Stötdämpning på Peugeot 309 gti -87

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Min gumma köpte en sån för några månader sen (Peugeot 309) för att övningsköra på inför körkortet, som nu äntligen ska bli av att ta. Saken är bara den att stötdämparna bak har tagit sin Mats ur skolan. Det är i princip ingen fjädring alls!

Jag skulle gärna vilja hjälpa till, fast jag kan inte mycket om bilar. Har enbart skruvat med hojar och aldrig ens ägt en bil... Hur funkar stöddämpningen på en sån där? Kan den pumpas upp eller måste rubbet bytas?

mb skrev:
2364542 Min gumma köpte en sån för några månader sen (Peugeot 309) för att övningsköra på inför körkortet, som nu äntligen ska bli av att ta. Saken är bara den att stötdämparna bak har tagit sin Mats ur skolan. Det är i princip ingen fjädring alls!

Jag skulle gärna vilja hjälpa till, fast jag kan inte mycket om bilar. Har enbart skruvat med hojar och aldrig ens ägt en bil... Hur funkar stöddämpningen på en sån där? Kan den pumpas upp eller måste rubbet bytas?

Är den stum, eller är den gungig?

mb skrev:
2364773 I princip stum. Fjädringen är i botten hela tiden.

Om den är låg typ som en Haparandasänkt epa, så är det nog fjädrarna som har gått av, eller så har fjädersätena tittat upp i skuffen.

Om den är hög som en vanlig bil, så är det något konstigt som har "stumnat".

Alternativ 2. (skräckscenario): Du har gashydraulisk frädring, modell citroen som har packat ihop.

Iofs irrelevant, man ska man köpa begagnat för att lära sig att tjöra, så ska man köpa japanskt.

mb skrev:
2364542 Min gumma köpte en sån för några månader sen (Peugeot 309) för att övningsköra på inför körkortet, som nu äntligen ska bli av att ta. Saken är bara den att stötdämparna bak har tagit sin Mats ur skolan. Det är i princip ingen fjädring alls!

Det är inte en vanlig fjädring bak på dessa bilar...utan en sk. torsionsfjädring (stavning?) Inte allt för kul när det jäklas.

Kolla in http://www.peugeot-sport-club.com/forum/index.php för mer hjälp och info! Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back