Stötdömpare

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Touringbutiken m.fl. säljer ett par billiga bakdämpare som heter "Hagon". Hur kassa är dom egentligen? Att dom inte är i klass med Öhlins förstår jag nog, men är dom helt värdelösa eller kan det vara värt att testa pga det låga priset?

Anders

Fullständigt värdelösa är de nog inte! Har tyvärr aldrig provat dem och har tyvärr heller inga referenser från vänner. Men rent logiskt måste de ju vara bättre än ett par slutkörda originaldämpare.

Om du nu skall ha till din hoj från 1982 och inte vill lägga ut en mindre förmögenhet så kan det nog vara värt att testa! Om du däremot är ute efter så bra väghållning som möjligt men ändå behålla din hoj så rekommenderar jag att du byter till ett mer högkvalitativt märke. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara just Öhlins. Det finns Wilbers, Hagon, Koni mfl. att välja på där samt naturligtvis Öhlins.

Byter du dämparna bak och aldrig bytt fjädrarna fram i gaffeln råder jag dig dock att göra det samtidigt. Du kommer att få en helt ny hoj och körglädjen kommer tillbaks tusefallt med väl fungerande fjädringskomponenter, jag lovar!

// Niklas

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...