Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Therudeboy skrev:Hojen släpps inte under 55k. Hade jag haft dom pengarna idag så hade jag handlat.
ThiMan skrev:Är det du som säljern hojen tro???![]()
Anthrax skrev:Fordonet måste ha varit i trafik i 6 månader, och ha gått 500 mil för att man ska kunna importera har jag för mig.
Anthrax skrev:Det står ju inget om att momsen är betald.
andersbrink skrev:Moms? EU? Privatperson? Nåt jag missat?
Anthrax skrev:Hmm. Får tänka till nu. Har blivit varnad om att kolla upp att fordon som har blivit importerade har momsen betald. Eller gör man det direkt i tullen när man kommer in i landet? För det är väl som sagt så att fordon som inte har varit i trafik i ett halvår, och har gått 500 mil (Iofs så uppfyller just denna 500mils-gränsen) ska få betala 25% moms på inköpspriset? Som privatperson då.
Therudeboy skrev:Du behöver inte betala moms inom ett eu land, precis som andersbrink säger.
andersbrink skrev:Jag tror man t.o.m. kan välja var man betalar moms (på en ny vara), men man ska definitivt inte betala moms i Sverige på den om man har köpt den av en privatperson i Tyskland. Kan... kanske man kan göra - men det är väl dumt?![]()
Kahobe skrev:Visst skall du väl betala moms?
Köper du av en privatperson har ju han betalat momsen vid SITT inköp och då är ju det pris han anger INKLUSIVE moms.
Som företagare kan jag dock bestämma själv var jag betalar min moms, dvs jag köper momsfritt och deklarerar momsen i efterhand. (momsreggat AB)
Importerar en hel del från Tyskland som används i mitt företag och allt köps momsfritt ( vilket kan ge en del fördelar om det skall användas privat..)
Kanske kan man köpa en ny hoj i Tyskland momsfritt och "glömma" att deklarera momsen..
Öppnar sig en del möjligheter här...... måste kolla lite...
Therudeboy skrev:Bara att köpa in den via ditt företag och sen sälja den till dig själv för en normal summa. Typ 4k eller nåt![]()
Kahobe skrev:4K.. är inte det ett överpris?? Nån skam i kroppen måste man väl ha? Borde vara förhandlingsbart?
Seriöst, vill minnas att hämta prylar utifrån (EU alltså) och sen "glömma" att deklarera momsen är det allra vanligaste momsbedrägeriet..
En hel del firmor på t ex Mobile.de anger klart att de kan sälja utan moms..
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |