Stackars kille

Fordonet måste ha varit i trafik i 6 månader, och ha gått 500 mil för att man ska kunna importera har jag för mig.

Typintyg kan väl inte va svårt å fixa? Om de e bara de som behövs? :confused:

Ett sånt behövde ja oxå när jag importerade min hoj från edert svearike å skulle tulla in den här... I Finland fixar besiktingsstationerna oxå dem på begäran, men eftersom jag visste att de då oxå vill ha profit på det så ringde jag själv bara till Suzuki importören i Finland å sa vilken hoj ja hade å så postade de mig ett typ intyg (kostade 100 euro tror jag om ja inte minns fel) :gnissla :tummenupp

Hojen släpps inte under 55k. Hade jag haft dom pengarna idag så hade jag handlat.

Det där är faktiskt ingen ny regel, det har varit så åtminstone sen nån gång i slutet av 90-talet. (tänk vad tiden går!)
Och den där annonsen om Kaw utan papper och kvitton hade ett 073-nummer om jag minns rätt. Men det hindrar ju inte att snubben har bytt telnummer. Men det är samma namn med samma stavning. Kolla var han bor. Västernorrland?

Hursomhelst så skadar det väl inte att vi informerar varandra om den ekonomiska risken i att köpa fordon som inte har klara papper.

Anthrax skrev:
Fordonet måste ha varit i trafik i 6 månader, och ha gått 500 mil för att man ska kunna importera har jag för mig.

Är inte dom man vill slippa betala moms. Den räknas alltså inte som beg. hoj innan dess.

precis, det är bara o betala moms så går det att regga. Det är inte samma lag som killen i annonsen snackar om!

Typintyg är det bara att ringa yamaha-sweden så faxar dom det och det är alldeles gratis, har gjort det själv!

/ Hannes

Det står ju inget om att momsen är betald. Om den inte är det, så lär det väl kosta rejält...

Om det nu vore så enkelt att få ett intyg ifrån Yamaha, varför har killen ifråga inte gjort det då? Ring o tipsa honom om att det går att få det gjort.

Kan ju vara ett klipp, men jag hade hellre väntat på en svensksåld istället. Eller importerat en annan ett halvår senare som beghoj.

andersbrink skrev:
Moms? EU? Privatperson? Nåt jag missat?

Hmm. Får tänka till nu. Har blivit varnad om att kolla upp att fordon som har blivit importerade har momsen betald. Eller gör man det direkt i tullen när man kommer in i landet? För det är väl som sagt så att fordon som inte har varit i trafik i ett halvår, och har gått 500 mil (Iofs så uppfyller just denna 500mils-gränsen) ska få betala 25% moms på inköpspriset? Som privatperson då.

Anthrax skrev:
Hmm. Får tänka till nu. Har blivit varnad om att kolla upp att fordon som har blivit importerade har momsen betald. Eller gör man det direkt i tullen när man kommer in i landet? För det är väl som sagt så att fordon som inte har varit i trafik i ett halvår, och har gått 500 mil (Iofs så uppfyller just denna 500mils-gränsen) ska få betala 25% moms på inköpspriset? Som privatperson då.

Du behöver inte betala moms inom ett eu land, precis som andersbrink säger.

Therudeboy skrev:
Du behöver inte betala moms inom ett eu land, precis som andersbrink säger.

Jag tror man t.o.m. kan välja var man betalar moms (på en ny vara), men man ska definitivt inte betala moms i Sverige på den om man har köpt den av en privatperson i Tyskland. Kan... kanske man kan göra - men det är väl dumt? ;)

andersbrink skrev:
Jag tror man t.o.m. kan välja var man betalar moms (på en ny vara), men man ska definitivt inte betala moms i Sverige på den om man har köpt den av en privatperson i Tyskland. Kan... kanske man kan göra - men det är väl dumt? ;)

Visst skall du väl betala moms?
Köper du av en privatperson har ju han betalat momsen vid SITT inköp och då är ju det pris han anger INKLUSIVE moms.
Som företagare kan jag dock bestämma själv var jag betalar min moms, dvs jag köper momsfritt och deklarerar momsen i efterhand. (momsreggat AB)
Importerar en hel del från Tyskland som används i mitt företag och allt köps momsfritt ( vilket kan ge en del fördelar om det skall användas privat..:))
Kanske kan man köpa en ny hoj i Tyskland momsfritt och "glömma" att deklarera momsen..
Öppnar sig en del möjligheter här...:hihi... måste kolla lite...

Kahobe skrev:
Visst skall du väl betala moms?
Köper du av en privatperson har ju han betalat momsen vid SITT inköp och då är ju det pris han anger INKLUSIVE moms.
Som företagare kan jag dock bestämma själv var jag betalar min moms, dvs jag köper momsfritt och deklarerar momsen i efterhand. (momsreggat AB)
Importerar en hel del från Tyskland som används i mitt företag och allt köps momsfritt ( vilket kan ge en del fördelar om det skall användas privat..:))
Kanske kan man köpa en ny hoj i Tyskland momsfritt och "glömma" att deklarera momsen..
Öppnar sig en del möjligheter här...:hihi... måste kolla lite...

Bara att köpa in den via ditt företag och sen sälja den till dig själv för en normal summa. Typ 4k eller nåt ;)

Therudeboy skrev:
Bara att köpa in den via ditt företag och sen sälja den till dig själv för en normal summa. Typ 4k eller nåt ;)

4K.. är inte det ett överpris?? Nån skam i kroppen måste man väl ha? Borde vara förhandlingsbart?

Seriöst, vill minnas att hämta prylar utifrån (EU alltså) och sen "glömma" att deklarera momsen är det allra vanligaste momsbedrägeriet..
En hel del firmor på t ex Mobile.de anger klart att de kan sälja utan moms..

Kahobe skrev:
4K.. är inte det ett överpris?? Nån skam i kroppen måste man väl ha? Borde vara förhandlingsbart?

Seriöst, vill minnas att hämta prylar utifrån (EU alltså) och sen "glömma" att deklarera momsen är det allra vanligaste momsbedrägeriet..
En hel del firmor på t ex Mobile.de anger klart att de kan sälja utan moms..

Vårat gammla företag råkade köpa en båt för 400k och sålde den billigt till pappa på nåt konstigt sätt ;)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back