: Polisen ringer och berättar att de har beslagtagit några av korten och mitt körkort. Domstolen har nu pucken om vad som händer härnäst...

Spekulationer och funderingar:
Vad får hon för straff? Bedrägeri? Stöld? Urkundsförfalskning? Hur långt straff eller bara inkomstbaserad böter?
Får jag reda på hennes namn/identitet?
Väntade hon ut lämpligt offer i omklädningsrummet eller hade jag bara otur och hon tur att hon kunde nyttja mitt körkort som leg?
Kände hon till mig eftersom vi tränar på samma gym?
Var det samma person som gick in i mitt skåp som sedan försökte hämta ut bilen och även handlade på ICA?
Vad tänkte hon göra med kombin, sälja? Storhandla på ICA igen?

Inte rejsa i alla fall, för då borde hon ha tagit en roligare bil. :tungan:D

Snyggt jobbat av dig, Statoil och Polisen att få fast tjyven! Tyvärr lär hon inte få något längre straff. Om hon har mycket i registret sedan tidigare blir det max någon månad bakom lås och bom, men troligast är väl någon form av villkorlig dom. Dvs ett "ajabaja så får man inte göra" och en klapp på axeln..

Tyvärr är nog så illa att det läggs ner pga brist på bevis som allt annat nu för tiden förutom fildelning. :)

Ledsen för din skull tjejen, men jävligt duktigt detektivarbete. ;)

Tyvärr är nog så illa att det läggs ner pga brist på bevis som allt annat nu för tiden förutom fildelning. :)

Ledsen för din skull tjejen, men jävligt duktigt detektivarbete. ;)

I brist på bevis tror jag inte, då hon togs på bar gärning med mitt körkort i ena näven. :)
Annars förstår jag exakt vad du menar då jag har liknande inställning. Men som obotlig optimist så kan man ju hoppas på att just "min" tjuv åker dit. Sannolikheten var ju liten att hon skulle åka dit alls så turen/slumpen kanske flyter på. :banana

I brist på bevis tror jag inte, då hon togs på bar gärning med mitt körkort i ena näven. :)
Annars förstår jag exakt vad du menar då jag har liknande inställning. Men som obotlig optimist så kan man ju hoppas på att just "min" tjuv åker dit. Sannolikheten var ju liten att hon skulle åka dit alls så turen/slumpen kanske flyter på. :banana

Jo men många blir idag tagna på bar gärning och sen slinker dom undan på nåt märkligt sätt iallafall. Antingen drar allt ut på tiden så det läggs ner pga det eller så lägger dom ner det i just brist på bevis för att dom vet att det ändå inte kommer att ge något.
Jag är också obotlig optimist och tror att allt löser sig till det bättre till slut men om man ska se nyktert på saker och ting så verkar det mer och mer som att brott faktiskt lönar sig för vissa idioter. :)

Håller tummarna för att hon åker dit stenhårt och att de kan binda henne till andra brott också. :krama

Du får hoppas att tjuven hade lite brända cd-skivor eller en iPod fylld med nerladdade mp3-låtar. Polisen verkar ha gott om resurser för att jaga fildelare.. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381529.ab

Jo men många blir idag tagna på bar gärning och sen slinker dom undan på nåt märkligt sätt iallafall. Antingen drar allt ut på tiden så det läggs ner pga det eller så lägger dom ner det i just brist på bevis för att dom vet att det ändå inte kommer att ge något.
Jag är också obotlig optimist och tror att allt löser sig till det bättre till slut men om man ska se nyktert på saker och ting så verkar det mer och mer som att brott faktiskt lönar sig för vissa idioter. :)

Håller tummarna för att hon åker dit stenhårt och att de kan binda henne till andra brott också. :krama
Har du nån bra statistik som visar hur många som kommer undan när de tas på bar gärning? Jag tycker det låter som att du bara hittar på. Framförallt tror jag inte det läggs ner på grund av brist på bevis.

Va bra att Statoil mailade så aset åkte fast, köp en trisslott så får du nog skrapa på tv4:-)

Last edited:
Tur i oturen att tjuven bestämde sig för att hyra bil på Statoil och att du fick det där bekräftelsemailet från dem! :tummenupp
Måste kännas gött att hon blev tagen på bar gärning när hon skulle hämta bilen. Skulle gärna sett hennes ansiktsuttryck när hon blev BUSTED!!!! :banana

Får jag reda på hennes namn/identitet?

japp, då det är offentlig handling. begär in polisrapport

Väntade hon ut lämpligt offer i omklädningsrummet eller hade jag bara otur och hon tur att hon kunde nyttja mitt körkort som leg?

troligtvis var det nog bara "tur" för henne att ni var så lika

Var det samma person som gick in i mitt skåp som sedan försökte hämta ut bilen och även handlade på ICA?

Ja, kanske svårt att bevisa, om hon inte erkänner det själv i förhör

Vad tänkte hon göra med kombin, sälja? Storhandla på ICA igen?

Säkert sälja den

Antagligen så var det inte hon som stal dina prylar utan hon var helt enkelt bara den personen som fick äran att hämta ut hyrbilen åt det riktiga boven i dramat, som antagligen går fri. Hon kommer hävda att hon fick betalt för att hämta ut en bil och åker dit på urkundsförfalskning som högst antagligen då de inte kan bevisa att det var hon som stal dina prylar från första början?

Antagligen så var det inte hon som stal dina prylar utan hon var helt enkelt bara den personen som fick äran att hämta ut hyrbilen åt det riktiga boven i dramat, som antagligen går fri. Hon kommer hävda att hon fick betalt för att hämta ut en bil och åker dit på urkundsförfalskning som högst antagligen då de inte kan bevisa att det var hon som stal dina prylar från första början?
Var inne på samma spår jag också. Att hon blev anlitad (polare med) av den riktiga tjuven. Men det är heller inte osannolikt att hon faktiskt spanat in Mirre7 på gymmet och sett ett passande offer då de liknade varandra.

Urkundsförfalskning är ganska tråkiga saker, bedöms det som grovt blir det fängelse. Men eftersom hon förmodligen bara är en bricka i spelet kommer det att ses med blida ögon.

Skönt att höra att någon äntligen åker fast för sina brott!

Hade du inte låst skåpet, eller hur kom hon in dit?

jag fick inbrott i mitt hus en gång i tiden .
dom tog tjuven på bargärning samt att dom hitta en massa saker i hans bil .som tillhörde mig.
får nåra veckor senare ett samtal från polisen där han säger att dom lägger ner utredningen pågrund av bristande bevis

Men eftersom personen åkt dit så borde ju identiteten vara känd i alla fall så att man kan kräva lite ersättning privat........

jag fick inbrott i mitt hus en gång i tiden .
dom tog tjuven på bargärning samt att dom hitta en massa saker i hans bil .som tillhörde mig.
får nåra veckor senare ett samtal från polisen där han säger att dom lägger ner utredningen pågrund av bristande bevis
Paradoxen i att de tar honom på bar gärning OCH hittar prylarna (som han håller på att tjuva) i din bil, kräver en förklaring.

Citerar dej lite här, Mirre7;

Måndag: Ser än okänd transaktion på mitt ICA-kort för 1427 kr som utfördes under fredagskvällen kl 19.38 i en ICA-butik i Enskede.

OM du känner för att fortsätta detektivandet (risken är att polisen inte gör det...:rolleyes:) så skulle iaf jag vända mej till ICA butiken, förklara vad som hänt och be att få en kopia från deras övervakningsfilm, från aktuell tid, så kanske tjuven finns med även där!

(De borde kunna bränna ner den på en skiva åt dej.)

Alternativt pusha polisen att göra sitt jobb och ta filmen i beslag, medans filmen fortfarande finns lagrad... (Risken är att tjuven i fråga greps på plats på Statoil, men släpptes efter förhör och att hon blivit identifierad och att ärendet hamnar i någons bokhylla ett tag. Då kan det tyvärr bli försent att säkra filmen när väl en utredare tar tag i det sen...)

Kanonbra jobbat tjejen!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...